hvordan forklarer man det?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. november 2010

NoName

SussieThyssen skriver:

Ved at forklare sine børn, at det er dumt at ryge, men at mennesker, der gør det har et behov og afhængighedsproblem, som er svært at komme af med.
Og så er det klaret.
Mine unger ryger ikke, selvom jeg selv er ryger, og jeg har opdraget dem med, at de aldrig skal begynde, fordi det er en dum last og usmart at begynde på.
Så enkelt er det.

Kærligst
Sussie

Det sagde min mor også til mig....

men det virkede ikke rigtig, jeg er ryger idag... Hun blev edder rasende da hun fandt ud af det, og skældte mig ud herfra og til evigheden, hvortil min eneste kommentar var, tjaaa, jeg er jo født ryger så skylden er vel din egen, det lukkede munden på hende, og det er aldrig blevet diskuteret siden...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Valle81 skriver:

Hejsa:0)

Jeg er selv vokset op med en mor som ryger - hun er ikke en der ryger 10 eller 20 smøger om dagen men under 10. Så kæmpe ryger er hun ikke, men hun elsker sine smøger og har altid røget.

Jeg har aldrig tænkt over at min mor røg, da hun altid har været hensyndsfuld når hun har røget, ikke siddet i samme rum, eller gået uden for og sådan.

Jeg har aldrig stillet spørgsmål ved det og vi har ikke haft de snakke om at mor gør noget dumt osv. Når det er noget man vokser op med, så tænker man ikke så meget over det.

Da jeg selv blev teenager begyndte jeg at ryge - hyggeryge vil jeg sige - gjorde det fordi jeg troede så var man smart og det var nærmest noget man skulle - ikke fordi min mor røg. Jeg turde ikke fortælle mine forældre jeg røg, da jeg vidste de ville være så meget imod det.

Jeg røg indtil jeg fandt ud af jeg ventedede Asta og har ikke røget siden.

Tror ikke du skal tænke for meget over det, for det kommer Laura heller ikke til:0)

Knus

men nogle børn STILLER jo spørgsmål... Min kusine gjorde til sine forældre! Og de sagde til hende at det var dumt osv men at de var afhængige og ikke kunne lade være etc etc... Hun forstod det simpelthen ikke og var så ulykkelig. Det endte med at hun "græd ud" hos os og vi tog faktisk debatten op, sammen med min onkel og hans kone, og det resulterede i en ikke helt behagelig diskussion.

Jeg kender også mange andre der har stillet spørgsmål til deres forældres rygning, så jeg tror desværre der er mange børn der undrer sig, selvom de vokser op med det!

Daniel ryger KUN udendørs og han har rygejakke osv, så de hensyn bliver der naturligvis taget!

Anmeld

10. november 2010

SussieThyssen

noname skriver:

Det sagde min mor også til mig....

men det virkede ikke rigtig, jeg er ryger idag... Hun blev edder rasende da hun fandt ud af det, og skældte mig ud herfra og til evigheden, hvortil min eneste kommentar var, tjaaa, jeg er jo født ryger så skylden er vel din egen, det lukkede munden på hende, og det er aldrig blevet diskuteret siden...

Tjaaa..uanset hvor meget man påvirker og præger sine børn, så kan man ikke forhindre dem i at ryge, drikke eller gøre en hel masse andre dumme ting, som man måske ikke selv gør eller er modstander af.
Jeg havde nok begyndt at ryge uanset hvad.
Til gengæld rører jeg ikke alkohol.
Som forældre kan man kun gøre sit bedste, og så håbe på, at ens prægning er med til at indgive dem evnen til at foretage fornuftige valg.

Anmeld

10. november 2010

NoName

SussieThyssen skriver:

Tjaaa..uanset hvor meget man påvirker og præger sine børn, så kan man ikke forhindre dem i at ryge, drikke eller gøre en hel masse andre dumme ting, som man måske ikke selv gør eller er modstander af.
Jeg havde nok begyndt at ryge uanset hvad.
Til gengæld rører jeg ikke alkohol.
Som forældre kan man kun gøre sit bedste, og så håbe på, at ens prægning er med til at indgive dem evnen til at foretage fornuftige valg.

Præsis....

Anmeld

10. november 2010

Valle81

Caroline86 skriver:

men nogle børn STILLER jo spørgsmål... Min kusine gjorde til sine forældre! Og de sagde til hende at det var dumt osv men at de var afhængige og ikke kunne lade være etc etc... Hun forstod det simpelthen ikke og var så ulykkelig. Det endte med at hun "græd ud" hos os og vi tog faktisk debatten op, sammen med min onkel og hans kone, og det resulterede i en ikke helt behagelig diskussion.

Jeg kender også mange andre der har stillet spørgsmål til deres forældres rygning, så jeg tror desværre der er mange børn der undrer sig, selvom de vokser op med det!

Daniel ryger KUN udendørs og han har rygejakke osv, så de hensyn bliver der naturligvis taget!

Hmm, det lyder godt nok voldsomt.

Tjah, hvis de stiller spørgsmål er der vel ikke andet for end at forklare sig. Sige hvorfor man begyndte - nysgerrigheden, gruppepresset osv. SIge tingene som de er og ikke forsvare det.

Synes sagtens man kan sige at det er ikke fordi man vil forsvare det, men at man nu er afhængig og ikke kan stoppe.

Og evt forklare at nogle ting vil de først forstå når de bliver ældre.

Fx med Asta som ikke ser sin far, hun stiller jo også mange spørgsmål og jeg må forkalre mig så godt jeg ken, men nogle ting kan hun jo ikke forstå fordi hun er så lille. Dertil siger jeg hende at når hun bliver voksen vil hun bedre kunne forstå det hele, da meget af det handler om al og følelser som man ikke forstår når man er barn. Og det forstår hun og for hvert år der går forstår hun mere og mere hvorfor tingene er som de er:0)

Anmeld

10. november 2010

bette

det er svært at forklare børn sådan noget.. 

men jeg ville sige at bedstemor er oppe i himlen fordi hun røg. 

færdig punktum.. for er helt sikker på det var en stor faktor idet at hun fik kræft osv. 

jeg glemmer aldrig de gange hvor vi skulle til fyn og jeg sad bag i bilen og følte mig rent faktisk røgforgiftet.. havde svært ved at trække vejret og blev rigtig dårlig.

hele min familie røg, men jeg har aldrig selv gjort det.. ikke engang prøvet et sug.. 

min storebror har rygerlunger og det samme har min søster.. 

jeg har set konsekvensen af rygning tæt på.. og jeg synes man er egoistisk hvis man ikke holder op.. 

min mor holdte med at ryge da hun blev syg af kræft.. men det var bare for sent.. 

Anmeld

10. november 2010

CarinaSB

Caroline86 skriver:

Jamen jeg tænker ikke på hvordan jeg får hende til ikke at ryge! For det ved jeg skam godt hvordan jeg skal "skræmme" hende til ikke at gøre

Men hvorfor forsvarer man at gøre noget som er så dumt og så farligt? Ligesom den med cykelhjelmen.., hvorfor SKAL ungerne køre med cykelhjelm hvis forældrene ikke gør det?

Lige der har jeg jo taget tyren ved hornene og har forklaret dem der evt. skal cykle med Laura er det er MED cykelhjelm og ellers er det bare slet ikke!!!! (farmoren er godt nok ikke tilfreds med ordningen, men sådan bliver det bare!)

Jeg har tænkt det samme .. Men syntes ikk der er nogen måde at forsvare at man selv gør noget dumt og børne ikk må .. det er jo dobbel moralsk .. Men tror bare man skal gå i tænke boks ..

Anmeld

10. november 2010

<3

Tror det er ordet at forsvare hvor du måske går fejl af. For man kan jo ikke forsvare det. Man kan forklare det eller diskutere det, hvis Laura har noget at sige omkring beslutningen om det.

Det med at forklare det, det som du taler om er en forklaring "Far ryger og det er dumt". Længere er den jo ikke.

At forsvare at mor ikke bruger cykelhjelm når Tjalfe skal? Er ikke noget vi gør os i herhjemme. Det er ulogisk og faktisk lidt nedladende, at der er andre (og bedre påstår jeg) regler end de der er for mig. Vi gør meget ud af at herhjemme opdrager vi efter; gør som jeg gør og gør som jeg siger. At der er konsistent mellem de to ting.

Men kan Daniel ikke nå at holde op endnu? Særligt hvis du viser ham denne tråd og dine overvejelser?

Anmeld

10. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Kirle skriver:

Tror det er ordet at forsvare hvor du måske går fejl af. For man kan jo ikke forsvare det. Man kan forklare det eller diskutere det, hvis Laura har noget at sige omkring beslutningen om det.

Det med at forklare det, det som du taler om er en forklaring "Far ryger og det er dumt". Længere er den jo ikke.

At forsvare at mor ikke bruger cykelhjelm når Tjalfe skal? Er ikke noget vi gør os i herhjemme. Det er ulogisk og faktisk lidt nedladende, at der er andre (og bedre påstår jeg) regler end de der er for mig. Vi gør meget ud af at herhjemme opdrager vi efter; gør som jeg gør og gør som jeg siger. At der er konsistent mellem de to ting.

Men kan Daniel ikke nå at holde op endnu? Særligt hvis du viser ham denne tråd og dine overvejelser?

jo, jeg tror bestemt han stopper inden og det slet ikke bliver aktuelt for os..

Tråden var mere sådan generelt! Hvordan man (ikke jeg) forklarer sine børn hvorfor der gælder andre regler for mor og far end for dem (og gælder der virkelig andre regler? Bør der det i ret mange sammenhænge?).

Så tråden var egentlig ikke specifikt for at få svar til hvordan vi skal forklare Laura at Daniel ryger, for den tager vi til den tid hvis det bliver nødvendigt Jeg brugte det bare som eksempel fordi jeg synes det er et meget aktuelt emne. Ligesom det med cykelhjelme i mine øjne er!

Jeg tænker bare at mange børn jo er meget "monkey see, monkey do" og det kan skabe en del problemer i forhold til 2mor og far må godt, men du må ikke"...

Så det var egentlig det jeg ville med tråden og ikke så meget råd til hvordan JEG skal forklare/forsvare det overfor Laura.

Tråden endte så ikke helt som jeg havde forestillet mig, da de fleste vist har opfattet den som at jeg beder om hjælp til at finde en forklaringsmetode

Anmeld

10. november 2010

<3

Caroline86 skriver:

jo, jeg tror bestemt han stopper inden og det slet ikke bliver aktuelt for os..

Tråden var mere sådan generelt! Hvordan man (ikke jeg) forklarer sine børn hvorfor der gælder andre regler for mor og far end for dem (og gælder der virkelig andre regler? Bør der det i ret mange sammenhænge?).

Så tråden var egentlig ikke specifikt for at få svar til hvordan vi skal forklare Laura at Daniel ryger, for den tager vi til den tid hvis det bliver nødvendigt Jeg brugte det bare som eksempel fordi jeg synes det er et meget aktuelt emne. Ligesom det med cykelhjelme i mine øjne er!

Jeg tænker bare at mange børn jo er meget "monkey see, monkey do" og det kan skabe en del problemer i forhold til 2mor og far må godt, men du må ikke"...

Så det var egentlig det jeg ville med tråden og ikke så meget råd til hvordan JEG skal forklare/forsvare det overfor Laura.

Tråden endte så ikke helt som jeg havde forestillet mig, da de fleste vist har opfattet den som at jeg beder om hjælp til at finde en forklaringsmetode

Ja der tog jeg helt fejl Men så ganske kort; nej jeg mener ikke man kan forsvare forskellige sæt regler i en familie. Der vil være forskel ja men basalt set de samme regler For præcis som du siger; Monkey see - monkey do!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.