Bli'r børnene rødhåret??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. november 2010

Pikku Myy

Line1987 skriver:

Jeg mener det har noget at gøre med hvilke gener der er stærkest

Fx er blå øjne et "svagt" gen, så hvis et barn skal have blå øjne, skal begge forældre have blå øjne. Hvis far har blå og mor grønne øjne, får barnet højst sandsynligvis grønne øjne.

Jeg mener at det rødhårede gen er ret kraftigt. Dog tror jeg ikke det bliver en orangerød, hvis du næsten er sorthåret. 

Det lyder til du spørger lidt fordi du helst IKKE vil ha rødhårede børn

Det du skriver er ikke helt rigtigt. Det rigtignok det om hvilket gen der er "stærkest" (dominerer), men du er gået lidt galt med hvordan det så fungerer. Mht øjenfarve, er det rigtigt at blå er "svagest" (recessivt). Hvis man firkantet siger at der findes et gen der bestemmer øjenfarven, og dette er tilstede i 2 alleler (et fra faderen og et fra moderen), skal begge disse være blå, for at man får blå øjne. Hvis der er et brunt tilstede, vil dette dominere over blå, og man vil få brune øjne.

En med brune øjne, kan altså således være bære af et blåt gen, som kan gives videre til et barn, hvorved dette vil få blå øjne, hvis der også kommer et blåt gen fra den anden forælder. Det betyder at to forældre med brune øjne, vil kunne få blåøjede børn, hvis de begge er bærere af et blåt gen.

På den anden side vil to forældre med blå øjne ikke kunne få et barn med brune øjne, da de begge vil give et blåt gen videre. (Husk at dette er firkantet - der er vist tilfælde hvor det kan lade sig gøre...)

Jeg ved ikke hvordan det hænger sammen hvis man også skal tage højde for grønne, grå og blandings øjenfarver...

Giver det mening?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2010

Ka+Ma=Be

I forlængelse af det pokulati  skriver, så er genet for rødt hår recessivt Derfor skal både din kæreste og du være bærere af genet før barnet bliver rødhåret.

Anmeld

22. november 2010

Pikku Myy

Jeg er meget mørkhåret... næsten sort... min mand derimod er lys rødhåret.. og nu venter vi barn sammen..

Vil det barn med størst sandsynlighed blive rød eller mørkhåret?

Jeg ved intet faktuelt om hvordan nedarvningen af hårfarver hænger sammen, men jeg vil skyde på (hvis vi sætter det MEGET firkantet op) at din mand har 2 rødblondte gener eller et rødt og et blondt. Du har på den anden side enten 2 mørkhårsgener eller et mørkhårsgen, der dominerer, og et gen vi ikke kender farven på. Hvis du kigger på dine forældre (måske også bedsteforældre) vil du måske kunne få et hint til hvad det ukendte gen indeholder.

Hvis een af dine forældre er blondt (eller lignende) er du højst sandsynligt bærer af et blondt gen som du kan give videre til dit barn (50%). Dette vil i kombination med din mands hårfarvningsgen resultere i et blondt eller rødblondt barn. Hvis du videregiver dit mørkhårsgen (50%), vil barnet blive mørkhåret.

Hvis begge dine forældre er mørkhåret, er det at man skal se på dine bedsteforældre for at regne sandsynligheden ud for om en af dine forældre er bærere af et ikke-mørkhårsgen, og efterfølgende sandsynligheden for at det er givet videre til dig, og igen videre til dit barn.

Giver det mening?

Under alle omstændigheder er ovenstående sat meget firkantet op.

Anmeld

22. november 2010

Pikku Myy

Katte87 skriver:

I forlængelse af det pokulati  skriver, så er genet for rødt hår recessivt Derfor skal både din kæreste og du være bærere af genet før barnet bliver rødhåret.

Min lange smøre under dit siger forhåbentligt nogenlunde det samme ;-)

Anmeld

23. november 2010

Sakris

Line1987 skriver:

Jeg mener det har noget at gøre med hvilke gener der er stærkest

Fx er blå øjne et "svagt" gen, så hvis et barn skal have blå øjne, skal begge forældre have blå øjne. Hvis far har blå og mor grønne øjne, får barnet højst sandsynligvis grønne øjne.

Jeg mener at det rødhårede gen er ret kraftigt. Dog tror jeg ikke det bliver en orangerød, hvis du næsten er sorthåret. 

Det lyder til du spørger lidt fordi du helst IKKE vil ha rødhårede børn

Det har jeg også hørt noget om. Men vi er tre børn med en mor med brune øjne og mørkt hår. Men vi har alle tre blå øjne og 2 af os er også lyshåret... Hehe, godt vi ligner hende ellers!

I øvrigt er min far rødhåret, men har fået lyst hår, med et rødligt skær i!

Anmeld

23. november 2010

BabyMus

Hmm ved faktisk ikke helt hvordan generne falder ud, men min veninde har rødt hår - hverken hendes mor, far eller lillesøster for den sags skyld, er rødhåret!

Anmeld

23. november 2010

DK

Jeg ved intet faktuelt om hvordan nedarvningen af hårfarver hænger sammen, men jeg vil skyde på (hvis vi sætter det MEGET firkantet op) at din mand har 2 rødblondte gener eller et rødt og et blondt. Du har på den anden side enten 2 mørkhårsgener eller et mørkhårsgen, der dominerer, og et gen vi ikke kender farven på. Hvis du kigger på dine forældre (måske også bedsteforældre) vil du måske kunne få et hint til hvad det ukendte gen indeholder.

Hvis een af dine forældre er blondt (eller lignende) er du højst sandsynligt bærer af et blondt gen som du kan give videre til dit barn (50%). Dette vil i kombination med din mands hårfarvningsgen resultere i et blondt eller rødblondt barn. Hvis du videregiver dit mørkhårsgen (50%), vil barnet blive mørkhåret.

Hvis begge dine forældre er mørkhåret, er det at man skal se på dine bedsteforældre for at regne sandsynligheden ud for om en af dine forældre er bærere af et ikke-mørkhårsgen, og efterfølgende sandsynligheden for at det er givet videre til dig, og igen videre til dit barn.

Giver det mening?

Under alle omstændigheder er ovenstående sat meget firkantet op.

Enig! Eller det står der i alt fald også i den bog om gener og arv jeg har lånt på bib!

Altså vi får hver især 2 hårfarve-gener fra vores forældre. Et fra hver forældre. Hvis det så er et blond og et sort, så får man sort hår. Hvis det er et blondt og et blondt, så får man blondt hår, osv osv.

Man giver så selv et af de to gener videre til sit eget barn, og det er de to gener der så igen afgører hvilken hårfarve ens barn så får. I det store gen-lotteri om hvad man giver videre, er blond/rød IKKE svagere end sort, altså det er helt 50/50 om det er det sorte eller det blonde man giver barnet! Men hvis den anden forældre har givet et sort, så har det blonde gen jo ikke en chance, men har mulighed for at komme videre til næste generation og få en ny chance der igen!

Min far har f.eks. kul-sort hår og min mor er blond, og jeg har blond hår og min søster brunt hår! Altså er min far bærer af et sort og blondt gen, og min mor af et brunt og blond. Jeg har så fået to blonde og min søster et blondt og et brunt! Jeg giver derfor uanset hvad et blondt gen videre til mine børn, og så bliver det afgørende for hvilken hårfarve mine børn får, hvilket gen de får af deres far! Et blondt, brunt, rødt eller sort?

Anmeld

23. november 2010

>>Carina<<

Jeg har droppet af finde ud af det. -Jeg er født næsten sort håret og min mand er født lyshåret. Nu har vi begge kedelig kommunefarvet. Vores søn blev født meget mørkhåret og nu 1 år efter fødslen har han samme hårfarve som mig. - min mands x er også (når hun ik farver det) kommune farvet men deres fælles dreng er lyshåret og pigen kommunefarvet. -min moster har mørkt kommunefarvet og min onkel har meget mørkt hår. Deres ældste har elt lyst hår, den mellemste har mørkebrunt og den yngste har RØDT. Mon onkels brors tre børn har alle rødt hår men ingen forældre eller bedste forældre har rødt hår. I vores familie er der ingen så langt vi ka se tilbage der har/havde rødt hår. Det må ligge i generne langt ude åbenbart!?

Anmeld

23. november 2010

Svei

Anjamichell skriver:

Jeg er meget mørkhåret... næsten sort... min mand derimod er lys rødhåret.. og nu venter vi barn sammen..

Vil det barn med størst sandsynlighed blive rød eller mørkhåret?

Det kan du da håbe...

Min far er rimelig mørkhåret, men mor blond...min ene søster har leverdejfarvet, den anden lys og jeg er sådan gylden i det som du kan se.

Min x var rødhåret og mine ene søn er blever rødhåret som ham og den anden gylden-rødblond som jeg.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

23. november 2010

anjamichell@gmail.com

Hmm der er åbanbart meget delte meninger...

Min Farfar er kulsorthåret og min Farmors er mørkebrunt...

Min morfar havde kulsort hår og min Mormor havde mørkebrunt hår...

Jeg er helt mørkebrun og min mand som sagt lys rød...

Hans bedsteforældre ved jeg ikk noget om..

Nye meninger nu??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.