Barn nr. 2, hvornår og hvornår er det mindst hårdt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. november 2010

Hvem?

Isabeau2206 skriver:

Sådan tænkte jeg også i starten. Jeg har 3 søskende, 2 ældre og en yngre. Vi er 34, 31, 28 (mig) og 22 år gamle. Og jeg har haft meget glæde af min ældre søster på 31 år.

Man har sgu meget glæde af hinanden, når der kun er et par år imellem! Men jeg kan nu også godt se, at det er en god idé og lade dem være "alene-børn", så de kan nyde mor og far lidt

Ja, for dælen, men man kan jo altid finde positive/negative ting uanset hvordan man vælger at gøre det, men i bund og grund skal man jo bare gøre det, når man nu syntes man er klar til det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2010

Frk. Himmelblå

Hej igen

Altså, jeg tænker, at hvis I sådan økonomisk kan få det til at hænge sammen, så er det da drønsmart at få sine børn, mens man er under uddannelse! Tænk engang, så fleksibelt ens liv så er, - altså i forhold til, når man har et død og pine fast job at passe.

Jeg har en datter på 13 mdr, og hun får en lillesøster nu her til jul. Jeg er uddannet cand.mag. , men søger ind på videreuddanelse efter næste barsel. Jeg kan virkelig se fordelene i at læse samtidig med, jeg har småbørn!

Men jeg er også så priviligeret, at vore økonomi kan bære det. Og det bevirker, at mine børn ikke behøver at have de lange dage i vuggestuen, og at jeg kan (siger ikke, det er fedt men..) blive hjemme, når der er en lille pige, der viser tegn på sløjhed, hyggesyge eller lignende. Det er SÅ dejligt. Og heldigt for mig! Man vælger jo at få børn for at være sammen med dem, ik'? Altså i den ideelle verden..

Så hvis jeg var dig, ja, så kan du godt regne ud, hvad jeg ville gøre (hvis der altså var mulighed for det - men nu er der jo også noget, det hedder dobbelt SU...)

Anmeld

2. november 2010

Charlottemuz

ja vi har osse lige fået barn nummer 2 her for en måned siden, og vi hjar i forvejen cecilie som bliver 2 d. 8/12-10...

jeg synes at der er mange fordele ved at få dem så tæt på hinanden, for på længere sigt får de jo meget glæde af hinanden... og jeg synes ikke det er så meget et problem med 2 blebørn...

jeg har en lillebror som er 6 år yngre end mig, og jeg har altid synes han bare var i vejen... ( altså han var altid irriterende når jeg havde venner på besøg osv... ) 

Anmeld

2. november 2010

Thalia

Her er der 18 mdr mellem smållingerne og det er helt planlagt. For os har det været den perfekte aldersforskel, hvor ungerne med det samme har kunne have en masse ud af hinanden. Jeg tænker at der ville gå længere tid før børnene var på samme niveau hvis aldersforskellen havde været større.

Umiddelbart tror jeg ikke at der findes en perfekt alderforskel, det afhænger meget mere af forældrenes generelle overskud og lyst til flere børn.

Anmeld

2. november 2010

Svei

Isabeau2206 skriver:

Hej!

Vi vil gerne ha´ nr. 2, men kan ikke helt blive enige om hvornår? Jeg begynder på skole til januar; pædagogass. udd., som starter med et grundforløb.

Skal vi begynde og prøve nu, og blir´ jeg gravid, har jeg i det mindste taget grundforløbet og kan så gå videre efter barsel? Eller vente til udd. er færdig om 2 år og 9 mdr.?

Desuden vil jeg gerne spørge, hvornår det er mindst hårdt at få barn nr. 2? Vi har i forvejen en datter på næsten 14 mdr. Vi vil gerne ha´ de får glæde af hinanden ved ikke og ha´ så stor aldersforskel.

Jeg har en veninde fra dagplejen, som fødte en pige for 3 mdr. siden, og har i forvejen en søn på næsten 3 år. De siger jo, man skal sove når børnene sover, men det kan hun ikke rigtig, andet end når drengen er i børnehave. Hun siger, det er hårdt.

Hvad siger I? Skal vi vente til Stella er lidt ældre, og jeg har færdiggjort udd. eller bare gå igang nu?

Diana

Jeg tror der er nogle der synes det er nemt med to tæt på hinanden og så er der dem der synes det er hårdt, meget hårdt...du kan ikke vide hvilket barn du får og må jo så forberede dig på at det kan blive meget meget hårdt. Jeg har aldrig ville have mindre end 3 år mellem mine unger, både for min skyld men også for børnenes skyld. Om de får glæde af hinanden, det kan du aldrig vide, det kommer igen an på hvilket barn du får, hvordan det nye barns personlighed og temperament passer til det andet barns. Så det er endnu bare et tilfælde....og ikke noget med alder at gøre. Der er børn der aldrig får glæde af hinanden og så er der børn der altid vil have  det, om der så er få eller mange år imellem.

Held og lykke...stod jeg som dig, så havde jeg ventet et par år eller tre..

Anmeld

2. november 2010

Shoppingmor

Tillykke med at I overvejer at udvide børneflokken

Tror at det er meget forskelligt hvad der er den idelle aldersforskel imellem søskende...

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, samt om I ønsker flere børn end de to?

Mit svar til dig vil umidelbart være, hvis I f.eks. ønsker 3 eller 4 børn, så lad være med at vente for længe med at få nr. 2, sådan at springet mellem den førstefødte og sidstefødte ikke bliver kæmpe (hvis du forstår).

Og prøv også at gøre op med dig selv, hvor gammel du helst max vil være, når du bliver mor næste/sidste gang...

Vi har selv en på 5, en på 2,5 og en på vej - når nr. 3 ankommer, er den største knap 6, mens den mellemste lige er rundet 3, og det synes vi er en fin aldersforskel til vores familie...men nu kunne der også godt blive tale om en nr. 4 til at slutte af på om et par år, og da jeg selv er 'et par og tredive', spiller det selvfølgelig også ind på beslutningen mht. aldersforskellen...

Jo, det er ben-hårdt at få børn tæt på hinanden, men det er jo aldrig helt nemt at blive forældre, og det er vel federe at ungerne får glæde af hinanden allerede som børn, fremfor først som voksne??? Jeg har selv en lillesøster, som er 11 år yngre end mig, og det var VILDT ufedt som teen-ager - det er først som voksne at vi har fået glæde af hinanden

Anmeld

2. november 2010

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...
Zafir skriver:

For mig handlede det om:

Jeg ville ikke have en baby der skulle hænge på armen, mens Idun stadig havde brug for at komme OP til mig, hele tiden.

Jeg ville ikke have 2 blebørn samtidig

Og jeg ville have at Idun skulle have lov til at være 'enebarn', mens hun var lille.

Men altså -  helt sikkert - gør din uddannelse færdig. Få et arbejde og få ordenlig løn under barsel

Enig

Anmeld

2. november 2010

saxa

Jeg vil sige at det kommer helt an på hvilket overskud man har - om man har overskud til 2 små børn eller ej.. Vi har to små børn, Yasmin på 2½ og Oliver på 7 uger.. Og det fungerer bare helt optimalt her.. Yasmin deltager i en del herhjemme hvad angår lillebror og hun nyder det.. Personligt synes jeg det er nemmere end jeg havde forventet med to blebørn og fortryder ikke et sekund vi ikke ventede et par år mere.. 

Vil sige som Thalia:  Umiddelbart tror jeg ikke at der findes en perfekt alderforskel, det afhænger meget mere af forældrenes generelle overskud og lyst til flere børn.(!!!)

Anmeld

2. november 2010

Maja_4000

Jeg er jo slet ikke så langt
Men kan fortælle om mig og min lillebror (;

Der er 3,5 år imellem os .. Og jeg synes altid det har passet perfekt !
F.eks. har vi ikke gået i børnehave , sfo , klub osv. samtidigt .. Nogle ville måske synes at det var godt at have børnene samme sted .. Men jeg synes at det var rigtigt dejligt !

Nu fylder han jo så snart 18 og vi har et rigtig godt forhold (: Da vi var små var vi jo nok som alle andre søskende .. Det tror jeg ikke man kan undgå .. Men mindre der måske er 10 år imellem ..

Men "plan" foreløbig er i hvert fald , at vi ikke skal tænke på barn nr. 2 før nummer 1 er mindst 2,5 (:

Anmeld

2. november 2010

Corn

Mellem nr 1 og 2 er der 25 mdr og jeg synes det var megahårdt. Den store havde stadig enormt meget brug for hjælp og jeg havde ikke "hænder" nok.

mellem nr 2 og 3 er der 3 år og det har været så utrolig nemt, i forhold til sidste gang. nr. to kan de fleste små dagligdagsting selv og nr tre nyder godt af opmærksomheden fra begge de to store, som synes babyer er sjove

De to store er idag næsten uadskillige, er nu 5 og 3 år gamle, og har rigtig stor fornøjelse af hinanden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.