Barn nr. 2, hvornår og hvornår er det mindst hårdt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18.903 visninger
31 svar
0 synes godt om
2. november 2010

Isabeau2206

Hej!

Vi vil gerne ha´ nr. 2, men kan ikke helt blive enige om hvornår? Jeg begynder på skole til januar; pædagogass. udd., som starter med et grundforløb.

Skal vi begynde og prøve nu, og blir´ jeg gravid, har jeg i det mindste taget grundforløbet og kan så gå videre efter barsel? Eller vente til udd. er færdig om 2 år og 9 mdr.?

Desuden vil jeg gerne spørge, hvornår det er mindst hårdt at få barn nr. 2? Vi har i forvejen en datter på næsten 14 mdr. Vi vil gerne ha´ de får glæde af hinanden ved ikke og ha´ så stor aldersforskel.

Jeg har en veninde fra dagplejen, som fødte en pige for 3 mdr. siden, og har i forvejen en søn på næsten 3 år. De siger jo, man skal sove når børnene sover, men det kan hun ikke rigtig, andet end når drengen er i børnehave. Hun siger, det er hårdt.

Hvad siger I? Skal vi vente til Stella er lidt ældre, og jeg har færdiggjort udd. eller bare gå igang nu?

Diana

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. november 2010

LIZO

vi har 4.5 år imellem vores. helt planlagt.. syns det er en perfekt alder. liam var meget med i det. han forstod at han skulle dele sin opmærksomhed med lillesøster. han var med til scaninger og forstod at det var en baby. han gik meget op i at købe tøj og div ting til hende. han har været en super storebror. der har ikke være noget jalousi mellem dem. han henter gerne de ting jeg manglede når jeg ammet. sad og nusset hende mans han ser tv. og nu underholder han hende mens jeg laver mad osv. det er en stor hjælp at han er ældre.

vi ville ikke ha 2 ble børn på 1 gang. orket vi ikke..

Anmeld

2. november 2010

Isabeau2206

LIZO skriver:

vi har 4.5 år imellem vores. helt planlagt.. syns det er en perfekt alder. liam var meget med i det. han forstod at han skulle dele sin opmærksomhed med lillesøster. han var med til scaninger og forstod at det var en baby. han gik meget op i at købe tøj og div ting til hende. han har været en super storebror. der har ikke være noget jalousi mellem dem. han henter gerne de ting jeg manglede når jeg ammet. sad og nusset hende mans han ser tv. og nu underholder han hende mens jeg laver mad osv. det er en stor hjælp at han er ældre.

vi ville ikke ha 2 ble børn på 1 gang. orket vi ikke..

Det er så det, jeg ikke har noget imod; 2 blebørn på én gang. Få det overstået på en måde. Istedet for 2 perioder med bleer.

Men måske det er en god idé og vente lidt? Så han/hun kan være lidt med i det, forstår det bedre så

Anmeld

2. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Altså... Jeg har altid hørt at det 'optimale' skulle være at der var 4 år i mellem, når den lille bliver født. Det var også det vi 'stilede' efter, men havde jo så lige Spunken og SA'en på vejen.

MEN - når det er sagt, så vil jeg sige, uden at have prøvet andet, at det er helt super at Idun er 6½ år. Naturligvis er det en anelse hårdt at hun er startet i skole samtidig, men det er super dejligt at jeg er hjemme det første år hun er i skole.

Hun kan hjælpe til med bebsen og vi kan lave dejlige stor-pige ting sammen. Hun hjælper mig med at lave mad og vi hygger os og læser historier osv. Uden at det overhovedet er en hindring i forhold til Frigg...

Så jeg vil sige: start når den store er ca 5 år

Anmeld

2. november 2010

Isabeau2206

Zafir skriver:

Altså... Jeg har altid hørt at det 'optimale' skulle være at der var 4 år i mellem, når den lille bliver født. Det var også det vi 'stilede' efter, men havde jo så lige Spunken og SA'en på vejen.

MEN - når det er sagt, så vil jeg sige, uden at have prøvet andet, at det er helt super at Idun er 6½ år. Naturligvis er det en anelse hårdt at hun er startet i skole samtidig, men det er super dejligt at jeg er hjemme det første år hun er i skole.

Hun kan hjælpe til med bebsen og vi kan lave dejlige stor-pige ting sammen. Hun hjælper mig med at lave mad og vi hygger os og læser historier osv. Uden at det overhovedet er en hindring i forhold til Frigg...

Så jeg vil sige: start når den store er ca 5 år

Tror måske oz at det blir´ til sådan noget; at vi venter til jeg har gjort udd. færdig og været ude og arbejde lidt Så er der jo gået en 4-5 år, og så er Stella så stor at hun kan være med til det forskellige og forstå

Anmeld

2. november 2010

Valle81

Isabeau2206 skriver:

Hej!

Vi vil gerne ha´ nr. 2, men kan ikke helt blive enige om hvornår? Jeg begynder på skole til januar; pædagogass. udd., som starter med et grundforløb.

Skal vi begynde og prøve nu, og blir´ jeg gravid, har jeg i det mindste taget grundforløbet og kan så gå videre efter barsel? Eller vente til udd. er færdig om 2 år og 9 mdr.?

Desuden vil jeg gerne spørge, hvornår det er mindst hårdt at få barn nr. 2? Vi har i forvejen en datter på næsten 14 mdr. Vi vil gerne ha´ de får glæde af hinanden ved ikke og ha´ så stor aldersforskel.

Jeg har en veninde fra dagplejen, som fødte en pige for 3 mdr. siden, og har i forvejen en søn på næsten 3 år. De siger jo, man skal sove når børnene sover, men det kan hun ikke rigtig, andet end når drengen er i børnehave. Hun siger, det er hårdt.

Hvad siger I? Skal vi vente til Stella er lidt ældre, og jeg har færdiggjort udd. eller bare gå igang nu?

Diana

Det er sku hårdt ligegyldigt hvad og hvor lang tid man venter:0)

Det kommer jo an på en selv, ens barn osv - det er svært at svare på:0)

Asta var fyldt 6 da hun blev storesøster - det var perfekt - hun elsker det - men det har i hendes alder også nogle udfordringer:0) Og mht søvn så er det ligegyldigt om barnet er 3 eller 6, det skal stadig hentes og bringes og til legeaftaler, sport osv osv osv:0)

Nu skal hun være det igen og Anton kommer kun til at være 1 år når han bliver storebror - og det bliver sku ogs monster pisse hårdt.

Anmeld

2. november 2010

Isabeau2206

Valle81 skriver:

Det er sku hårdt ligegyldigt hvad og hvor lang tid man venter:0)

Det kommer jo an på en selv, ens barn osv - det er svært at svare på:0)

Asta var fyldt 6 da hun blev storesøster - det var perfekt - hun elsker det - men det har i hendes alder også nogle udfordringer:0) Og mht søvn så er det ligegyldigt om barnet er 3 eller 6, det skal stadig hentes og bringes og til legeaftaler, sport osv osv osv:0)

Nu skal hun være det igen og Anton kommer kun til at være 1 år når han bliver storebror - og det bliver sku ogs monster pisse hårdt.

Ja, det er selvfølgelig individuelt

Tillykke med lillebror/lillesøster

Anmeld

2. november 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Isabeau2206 skriver:

Tror måske oz at det blir´ til sådan noget; at vi venter til jeg har gjort udd. færdig og været ude og arbejde lidt Så er der jo gået en 4-5 år, og så er Stella så stor at hun kan være med til det forskellige og forstå

For mig handlede det om:

Jeg ville ikke have en baby der skulle hænge på armen, mens Idun stadig havde brug for at komme OP til mig, hele tiden.

Jeg ville ikke have 2 blebørn samtidig

Og jeg ville have at Idun skulle have lov til at være 'enebarn', mens hun var lille.

Men altså -  helt sikkert - gør din uddannelse færdig. Få et arbejde og få ordenlig løn under barsel

Anmeld

2. november 2010

Malene76

Bare sådan af interesse, så er jeg nysgerrig på hvorfor du tager assistent udannelsen i stedet for en, undskyld udtrykket, rigtig pædagoguddannelse? Den tager godt nok lidt længere tid men jeg ville mene at den kan bruges til temmelig meget mere.

MVH Malene

Anmeld

2. november 2010

JulieE

Isabeau2206 skriver:

Hej!

Diana

Jeg tror lidt det er smagssag og så kommer det meget an på børnene. Der er to år og 8 mdr mellem mine og jeg synes ikke det har været specielt hårdt. Begge unger har et godt sovehjerte og er nemme glade børn. Sådan overordnet set der har været perioder hvor det har været hårdt og der har været perioder, hvor det har været nemt.Og bedst af alt... de har SÅ meget glæde af hinanden og hygger sig rigtig meget sammen.

De er nu knap 4 år og 6½ år og jeg er færdig med ble alderen, jeg er færdig med barnevogne og middagslure og hurra, hvilken frihed

Men, der kan da også være fordele ved at vente. At der kun er et barn der skal skiftes, at den store kan være med på en anden måde og kan forstå hvad der sker

For os har det været rigtig godt med knap 3 år som alders forskel

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.