Bli'r børnene rødhåret??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. november 2010

anjamichell@gmail.com

Og jeg har ikk skrevet indlægget fordi jeg er modstander af rødt hår!!

Men vi har snakket meget om det i familien og snakket i meget forskellige retninger

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. november 2010

Silas&Mille

Jeg ved nu heller ikke om det røde vil skinne igennem hvis du ikke er bærer af det gen der giver rødt hår.

Eksempel:

Min mor havde rødt hår frem til omkring hvor hun fik mig, så begyndte hendes hårfarve at ændre sig til leverpostejsfarvet og det er det så nu. Hun har hendes røde år fra sin mor og der er ikke nogen rød hårede i hendes fars familie.

Jeg er selv rød håret og det ser ikke ud til at ændre sig, men jeg har det også fra begge sider, både fra mor og far.

Min kæreste derimod, er også rød håret (så vi er RIGTIG spændte på hvad hår farve vores guldklump har ), men han har det kun fra sin mors side. Hans bio far er sort håret.  Kærestens røde farve er dog meget mørkere end den jeg har, så han har fået noget af sin fars farve. I mine øjne en flot rød hårfarve. Jeg selv har den der er lidt over i en mørk gulerod.
Der er mange der ikke ligger mærke til at min kæreste er rød håret, så det er nok hans fars farve gen der er stærkest i hans tilfælde. Men det er nu mere rødt end det er sort, når man kigger ordentligt efter

Sandsynligheden for rødt/mørkerødt hår er der, men om den bliver der eller ej, det vil tiden vise

Ved ikke lige om det her gav nogen som helst mening
Synes umidelbart det blev lidt rodet *G*

Anmeld

23. november 2010

Giraffen

pokulati skriver:

Det du skriver er ikke helt rigtigt. Det rigtignok det om hvilket gen der er "stærkest" (dominerer), men du er gået lidt galt med hvordan det så fungerer. Mht øjenfarve, er det rigtigt at blå er "svagest" (recessivt). Hvis man firkantet siger at der findes et gen der bestemmer øjenfarven, og dette er tilstede i 2 alleler (et fra faderen og et fra moderen), skal begge disse være blå, for at man får blå øjne. Hvis der er et brunt tilstede, vil dette dominere over blå, og man vil få brune øjne.

En med brune øjne, kan altså således være bære af et blåt gen, som kan gives videre til et barn, hvorved dette vil få blå øjne, hvis der også kommer et blåt gen fra den anden forælder. Det betyder at to forældre med brune øjne, vil kunne få blåøjede børn, hvis de begge er bærere af et blåt gen.

På den anden side vil to forældre med blå øjne ikke kunne få et barn med brune øjne, da de begge vil give et blåt gen videre. (Husk at dette er firkantet - der er vist tilfælde hvor det kan lade sig gøre...)

Jeg ved ikke hvordan det hænger sammen hvis man også skal tage højde for grønne, grå og blandings øjenfarver...

Giver det mening?

JA det da det, glemte at der er TO "gener" pr forældre  sådan går det når man ikke har tænkt på det siden biologi i gymnasiet

Anmeld

23. november 2010

Giraffen

Louisiana28 skriver:

Det er altså ikke rigtigt... Ville jeg bare lige indskyde

Ja jeg fandt ud af at jeg huskede lidt forkert fra biologitimerne i gymnasiet, men så er det godt der er så mange kloge herinde på området

Anmeld

23. november 2010

Louisiana

Line1987 skriver:

Ja jeg fandt ud af at jeg huskede lidt forkert fra biologitimerne i gymnasiet, men så er det godt der er så mange kloge herinde på området

Hihi

Anmeld

23. november 2010

missie20

Anjamichell skriver:

Jeg er meget mørkhåret... næsten sort... min mand derimod er lys rødhåret.. og nu venter vi barn sammen..

Vil det barn med størst sandsynlighed blive rød eller mørkhåret?

Tror du skal kigge på størtedelen af din kæreste og digs familie.

Fx. Var jeg helt lys blond som barn. Den dag i dag er jeg leverpostejsfarvet. Min kæreste var lys rød håret, nu er han leverpostej, men hans skæg rød. Vores dreng på 7½ måned er lys blond nu.

Håber det kunne hjælpe dig.

Anmeld

23. november 2010

Mother-love

min mor er rødhåret med blå øjne min far er sort håret med grønne øjne. min storsøster har kommunefarvet hår og brune øjne (fra min farfar da han er den eneste i hele familien der havde brune øjne) jeg er kommunefarvet og grønne øjne og min lillebror er mørkblond med blå øjne. så tror ikke nødvendigvis der er stor sensynlighed for at få rødhåret børn..

er selv ret spændt på vores barn da min kæreste er rødhåret og da jeg jo også har røde pigmenter i mit gen... sensynligheden er nok stor

men gør ikke mig noget bare barnet er sundt og rask

Anmeld

23. november 2010

EliasMinDejligeSøn<3

Line1987 skriver:

Jeg mener det har noget at gøre med hvilke gener der er stærkest

Fx er blå øjne et "svagt" gen, så hvis et barn skal have blå øjne, skal begge forældre have blå øjne. Hvis far har blå og mor grønne øjne, får barnet højst sandsynligvis grønne øjne.

Jeg mener at det rødhårede gen er ret kraftigt. Dog tror jeg ikke det bliver en orangerød, hvis du næsten er sorthåret. 

Det lyder til du spørger lidt fordi du helst IKKE vil ha rødhårede børn

ja jeg har grønne øjne men min søn har meget blå øjne efter hans far!

Anmeld

23. november 2010

karina pigen

Anjamichell skriver:

Jeg er meget mørkhåret... næsten sort... min mand derimod er lys rødhåret.. og nu venter vi barn sammen..

Vil det barn med størst sandsynlighed blive rød eller mørkhåret?

hmm kan ik se hvorfor barnet skulle blive rødhåret hvis ingen af jer har rødligt hår eller har familie medlemmer der har..

min veninde har en sø der har rødligt hår, både hende og faren er kommune farvet hår men hendes far har lidt rødligt hår og hendes morfar har rødt hår.. så det kommer nok derfra...

men ja ved ik lige om man kan regne det ud.. det det samme med øjne farven..  de siger brun og blå er de farver der dominer mest.. og hos os har jeg meget blå øjne og manden har brune.. hele hans famile har brune og hele min har blå..

så ved ik hvad hvilke farve øjne vores lille kommende søn får.. bliver spænende ..håber på blå.. hehe

Anmeld

23. november 2010

Pikku Myy

Anjamichell skriver:

Hmm der er åbanbart meget delte meninger...

Min Farfar er kulsorthåret og min Farmors er mørkebrunt...

Min morfar havde kulsort hår og min Mormor havde mørkebrunt hår...

Jeg er helt mørkebrun og min mand som sagt lys rød...

Hans bedsteforældre ved jeg ikk noget om..

Nye meninger nu??

Hvis min teori er korrekt, er det det gen du har givet videre der bestemmer hvilken hårfarve jeres barn får.

Så det afhænger af om du er bærer af et gen der sammen med din kærestes kan resultere i rødt/blondt. Hvis du er det, er det 50/50 om jeres barn bliver rødblondt. Hvis du ikke er bærer, men har to mørkhårsgener, vil barnet blive mørkhåret.

Hvis en af dine forældre havde været blondt, ville du med garanti have været bærer, men jeg går ud fra at begge dine har mørkt hår...? Og så er det at det hele begynder at blive lidt omstændeligt at regne det ud, men som hovedregel vil jeg sige at jo længere tilbage i dine forfædre du skal for at finde en rød/blondt, jo mindre sandsynligt er det at du også er bærer, og dermed at dit barn har 50/50 for at blive lyshåret.

Giver det mening?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.