hvordan forklarer man det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.921 visninger
27 svar
0 synes godt om
10. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Hej tøser og mænner!

Jeg ved det her er et ømt emne, men jeg bliver nødt til at bringe det op og håber at vi kan få en god, sober debat omkring det!

RYGNING.

Daniel ryger. Det var meningen at han skulle stoppe, men tidspunktet var ike rigtigt, og han startede hurtigt igen! Han har stadig planer om at stoppe, men jeg er nødt til at forberede mig på at det måske ikke lykkes ham. Derfor denne tråd.

Hvordan forklarer (og forsvarer) man, som forældre, overfor sit barn at man gør noget dumt og livsfarligt? At man godt ved det er dumt og livsfarligt men at man "bare" gør det alligevel? Hvordan undgår man at der opstår konflikt i opdragelsen når man gør det? Jeg mener... Hvordan får man barnet til at forstå at fordi mor og/eller far ikke følger de logiske "regler" betyder det ikke at børnene må (her tænker jeg ikke nødvendigvis på rygning men alle de andre mange ting de ikke må fordi det er farligt).

Jeg ved godt at det ligger MANGE år ude i fremtiden for os, men nu pressede spørgsmålet sig på, og så vil jeg da lige høre Jer herinde

Jeg håber, som skrevet, på en god debat uden personlige angreb el. lign!

Mange knus Caroline

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2010

SussieThyssen

Caroline86 skriver:

Hej tøser og mænner!

Jeg ved det her er et ømt emne, men jeg bliver nødt til at bringe det op og håber at vi kan få en god, sober debat omkring det!

RYGNING.

Daniel ryger. Det var meningen at han skulle stoppe, men tidspunktet var ike rigtigt, og han startede hurtigt igen! Han har stadig planer om at stoppe, men jeg er nødt til at forberede mig på at det måske ikke lykkes ham. Derfor denne tråd.

Hvordan forklarer (og forsvarer) man, som forældre, overfor sit barn at man gør noget dumt og livsfarligt? At man godt ved det er dumt og livsfarligt men at man "bare" gør det alligevel? Hvordan undgår man at der opstår konflikt i opdragelsen når man gør det? Jeg mener... Hvordan får man barnet til at forstå at fordi mor og/eller far ikke følger de logiske "regler" betyder det ikke at børnene må (her tænker jeg ikke nødvendigvis på rygning men alle de andre mange ting de ikke må fordi det er farligt).

Jeg ved godt at det ligger MANGE år ude i fremtiden for os, men nu pressede spørgsmålet sig på, og så vil jeg da lige høre Jer herinde

Mange knus Caroline

Ved at forklare sine børn, at det er dumt at ryge, men at mennesker, der gør det har et behov og afhængighedsproblem, som er svært at komme af med.
Og så er det klaret.
Mine unger ryger ikke, selvom jeg selv er ryger, og jeg har opdraget dem med, at de aldrig skal begynde, fordi det er en dum last og usmart at begynde på.
Så enkelt er det.

Kærligst
Sussie

Anmeld

10. november 2010

Lullaby

Ja jeg ved det faktisk ikke. Godt spm. Her ryger mormor og morfar. Ungerne ved godt, at det er både ulækkert, farligt og man lugter af det. Izabella nægter at kysse dem farvel. Adr siger hun. Det er jo også en anden problemstilling fordi, at det ikke er mor/far så jeg aner faktisk ikke hvad du skal gøre. Jeg er selv lidt dobbeltmoralsk. Jeg kører uden cykelhjelm men siger at ungerne skal..

Anmeld

10. november 2010

Margorie

Herhjemme bliver den bare forklaret med at 'mormor ryger fordi mormor ikke er særlig klog'..
Jeg ryger selv ind i mellem, men aldrig når børnene er tilstede, så det stiller hun heldigvis ikke spørgsmålstegn ved fordi hun aldrig har set det.
(Hvorfor skal det også være så pokkers svært at stoppe når man godt ved det er pisse farligt??)

Anmeld

10. november 2010

Trine89

Heey søde..

Jeg er opvokset i et Rygerhjem hvor både mor og far var/er rygere. og jah tror da også det var svært for dem at få os forklaret at det er dumt at begynde at ryge.

Men det lykkedes dem (tildels) at få os forklaret det.. hvordan er jeg ikke helt sikker på. og så brugte de jo også den klasseiske hvis du kan lade være med at ryge (i hvertfald) indtil du bliver 18 giver vi dig noget..

Jeg var så desværre så uheldig at jeg alligevel fik bukket under og begyndte at ryge.. men det er ikke fordi de ikke fik det gjort klart for mig.. men jah som du jo ved er der vist sket så rigeligt i mit liv.. hihi

Håber I finder en måde der fungere for jer..

Anmeld

10. november 2010

Moderator

det er såmænd ikke så meget den "du skal ikke starte med at ryge" jeg tænker på, for jeg tror automatisk at børn af rygere tager mere afstand til det fordi det er klamt (at de så lettere bukker under for gruppepresset omkring rygning senere er noget andet).

Hvordan forklarer man et barn at det er ok mor/far gør noget dumt og livsfarligt når de ikke selv må? f.eks. den med cykelhjelmen, ja!!

det er jo ikke sikkert spørgsmålene kommer når barnet er så gammelt at det forstår afhængighed!?

Anmeld

10. november 2010

Svei

Caroline86 skriver:

Hej tøser og mænner!

RYGNING.

Mange knus Caroline

Jeg ved ikke om man kan forklare det...eller jo du kan jo godt, men børn gør jo desærre hvad forældre gør.. min x ryger også og jeg har forklaret mine unger at det er fordi han startede og så kan man ikke stoppe igen, at det er noget man bliver afhængig af, men ved ikke om det virker...tror og håber dog på at mien unger er for kloge til at gøre sådan noget.

Har en aftale med min x om at han ike ryger så børnene ser det men ved ikke om han holder det...herhjemme hvor de bor og ved de mennesker de ser mest er der ingen der ryger, slet ingen så mon ikke det påvirker..

Anmeld

10. november 2010

CarinaSB

Mange bruger den med at du kan dø af det (meget ærligt) Eller hvis du ikke begynder at ryge betaler vi dit kørekort når du bliver 18 .. Jeg har faktisk ikk nogen ide om hvordan jeg skal forklare Noah det .. Men satser os stærk på at jeg er stoppet inden at Noah bliver så gammel at han kan sætte ? ved det  

Anmeld

10. november 2010

Valle81

Caroline86 skriver:

Hej tøser og mænner!

RYGNING.

Mange knus Caroline

Hejsa:0)

Jeg er selv vokset op med en mor som ryger - hun er ikke en der ryger 10 eller 20 smøger om dagen men under 10. Så kæmpe ryger er hun ikke, men hun elsker sine smøger og har altid røget.

Jeg har aldrig tænkt over at min mor røg, da hun altid har været hensyndsfuld når hun har røget, ikke siddet i samme rum, eller gået uden for og sådan.

Jeg har aldrig stillet spørgsmål ved det og vi har ikke haft de snakke om at mor gør noget dumt osv. Når det er noget man vokser op med, så tænker man ikke så meget over det.

Da jeg selv blev teenager begyndte jeg at ryge - hyggeryge vil jeg sige - gjorde det fordi jeg troede så var man smart og det var nærmest noget man skulle - ikke fordi min mor røg. Jeg turde ikke fortælle mine forældre jeg røg, da jeg vidste de ville være så meget imod det.

Jeg røg indtil jeg fandt ud af jeg ventedede Asta og har ikke røget siden.

Tror ikke du skal tænke for meget over det, for det kommer Laura heller ikke til:0)

Knus

Anmeld

10. november 2010

Moderator

CarinaSB skriver:

Mange bruger den med at du kan dø af det (meget ærligt) Eller hvis du ikke begynder at ryge betaler vi dit kørekort når du bliver 18 .. Jeg har faktisk ikk nogen ide om hvordan jeg skal forklare Noah det .. Men satser os stærk på at jeg er stoppet inden at Noah bliver så gammel at han kan sætte ? ved det  

Jamen jeg tænker ikke på hvordan jeg får hende til ikke at ryge! For det ved jeg skam godt hvordan jeg skal "skræmme" hende til ikke at gøre

Men hvorfor forsvarer man at gøre noget som er så dumt og så farligt? Ligesom den med cykelhjelmen.., hvorfor SKAL ungerne køre med cykelhjelm hvis forældrene ikke gør det?

Lige der har jeg jo taget tyren ved hornene og har forklaret dem der evt. skal cykle med Laura er det er MED cykelhjelm og ellers er det bare slet ikke!!!! (farmoren er godt nok ikke tilfreds med ordningen, men sådan bliver det bare!)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.