Forskellen på social og sundhedsassistent & medhjælper

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29.667 visninger
45 svar
0 synes godt om
24. november 2010

Anonym trådstarter

Hej. Jeg vil gerne begynde på en uddannelse, men jeg ved ikke rigtig om det skal være pædagog assistent, social og sundhedsmedhjælper eller social og sundhedsassistenten?

Vil høre om der er nogen der kan fortælle hvad forskellen er?

Nogen i syntes er bedre end andre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2010

Findusinde

Hejsa

Jeg tvivler på at social og sundhedsmedhjælperen har lige så mange kompetencer som en socail og sundhedsassistent..

Anmeld

24. november 2010

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hej. Jeg vil gerne begynde på en uddannelse, men jeg ved ikke rigtig om det skal være pædagog assistent, social og sundhedsmedhjælper eller social og sundhedsassistenten?

Hvad vi synes er egentligt ligegyldigt, for det handler jo udelukkende om hvad du har interesse for.
Forskellen på Social- og Sundhedsassisten (SoSuAs) og Social- og Sundhedshjælper (SoSuHj) er at den sidste minder mest om den gammeldags hjemmehjælper udd. medens den første mere er bygget hen imod den gammeldags sygehjælper.
Den sidste udd. kræver min 9. kl og tager 1 år, den anden kræver, så vidt jeg husker HF eller lignende og tager 2 år.
Opgaverne overlapper tit hinanden, men der er forskel på ansvaret og det man må lave.

Pædagogass. handler normalt om småbørn eller fritidbørn.
Her assisterer du pædagoerne i en bh, SFO, fritidhjem eller klub.
Ligesom der er forskel på ansvarsområderne, så er der også mange overlapninger mellem pædagoerne og pædagogass.
Jeg ved ikke så meget om selve udd. til pædagogass. men det kan du søge på nettet.

Kærligst
Sussie

Anmeld

24. november 2010

MamaLook

En social- og sundhedsassistent har flere kompetencer end en social- og sundhedshjælper.

En sosuhjælper har hovedsageligt personlig pleje som opgave, hvor en sosuassistent må flere ting, som f.eks. at give medicin.

Man skal tage hjælperuddannelsen for at få assistentuddannelsen, da det er en overbygning.

Jeg tror nok, det er cirka sådan, det er

Jeg ved intet om pædagogassistenter? Er det pædagogmedhjælper, du mener? (mener ikke, man skal have en uddannelse for at blive det, men hæng mig ikke op på det)

Håber du finder ud af, hva du brænder for

PS. Sygeplejerskeuddannelsen er også en mulighed? Kan varmt anbefales

Anmeld

24. november 2010

håber snart det er os

social og sundhedshjælper: hjemmeplejen, plejehjem hvor du skal passe de gamle med personligpleje og rengøring 

assistent:  sygehus.bofællesskab,plejehjem  her må du noget mere du må have med medicin at gøre og give nogle sprøjter og har større ansvar

håber du kan bruge mine svar til noget

Anmeld

24. november 2010

SussieThyssen

Anonym skriver:

Vil lige tilføje at det bestemt ikke er nogen god ide at uddanne sig til hverken SoSu hjælper eller ass. lige pt, da kommunerne fyrer som vilde og gale, så du ville bare blive uddannet til arbejdsløshed.
Så det er måske bedst at tage Pæd. ass. uddannelsen.

Anmeld

24. november 2010

håber snart det er os

Mirakelix skriver:

En social- og sundhedsassistent har flere kompetencer end en social- og sundhedshjælper.

En sosuhjælper har hovedsageligt personlig pleje som opgave, hvor en sosuassistent må flere ting, som f.eks. at give medicin.

Man skal tage hjælperuddannelsen for at få assistentuddannelsen, da det er en overbygning.

Jeg ved intet om pædagogassistenter? Er det pædagogmedhjælper, du mener? (mener ikke, man skal have en uddannelse for at blive det, men hæng mig ikke op på det)

man behøver ikke hjælper først hvis man har noget erhver´s erfaring

mener jeg

Anmeld

24. november 2010

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Hvad vi synes er egentligt ligegyldigt, for det handler jo udelukkende om hvad du har interesse for.
Forskellen på Social- og Sundhedsassisten (SoSuAs) og Social- og Sundhedshjælper (SoSuHj) er at den sidste minder mest om den gammeldags hjemmehjælper udd. medens den første mere er bygget hen imod den gammeldags sygehjælper.
Den sidste udd. kræver min 9. kl og tager 1 år, den anden kræver, så vidt jeg husker HF eller lignende og tager 2 år.
Opgaverne overlapper tit hinanden, men der er forskel på ansvaret og det man må lave.

Pædagogass. handler normalt om småbørn eller fritidbørn.
Her assisterer du pædagoerne i en bh, SFO, fritidhjem eller klub.
Ligesom der er forskel på ansvarsområderne, så er der også mange overlapninger mellem pædagoerne og pædagogass.
Jeg ved ikke så meget om selve udd. til pædagogass. men det kan du søge på nettet.

Kærligst
Sussie

Hej tak for svaret

Assistenten tager 1 år og 8 mdr.

Medhjælperen tager 1år og 2 mdr

Men Jeg vil gerne nå at prøve noget forskelligt, altså jeg vil gerne gerne noget med børn, men også unge og ældre. Men hvis jeg tager Sosu assistenten, så kan man da stadig søge ind i vuggestuer og sådan noget, ikke?

Anmeld

24. november 2010

Anonym trådstarter

Mirakelix skriver:

På social og sundhedsskolen kan man tage pædagogass.

Men sygeplejeske, hvad skal man tage for at komme derind? Kunne jeg vildt godt tænke mig

Anmeld

24. november 2010

SussieThyssen

Anonym skriver:

Hej tak for svaret

Assistenten tager 1 år og 8 mdr.

Medhjælperen tager 1år og 2 mdr

Men Jeg vil gerne nå at prøve noget forskelligt, altså jeg vil gerne gerne noget med børn, men også unge og ældre. Men hvis jeg tager Sosu assistenten, så kan man da stadig søge ind i vuggestuer og sådan noget, ikke?

Nej...SoSu'erne handler om pleje..det andet handler om pædagogik, altså beskæftigelse af og med børn og evt. voksne.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.