Allerførst et kæmpe kram!!! DET ER BARE MEGA HÅRDT!!!!
Mit allerbedste råd er: slap af!!! Jeg ved et er næsten umulig, men jeg lover at det virker!!!
prøv at læs din bekrivelse af hvordan du putter:
Det kæmper jeg en kamp med her om aftenen.. jeg har f.eks. lgie nu, prøvet at ligge ham, putte ham, synge for ham, vugge ham, og ligge ham mens han er vågen og i nogenlunde humør.. går udenfor værelset, og kan høre hvordan han tæsker rundt i sengen og vil absolut IKKE sove.. efter gentagne gange hvor jeg har været inde, give ham sutten, sige godnat skat osv. falder han IKKE i søvn... til sidst må jeg opgivende tage ham med ned efter 1 times forsøg med tårer ned af MINE kinder....
så sidder jeg med ham 5 minutter i mine arme nede i stuen, og så går han kold............. 
Alene det at du starter berettning med at du kæmper en kamp, for mig til at tænke, at det ville være godt at tage det mere med ro og lidt mere afslappet. Det skal ikke være en kamp!!! Det skal være rart for mor og for barn!
Hvis du læser din beskrivelse igen, hvad tænker du så? Tænker du: Hvis jeg var barn og oplevede den beskrivelse så ville jeg da være faldet i søvn for længst?
Jeg tænker: hold da op hvor sker der meget. Vugge, synge, sut ind og ud, mor ind og ud af værelset, putte, sige godnat, ned i stuen. Ja, det er lige til at blive træt af, men nok ikke på den gode måde. Mere på den udmattende måde.
Hvordan kunne et roligt forløb være for jer to?
Er det ok at det kun er dig der kan putte (for en periode!!!)? Hvis ja, så søg i dit hjerte: hvordan har du lyst til at din dreng skal sige farvel til dagen? Skal han gøre det alene, skal han gøre det sammen med dig?
Hvis han skal alene, hvordan skal han så sige 'farvel' til dig? og fornår i forløbet af 'at falde i søvn'?
Hvis han skal falde i søvn sammen med dig, hvor er DU så mest afslappet? hvor og hvordan synes du det kunne være hyggeligt?
Når du har fundet ud af det, så er næste trin 'bare' at indføre det. Det lyder som en umulig opgave, men det er det OVERHOVEDET IKKE!!! Hvis du er HELT KLAR på hvad du vil, og inderst inden ved at denne måde vil være godt for dig og for ham, så lover jeg dig, at han vil hurtigt opdage, at nu har mor fat i det rigtige, hun viser mig vejen til hvordan jeg roligt falder i søvn, og så gør han det også!
Hans uro kan meget vel være en spejling af dig, og din uro (angst) for hvordan aftenen og natten nu skal gå. Du skriver selv at du frygter afterne, og det kan han mærke og det reagere børn på.
Hvis det er tiden der stresser dig, så må du lave en aftale med dig selv og din mand om at nu er kl 19.00 og fra nu af og indtil kl 23.00 der putter du jeres søn. Du skal ikke ordne noget i køkkenet, du skal ikke vaske tøj, ikke se fjernsyn, ikke ringe til veninder/familie. Det eneste du skal er at være sammen med jeres søn, på en hyggelig rolig og afslappet måde, indtil han sover. Hvis han så begynder at sove kl 19.15 eller 19.30, jamen så er det da bare fedt! -men lad være med at forvente det, eller håbe på det. Det giver uro i kroppen og det kan din dreng mærke!!!
og så skal du måske overveje at sove samtidig med ham. Måske har du også brug for at gå i seng kl 19, for at kunne holde til nætterne. Jeg lover dig, at sådan fortsætter det ikke til han flytter hjemmefra! Det er bare ikke lige nu, at dig og din kæreste har tid til at dyrke parforholdet inde i sofaen om aftenen. For du har brug for noget søvn, og det er dette tidspunkt du kan få det på!!!
Jo mere ro og afslappet du er med det, og jo mere du i dit inderste er sikker på at det er det rigtige du gør, jo mere rolig bliver din søn, og jo bedre går aftenerne!