hvordan forklarer man det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2010

Valle81

Caroline86 skriver:

jo, jeg tror bestemt han stopper inden og det slet ikke bliver aktuelt for os..

Tråden var mere sådan generelt! Hvordan man (ikke jeg) forklarer sine børn hvorfor der gælder andre regler for mor og far end for dem (og gælder der virkelig andre regler? Bør der det i ret mange sammenhænge?).

Så tråden var egentlig ikke specifikt for at få svar til hvordan vi skal forklare Laura at Daniel ryger, for den tager vi til den tid hvis det bliver nødvendigt Jeg brugte det bare som eksempel fordi jeg synes det er et meget aktuelt emne. Ligesom det med cykelhjelme i mine øjne er!

Jeg tænker bare at mange børn jo er meget "monkey see, monkey do" og det kan skabe en del problemer i forhold til 2mor og far må godt, men du må ikke"...

Så det var egentlig det jeg ville med tråden og ikke så meget råd til hvordan JEG skal forklare/forsvare det overfor Laura.

Tråden endte så ikke helt som jeg havde forestillet mig, da de fleste vist har opfattet den som at jeg beder om hjælp til at finde en forklaringsmetode

Hmm,

Men får dine børn lov at drikke kaffe fordi du gør, drikke vin, drikke sodavand, spise slik osv:0)

Bare et spørgsmål:0) For det er jo i princippet det samme med at noget må mor og far og børnene ikke:0)

Sat lidt på en spids men alligevel:0)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Valle81 skriver:

Hmm,

Men får dine børn lov at drikke kaffe fordi du gør, drikke vin, drikke sodavand, spise slik osv:0)

Bare et spørgsmål:0) For det er jo i princippet det samme med at noget må mor og far og børnene ikke:0)

jamen det er lige præcis det jeg mener med om der virkelig bør være forskel ret mange steder?

Har altid haft det lidt mærkeligt med dem der drikker sodavand lige foran ungerne og de må ikke få.. - så vent til de er puttet!

Alkohol drikker jeg ikke, så det er ikke et problem her. Det samme med kaffe, men hvis jeg drak det, jo, så ville Laura få lov at smage! Og hun ville stensikkert ikke kunne lide det og nej.. slik, chips osv osv osv spiser vi ikke herhjemme så længe hun er vågen! Hun ved ikke vi har det, og det kommer hun heller ikke til før hun er gammel nok til at vi synes det er ok hun selv får det (vi ved ikke hvornår det er).

Så ja, selvom det er sat på en spids, mener jeg netop stadig det er et problem med forskelsbehandling!

Når det drejer sig om alkohol så synes jeg det er lettere at sige "nej" (hvis vi er et sted hvor andre drikker) fordi det er kun for voksne og det tror jeg mange børn vil kunne forstå til en vis grænse! Nu er det jo ikke aktuelt for os endnu, så måske jeg slet ikke har samme holdning til den tid

Anmeld

10. november 2010

Valle81

Caroline86 skriver:

jamen det er lige præcis det jeg mener med om der virkelig bør være forskel ret mange steder?

Har altid haft det lidt mærkeligt med dem der drikker sodavand lige foran ungerne og de må ikke få.. - så vent til de er puttet!

Alkohol drikker jeg ikke, så det er ikke et problem her. Det samme med kaffe, men hvis jeg drak det, jo, så ville Laura få lov at smage! Og hun ville stensikkert ikke kunne lide det og nej.. slik, chips osv osv osv spiser vi ikke herhjemme så længe hun er vågen! Hun ved ikke vi har det, og det kommer hun heller ikke til før hun er gammel nok til at vi synes det er ok hun selv får det (vi ved ikke hvornår det er).

Så ja, selvom det er sat på en spids, mener jeg netop stadig det er et problem med forskelsbehandling!

Når det drejer sig om alkohol så synes jeg det er lettere at sige "nej" (hvis vi er et sted hvor andre drikker) fordi det er kun for voksne og det tror jeg mange børn vil kunne forstå til en vis grænse! Nu er det jo ikke aktuelt for os endnu, så måske jeg slet ikke har samme holdning til den tid

Jamen du har helt ret.

Jeg selv synes fx heller ikke at man kan drikke sodavand foran børnene, spise slik eller andet foran dem hvis ikke de må få noget på givent tidspukt, ihvert fald når de er bevidste om hvad det er - jo ligemeget med et lille barn ( under 2 år eller sådan)

Kenny mener godt at voksne kan drikke sodavand foran ungerne, og det diskuterer vi heftigt hvor han siger, vil du så lade ungerne få vin hvis det var det vi drak hvortil jeg siger´- jamen det kan ikke sammenlignes da de jo ikke kan lide vin, øl kaffe osv. De må hejrtens gerne smage det, men de væmmes jo:0)

Men han synes jeg er lam og det samme synes jeg:0)

Jeg synes godt man i nogle situationer kan lave forskel på voksne og børn, da der jo er forskel på at være voksen osv.

Fx når vi alle spiser slik siger ungerne tit - ej i får bare meget mere end os, hvor vi siger, ja men vi er også voksne og større end Jer - nah ja siger de så:0)

Anmeld

10. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Valle81 skriver:

Jamen du har helt ret.

Jeg selv synes fx heller ikke at man kan drikke sodavand foran børnene, spise slik eller andet foran dem hvis ikke de må få noget på givent tidspukt, ihvert fald når de er bevidste om hvad det er - jo ligemeget med et lille barn ( under 2 år eller sådan)

Kenny mener godt at voksne kan drikke sodavand foran ungerne, og det diskuterer vi heftigt hvor han siger, vil du så lade ungerne få vin hvis det var det vi drak hvortil jeg siger´- jamen det kan ikke sammenlignes da de jo ikke kan lide vin, øl kaffe osv. De må hejrtens gerne smage det, men de væmmes jo:0)

Men han synes jeg er lam og det samme synes jeg:0)

Jeg synes godt man i nogle situationer kan lave forskel på voksne og børn, da der jo er forskel på at være voksen osv.

Fx når vi alle spiser slik siger ungerne tit - ej i får bare meget mere end os, hvor vi siger, ja men vi er også voksne og større end Jer - nah ja siger de så:0)

selvfølgelig skal der være forskel!! helt bestemt...

Men synes netop bare man skal kunne forsvare forskellen og forklare den så ungerne forstår den

ligesom at I skal have mere slik fordi I er større hahaha

Anmeld

10. november 2010

Valle81

Caroline86 skriver:

selvfølgelig skal der være forskel!! helt bestemt...

Men synes netop bare man skal kunne forsvare forskellen og forklare den så ungerne forstår den

ligesom at I skal have mere slik fordi I er større hahaha

Hi hi, ja større som i tykkere eller ældre:0) Ha ha

Anmeld

10. november 2010

<3

Valle81 skriver:

Hmm,

Jeg synes ikke du kan sætte de ting du nævner sammen med fx at ryge. Ganske enkelt fordi mit barn på et eller andet tidspunkt for lov til at drikke kaffe, spise slik osv men forhåbentlig aldrig at ryge!

Anmeld

10. november 2010

Dorthe1986

Jeg ved ikke lige hvordan man får det forklaret... At voksne nogle gange er usmarte? Ej, jeg ved det ikke, men kan da forklare lidt om hvordan jeg voksede op.

Min far har altid røget og i min tidlige barndom var det også indenfor - den gang gik man ikke så højt op i det. Men både han og selvfølgelig min anti-ryger-mor, blev ved med at sige jeg ikke skulle begynde. Men jeg har altid været sådan at hvis jeg fik at vide at jeg ikke skulle/måtte - tja så var det bare mere spændende  så i en alder af 16, begyndte jeg at ryge og røg i 7 år. Jeg stoppede i Marts i år, da vi jo gerne ville have en baby og så tænkte jeg at jeg ligeså godt kunne stoppe nu inden jeg blev gravid og hvor er jeg glad for den beslutning

Anmeld

10. november 2010

Lone Jakobsen

jeg har ikke læst de andre svar, så beklager hvis jeg gentager nogen.

et ordsprog siger: "hvor lære mødre, alle de slemme ting som de advarer deres døtre imod"

men ja, alvorligt talt, så ryger min mand også. vi har forklaret børnene at det er meget dårligt at begynde, for når man først er startet kan man ikke stoppe igen. at selv om det kan virke "sejt" så er det noget der er meget dårligt for kroppen. så vi derfor vil fra råde dem at begynde.

men der er så meget, der er dårligt, og man kan ikke beskytte dem imod det. man kan bare prøve at forklare, og håbe at de selv bliver kloge nok til at forstå.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.