Er dælme et bande ord?????

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Er dælme et bande ord??

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

7.762 visninger
14 svar
0 synes godt om
28. august 2008

Grynt

Vi har til tider diskutionen her hjemme om "dælme" er et bande ord eller ej (?) Jeg mener ikke det er, men er på linje med pokker(s), sørens osv, altså lovlige bandeord. Peter mener bestemt, at det er et bande ord og holder godt fast på sit.:D

Nu vil han så have, at jeg spørger jer tøser her inde, så tøser hvad siger I?? :)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. august 2008

mor til en del

Her er det faktisk det ord de bliver opfordret til at bruge i stedet for de grumme, så lad ikke Peter få ret, så lærer jeg jo mine børn at bande.:'( Lisbeth.

Anmeld

28. august 2008

sbs78

nej jeg synes heller ikke det er et bande ord.

Anmeld

28. august 2008

Loggidut

? ER...HVIS I STÅR TIL EN JOBSAMTALE...VILLE I SÅ BRUGE ORDET?

AJ CAPS...jeg ville ikke, og det indgår for mit vedkommende under bandeord...sorry.

Anmeld

28. august 2008

Lise

Loggidut skriver:

? ER...HVIS I STÅR TIL EN JOBSAMTALE...VILLE I SÅ BRUGE ORDET?

AJ CAPS...jeg ville ikke, og det indgår for mit vedkommende under bandeord...sorry.

Betyder det så at alle ord, man ikke ville bruge til en jobsamtale, er bandeord? (?)

Jeg ville heller ikke bruge ordet dælme til en jobsamtale, men nok mest fordi det er et fjollet ord - og ikke fordi jeg synes det er et bandeord.

Anmeld

28. august 2008

Kaufie

Jeg har stemt ja - ved ikke helt hvorfor, men jeg synes det er et bandeord. Det er i hvert fald et af de ord jeg ikke vil bruge overfor min fhv kristne familie, hvor det at bande bare er noget man ikke gør...

Anmeld

28. august 2008

Marco2

Har lige spurgt hernede på kontoret, og der er bred enighed om at der er et bandeord..

AG

Anmeld

28. august 2008

linemus

Nu svarede jeg godt nok nej, jeg synes ikke det er et bandeord, men efter at have læst jer andres meninger, kom jeg helt i tvivl. Så jeg har søgt lidt og fundet dette fra jyskordbog.dk: dæleme: [formentlig udviklet af forb. som djævelen tage mig, jf. fandeme og djævel] = søreme. dæleme er et mildt bandeord, bruges ¨ en del af kvinder. Vends. Folk som vil pynte paa Ordet Dæleme siger: det ved a dæmene ejt (= ikke). ØHanH. JakKnu.S.63. (om stude:) de wa jo ¡dæ·nèmè ¡nuèr så ¡stuèr = det var jo dæleme nogle så store. Thy. Det war en brøsig Kaal (= karl) ¨ men dænenmæ osse en Swend nær det knied (= når det gjaldt). Aakj.P.73. "Da e’et dæreme da Løwn" = da er det dæleme da løgn. MØJy (ØH.1953.75). de æ Dæmand! et mægtige godt Øg. MØJy (NBlicher.1811). a ska dænèmañ¶sèns kom a§tèr dæj = jeg skal dæleme komme efter dig. $Darum. Så altså... når fandeme er et bandeord, så er dæleme (eller dælme eller dæneman ;) ) måske også...? Knus Line - der er vild med det sidste udtryk (a ska dænemansens kom a'ter dæj) :D - vil dog lige tilføje at jeg synes det er ét af de noget mildere bandeord ;)

Anmeld

28. august 2008

Tynen

Har godt nok stemt nej.
Jeg bruger det hele tiden og hele dagen lang - også over for cheffis :)

Kan godt se princippet i at det ikke er så pænt, men jeg vil til hver en tid hellere sige dælme end fuck (Som jeg også havde en grim tildens til at gøre i tide og utide for et stykke tid siden)

Anmeld

28. august 2008

Helle30

Dælme staves korrekt dæleme og er et mildt bandeord iflg. dansk sprognævn. Jeg har undersøgt sagen før pga. en uenighed med en kollega. Der er noget med, at ordet stammer fra Jylland et sted og i gamle dage blev brugt af kvinder, som jo ikke måtte bande som mænd, men dog kunne have brug for at komme af med en ed indimellem.
Jeg har aldrig helt kunne opspore, hvad udtrykket er synonymt med. Nogle mener, det er noget med "Gud-hjælpe mig", hvilket jeg ikke kan se forbindelsen i, - men andre mener, det er noget med at djævelen kan komme efter én. Det sidste finder jeg mest fornuft i, men jeg aner ikke, hvad der faktisk er korrekt.

- Helle - erhvervsskadet:$

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.