Jeg ved intet faktuelt om hvordan nedarvningen af hårfarver hænger sammen, men jeg vil skyde på (hvis vi sætter det MEGET firkantet op) at din mand har 2 rødblondte gener eller et rødt og et blondt. Du har på den anden side enten 2 mørkhårsgener eller et mørkhårsgen, der dominerer, og et gen vi ikke kender farven på. Hvis du kigger på dine forældre (måske også bedsteforældre) vil du måske kunne få et hint til hvad det ukendte gen indeholder.
Hvis een af dine forældre er blondt (eller lignende) er du højst sandsynligt bærer af et blondt gen som du kan give videre til dit barn (50%). Dette vil i kombination med din mands hårfarvningsgen resultere i et blondt eller rødblondt barn. Hvis du videregiver dit mørkhårsgen (50%), vil barnet blive mørkhåret.
Hvis begge dine forældre er mørkhåret, er det at man skal se på dine bedsteforældre for at regne sandsynligheden ud for om en af dine forældre er bærere af et ikke-mørkhårsgen, og efterfølgende sandsynligheden for at det er givet videre til dig, og igen videre til dit barn.
Giver det mening?
Under alle omstændigheder er ovenstående sat meget firkantet op.
Enig! Eller det står der i alt fald også i den bog om gener og arv jeg har lånt på bib!
Altså vi får hver især 2 hårfarve-gener fra vores forældre. Et fra hver forældre. Hvis det så er et blond og et sort, så får man sort hår. Hvis det er et blondt og et blondt, så får man blondt hår, osv osv.
Man giver så selv et af de to gener videre til sit eget barn, og det er de to gener der så igen afgører hvilken hårfarve ens barn så får. I det store gen-lotteri om hvad man giver videre, er blond/rød IKKE svagere end sort, altså det er helt 50/50 om det er det sorte eller det blonde man giver barnet! Men hvis den anden forældre har givet et sort, så har det blonde gen jo ikke en chance, men har mulighed for at komme videre til næste generation og få en ny chance der igen!
Min far har f.eks. kul-sort hår og min mor er blond, og jeg har blond hår og min søster brunt hår! Altså er min far bærer af et sort og blondt gen, og min mor af et brunt og blond. Jeg har så fået to blonde og min søster et blondt og et brunt! Jeg giver derfor uanset hvad et blondt gen videre til mine børn, og så bliver det afgørende for hvilken hårfarve mine børn får, hvilket gen de får af deres far! Et blondt, brunt, rødt eller sort?