Bli'r børnene rødhåret??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2010

Ni-ko-li-ne

oerbaek skriver:

jeg er ikke helt enig der

Min mand har blå øjne og jeg har grønne... begge vores drenge har blå øjne.

TS: min søster har kommune farvet hår og hendes mand er rødhåret, ingen af deres børn er rødhåret...

Det er fori du også bær genet der koder for dannelsen af blå øjne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2010

Ni-ko-li-ne

Line1987 skriver:

Det må øjene ved jeg, men det er jo også kun sandsynlighedsregning

Men derfor kan din mand jo sagtens ha utroligt stærke blå gener, det er bare sjældent at det falder sådan ud

I forholdtil genet der koder for brune øjne så er genet der koder for blå øjne recessivt(svagt)

Men hendes man har ikke "utroligt stærke blå gener"
Det der er sket er at moderen bær genet der koder for blå øjne, ellers ville børnene aldrig kunne få blå øjne

Anmeld

23. november 2010

oerbaek

Ni-ko-li-ne skriver:

Det er fori du også bær genet der koder for dannelsen af blå øjne

ja det har jeg kunne læse mig til i nogle af de andre svar der er kommet...

det er sjovt for aht hår farve troede vi faktisk det var min mands hårfarve der var den dominerende han er næsten sort håret, og jeg er meget lys... men begge vores drenge har fået min hår farve så er da spændt på hvordan den næste kommer tilat se ud

Anmeld

23. november 2010

3rollinger

Hold da op det er noget kompliceret noget det med de gener. Men man kan jo saa heller ikke goere hverken fra eller til i selve tilblivelsesprocessen

Jeg er lyshaaret med blaa oejne og min mand er spansk med meget moerkt haar og brune oejne.

Vores foerste barn er moerkhaaret (ikke saa moerkt som min mand) med blaa oejne

Nummer to har lyst haar og groenne oejne

Og nummer 3 har moerkt haar, samme farve som nummer 1, men groenbrune oejne (dog stadig ikke fuldt defineret).

Anmeld

23. november 2010

anjamichell@gmail.com

Jeg ved ikik om det har nogen betydning men det lyder sådan... jeg har grøn-brune øjne og min mand det samme..

Men hvad tror I hvis I skulle komme med et gæt og ikk kun en forklaring??

Anmeld

23. november 2010

Muffinmor

bare lige for at gøre debatten endnu mere indviklet. Der er noget der hedder comorbid og det betyder at noget er der samtidigt. Dvs hårfarven bliver ikke bestemt ud fra 2 gener men en blanding af de to. Fx ligesom hudfarven. Vil så os lige sige at det der med hårfarven er meget mere kompliceret end 2 gener og lidt comobiditet. 

Hygge hygge orv foresten så findes der kun 2 øjenfarver blå og brune. alt hvad man kalder grønt eller gråt er en afskygning af blå, og de er derfor også recisive 

Anmeld

24. november 2010

Pikku Myy

Anjamichell skriver:

Jeg ved ikik om det har nogen betydning men det lyder sådan... jeg har grøn-brune øjne og min mand det samme..

Men hvad tror I hvis I skulle komme med et gæt og ikk kun en forklaring??

Din øjenfarve har som sådan ikke noget med det at gøre. At vi alle snakker om det, er fordi vi tror principperne for nedarvning af hårfarver minder om dem for øjenfarver, og nedarvningen af øjenfarve er et typisk tekstbogseksempel.

Jeg har givet mit bedste bud på en sandsynlighed på side 3. Når du går så langt tilbage i dit stamtræ uden at de lyse gener dukker op til overfladen, er sandsynligheden for at de findes, og dermed kan nedarves, meget lille. Derfor vil jeg igen sige at sandsynligheden for I får et barn med en hårfarve ala din, er størst.

Hvis jeg skal komme med noget mere specifikt, er det relevant at vide om du har søskende eller mostre/fastre/farbrødre/morbrødre der er lyshårede...?

Anmeld

24. november 2010

anjamichell@gmail.com

Min storebror var helt hvidhåret som lille men nu er han kommune farvet og det samme med min min søss... men jeg har ikk samme far som dem...

Anmeld

26. november 2010

Pikku Myy

Anjamichell skriver:

Min storebror var helt hvidhåret som lille men nu er han kommune farvet og det samme med min min søss... men jeg har ikk samme far som dem...

Det må betyde at din mor er bærer af et lyshårsgen. Der er så 50% sandsynlighed for at hun har givet det videre til dig, og igen 50% for at du har givet det videre. Dvs at sandsynligheden for at dit barn bliver lyshåret er 25%

Anmeld

30. november 2010

Hasselnødden

Anjamichell skriver:

Jeg er meget mørkhåret... næsten sort... min mand derimod er lys rødhåret.. og nu venter vi barn sammen..

Vil det barn med størst sandsynlighed blive rød eller mørkhåret?

Ja, det bliver spændende

Jeg er meget lysblond, har blå-grønne-brune-grå øjne og min mand er også lysblond (hvis han ikke var barberet skaldet) og har blå øjne, Vi fik en dreng med rødt hår og blå øjne Dén havde jeg heller ikke lige set komme, må jeg ærligt indrømme - jo altså de blå øjne, men det røde hår - ikke rigtig... men det gør ham jo til vores lille guldskat

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.