Søger alt slags hjælp!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.620 visninger
47 svar
0 synes godt om
30. oktober 2010

Ryberg

Nu bliver jeg nødt til at skrive et indlæg, beklager hvis det bliver lidt langt, men nu kan jeg bare ikke mere...

Min dreng er snart ½ år, og jeg ved godt at "ikke alle børn sover igennem"... og "det kommer nok" og bl.a bl.a. bl.a.

Han sover ikke igennem... han er et mareridt for mig hver dag kl.17 til næste dag omkring kl.9, og jeg er ved at være tudefærdig, det er dag ind og dag ud... og jeg kan bare ikke mere..

han er god til at sove sin formiddagslur, eftermiddagslur og så tager han kort aftenlur også...

Han får sin grød/mos omkring kl.17/18, og jeg er begyndt at prøve at indføre en putteflaske mellem kl.19 og 20. men han starter bare med at være pyller, irritabel, træls, irriterende... og han skal vugges og vugges, og det er som regel kun mor der dur!!

HVIS det nu skulle være en af de aftener hvor det går godt, får han sin putteflaske kl.19.40 ca. han putter i mine arme og gå næsten kold, så kan jeg gå op og ligge ham i hans seng og så sover han! (læg mærke til at det er kun fald-i-søvn-fasen jeg snakker om lige nu) ...

jeg har fået at vide af min SSP at for at et barn skal kunne falde i søvn skal det ligges i seng når det er frisk, for det skal have overskud til at falde i søvn.... Det kæmper jeg en kamp med her om aftenen.. jeg har f.eks. lgie nu, prøvet at ligge ham, putte ham, synge for ham, vugge ham, og ligge ham mens han er vågen og i nogenlunde humør.. går udenfor værelset, og kan høre hvordan han tæsker rundt i sengen og vil absolut IKKE sove.. efter gentagne gange hvor jeg har været inde, give ham sutten, sige godnat skat osv. falder han IKKE i søvn... til sidst må jeg opgivende tage ham med ned efter 1 times forsøg med tårer ned af MINE kinder....

så sidder jeg med ham 5 minutter i mine arme nede i stuen, og så går han kold.............

Nå... så natteroderiet... jeg forsøgte på et tidspunkt at give ham en natteflaske kl.23 og kun tilbyde ham vand om natten... fordi han i en periode begyndt at ville have sutteflasken hver 2. time (kun 10 ml hver gang) ... det tog en hård uge at komme igennem, men så sov han nogenlunde igennem... vågnede først omkring kl.6 om morgenen......

MEN.. nu er han begyndt igen.... kl.20.30 lige nu, han sover STADIG ikke.... flaske kl.23....... vågner igen kl.1 ... er ked af det... igen kl.3... kl.4-5 er han pyller... kl.6 igen.... kl.7 igen.... sådan har han kørt den sidste uge....

Kl.8 får han sin morgen grød, og derfra og indtil kl.17 om aftenen kører det bare perfekt!

Men HVER DAG gruer jeg for aftenen... hader den...

Jeg går til fys 2 gange om ugen, spiser 3x600mg ibumetin og 4x1000mg panodil om dagen for at holde mine smerter væk i min ryg (jeg har så mange myoser i ryggen og mine muskler er hævede af overbelastning) .... og jeg er i underskud af søvn...

Jeg mangler sådan nogen at snakke med, har selvfølgelig min mand... men i ved..... den ene af mine veninder har sine egne problemer for tiden, så har ikke lyst til at læsse af på hende... og hun har vidst også lidt travlt..

Den anden veninde jeg har... ja hver gang vi er sammen, så vil hun altid en masse steder hen..

Jeg har bare sådan brug for at NOGEN LYTTER!!!!! JEG ER FÆRDIG!! GRÆDEFÆRDIG!!

Kan i hjælpe? gode råd? er næsten på grædende knæ!!!

Knus Kitty - som alligevel elsker sin dreng når han kommer med sit smil

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. oktober 2010

Ryberg

Var mit indlæg for langt ?

Anmeld

30. oktober 2010

SussieThyssen

KittyGirl skriver:

Nu bliver jeg nødt til at skrive et indlæg, beklager hvis det bliver lidt langt, men nu kan jeg bare ikke mere...

Min dreng er snart ½ år, og jeg ved godt at "ikke alle børn sover igennem"... og "det kommer nok" og bl.a bl.a. bl.a.

Han sover ikke igennem... han er et mareridt for mig hver dag kl.17 til næste dag omkring kl.9, og jeg er ved at være tudefærdig, det er dag ind og dag ud... og jeg kan bare ikke mere..

han er god til at sove sin formiddagslur, eftermiddagslur og så tager han kort aftenlur også...

Han får sin grød/mos omkring kl.17/18, og jeg er begyndt at prøve at indføre en putteflaske mellem kl.19 og 20. men han starter bare med at være pyller, irritabel, træls, irriterende... og han skal vugges og vugges, og det er som regel kun mor der dur!!

HVIS det nu skulle være en af de aftener hvor det går godt, får han sin putteflaske kl.19.40 ca. han putter i mine arme og gå næsten kold, så kan jeg gå op og ligge ham i hans seng og så sover han! (læg mærke til at det er kun fald-i-søvn-fasen jeg snakker om lige nu) ...

jeg har fået at vide af min SSP at for at et barn skal kunne falde i søvn skal det ligges i seng når det er frisk, for det skal have overskud til at falde i søvn.... Det kæmper jeg en kamp med her om aftenen.. jeg har f.eks. lgie nu, prøvet at ligge ham, putte ham, synge for ham, vugge ham, og ligge ham mens han er vågen og i nogenlunde humør.. går udenfor værelset, og kan høre hvordan han tæsker rundt i sengen og vil absolut IKKE sove.. efter gentagne gange hvor jeg har været inde, give ham sutten, sige godnat skat osv. falder han IKKE i søvn... til sidst må jeg opgivende tage ham med ned efter 1 times forsøg med tårer ned af MINE kinder....

så sidder jeg med ham 5 minutter i mine arme nede i stuen, og så går han kold.............

Nå... så natteroderiet... jeg forsøgte på et tidspunkt at give ham en natteflaske kl.23 og kun tilbyde ham vand om natten... fordi han i en periode begyndt at ville have sutteflasken hver 2. time (kun 10 ml hver gang) ... det tog en hård uge at komme igennem, men så sov han nogenlunde igennem... vågnede først omkring kl.6 om morgenen......

MEN.. nu er han begyndt igen.... kl.20.30 lige nu, han sover STADIG ikke.... flaske kl.23....... vågner igen kl.1 ... er ked af det... igen kl.3... kl.4-5 er han pyller... kl.6 igen.... kl.7 igen.... sådan har han kørt den sidste uge....

Kl.8 får han sin morgen grød, og derfra og indtil kl.17 om aftenen kører det bare perfekt!

Men HVER DAG gruer jeg for aftenen... hader den...

Jeg går til fys 2 gange om ugen, spiser 3x600mg ibumetin og 4x1000mg panodil om dagen for at holde mine smerter væk i min ryg (jeg har så mange myoser i ryggen og mine muskler er hævede af overbelastning) .... og jeg er i underskud af søvn...

Jeg mangler sådan nogen at snakke med, har selvfølgelig min mand... men i ved..... den ene af mine veninder har sine egne problemer for tiden, så har ikke lyst til at læsse af på hende... og hun har vidst også lidt travlt..

Den anden veninde jeg har... ja hver gang vi er sammen, så vil hun altid en masse steder hen..

Jeg har bare sådan brug for at NOGEN LYTTER!!!!! JEG ER FÆRDIG!! GRÆDEFÆRDIG!!

Kan i hjælpe? gode råd? er næsten på grædende knæ!!!

Knus Kitty - som alligevel elsker sin dreng når han kommer med sit smil

Stakkels lille mor..du har en rigtig babytyran eller babysilla
Der er kun en måde at gøre det på..hvis du altså vil lytte til sådan en gammel kone som mig, med 3 børn bag mig og plejebørn i min varetægt.
Men..det kræver du er barsk og at DU nu tager dig sammen og bestemmer hvor kabet skal stå.

Så meld lige tilbage..og du skal nok få natte og aftenro, hvis altså du vil følge mit råd

Kærligst
Sussie

Anmeld

30. oktober 2010

AWO

ØV - det lyder godt nok ikke sjovt.

Jeg har desværre ikke så mange gode råd, men vil bare sige, at jeg altså heller ikke kan lægge min pige (5 mdr.) i seng, mens hun er vågen.

Her forgegår sengelægningen ved, at jeg går op i soveværelset med hende, når hun er godt træt - gnider sig i øjnene og ikke kan finde ud af at lege længere. Det sker for det meste omkring kl. 20 - nogle gange før, andre gange senere.

I timerne op til er hun ikke så frisk, som hun har været tidligere, så vi leger stille og roligt. Hun får f.eks. lov til at undersøge sit legetøj, mens hun sidder på skødet af mig.

I soveværelset ænder jeg natlampen, ammer, og så synger jeg en sang - den samme hver gang. For det meste falder hun til ro, og så kommer hun i seng, når øjenlågene beynder at falde i. Nogle gange tager det dog lidt tid for hende at falde hen, og jeg må synge sangen to eller tre gange.  

Jeg går først ud, når hun sover - sidder og nusser hende, mens lyset er slukket.

Jeg håber virkeligt, det ændrer sig snart! For det holder du da ikke til i længden - stakkels dig.

Jeg har i øvrigt en veninde, hvis datter også vågnede hver 2. time om natten. Der hjalp det, at hun begyndte at sove i samme seng som forældrene. Hun havde åbenbart brug for den tryghed, det gav.

Kærlig hilsen, Anke

Anmeld

30. oktober 2010

Ryberg

SussieThyssen skriver:

Stakkels lille mor..du har en rigtig babytyran eller babysilla
Der er kun en måde at gøre det på..hvis du altså vil lytte til sådan en gammel kone som mig, med 3 børn bag mig og plejebørn i min varetægt.
Men..det kræver du er barsk og at DU nu tager dig sammen og bestemmer hvor kabet skal stå.

Så meld lige tilbage..og du skal nok få natte og aftenro, hvis altså du vil følge mit råd

Kærligst
Sussie

Jeg er villig til næsten alt... så kom med dine dejlige råd.... bare du ikke siger vælling... jeg er altså ikk vild med at give ham grød på flaske....... men det kan selvfølgelig være sidste udvej!

Kom med det.. jeg er SÅ klar på at tage kampen op ...

Anmeld

30. oktober 2010

Ryberg

Anke skriver:

ØV - det lyder godt nok ikke sjovt.

Jeg har desværre ikke så mange gode råd, men vil bare sige, at jeg altså heller ikke kan lægge min pige (5 mdr.) i seng, mens hun er vågen.

Her forgegår sengelægningen ved, at jeg går op i soveværelset med hende, når hun er godt træt - gnider sig i øjnene og ikke kan finde ud af at lege længere. Det sker for det meste omkring kl. 20 - nogle gange før, andre gange senere.

I timerne op til er hun ikke så frisk, som hun har været tidligere, så vi leger stille og roligt. Hun får f.eks. lov til at undersøge sit legetøj, mens hun sidder på skødet af mig.

I soveværelset ænder jeg natlampen, ammer, og så synger jeg en sang - den samme hver gang. For det meste falder hun til ro, og så kommer hun i seng, når øjenlågene beynder at falde i. Nogle gange tager det dog lidt tid for hende at falde hen, og jeg må synge sangen to eller tre gange.  

Jeg går først ud, når hun sover - sidder og nusser hende, mens lyset er slukket.

Jeg håber virkeligt, det ændrer sig snart! For det holder du da ikke til i længden - stakkels dig.

Jeg har i øvrigt en veninde, hvis datter også vågnede hver 2. time om natten. Der hjalp det, at hun begyndte at sove i samme seng som forældrene. Hun havde åbenbart brug for den tryghed, det gav.

Kærlig hilsen, Anke

Altså, jeg leger også med Lasse om aftenen, hygger med ham, putter med ham.. sørger for stille leg inden sengetid... har endda en lænestol oppe på hans værelse, så jeg kan sidde med ham der og vugge ham indtil han er tæt på at falde i søvn...

Jeg er bare ked af at det hele skal være så træls omkring sove ritualet, vil bare gerne have det kommer til at være lidt nemmere...

Han kom ind på eget værelse og sove for 3 uger siden, da vi forstyrrede hans nattesøvn om natten...

Anmeld

30. oktober 2010

Mumto3

Allerførst et kæmpe kram!!! DET ER BARE MEGA HÅRDT!!!!

Mit allerbedste råd er: slap af!!! Jeg ved et er næsten umulig, men jeg lover at det virker!!!

prøv at læs din bekrivelse af hvordan du putter:

Det kæmper jeg en kamp med her om aftenen.. jeg har f.eks. lgie nu, prøvet at ligge ham, putte ham, synge for ham, vugge ham, og ligge ham mens han er vågen og i nogenlunde humør.. går udenfor værelset, og kan høre hvordan han tæsker rundt i sengen og vil absolut IKKE sove.. efter gentagne gange hvor jeg har været inde, give ham sutten, sige godnat skat osv. falder han IKKE i søvn... til sidst må jeg opgivende tage ham med ned efter 1 times forsøg med tårer ned af MINE kinder....

Alene det at du starter berettning med at du kæmper en kamp, for mig til at tænke, at det ville være godt at tage det mere med ro og lidt mere afslappet. Det skal ikke være en kamp!!! Det skal være rart for mor og for barn!

Hvis du læser din beskrivelse igen, hvad tænker du så? Tænker du: Hvis jeg var barn og oplevede den beskrivelse så ville jeg da være faldet i søvn for længst?

Jeg tænker: hold da op hvor sker der meget.  Vugge, synge, sut ind og ud, mor ind og ud af værelset, putte, sige godnat, ned i stuen. Ja, det er lige til at blive træt af, men nok ikke på den gode måde. Mere på den udmattende måde.

Hvordan kunne et roligt forløb være for jer to?

Er det ok at det kun er dig der kan putte (for en periode!!!)? Hvis ja, så søg i dit hjerte: hvordan har du lyst til at din dreng skal sige farvel til dagen? Skal han gøre det alene, skal han gøre det sammen med dig?

Hvis han skal alene,  hvordan skal han så sige 'farvel' til dig?  og fornår i forløbet af 'at falde i søvn'?

Hvis han skal falde i søvn sammen med dig, hvor er DU så mest afslappet? hvor og hvordan synes du det kunne være hyggeligt?

Når du har fundet ud af det, så er næste trin 'bare' at indføre det. Det lyder som en umulig opgave, men det er det OVERHOVEDET IKKE!!! Hvis du er HELT KLAR på hvad du vil, og inderst inden ved at denne måde vil være godt for dig og for ham, så lover jeg dig, at han vil hurtigt opdage, at nu har mor fat i det rigtige, hun viser mig vejen til hvordan jeg roligt falder i søvn, og så gør han det også!

Hans uro kan meget vel være en spejling af dig, og din uro (angst) for hvordan aftenen og natten nu skal gå. Du skriver selv at du frygter afterne, og det kan han mærke og det reagere børn på.

Hvis det er tiden der stresser dig, så må du lave en aftale med dig selv og din mand om at nu er kl 19.00 og fra nu af og indtil kl 23.00 der putter du jeres søn. Du skal ikke ordne noget i køkkenet, du skal ikke vaske tøj, ikke se fjernsyn, ikke ringe til veninder/familie. Det eneste du skal er at være sammen med jeres søn, på en hyggelig rolig og afslappet måde, indtil han sover. Hvis han så begynder at sove kl 19.15 eller 19.30, jamen så er det da bare fedt! -men lad være med at forvente det, eller håbe på det. Det giver uro i kroppen og det kan din dreng mærke!!!

og så skal du måske overveje at sove samtidig med ham. Måske har du også brug for at gå i seng kl 19, for at kunne holde til nætterne. Jeg lover dig, at sådan fortsætter det ikke til han flytter hjemmefra! Det er bare ikke lige nu, at dig og din kæreste har tid til at dyrke parforholdet inde i sofaen om aftenen. For du har brug for noget søvn, og det er dette tidspunkt du kan få det på!!!

Jo mere ro og afslappet du er med det, og jo mere du i dit inderste er sikker på at det er det rigtige du gør, jo mere rolig bliver din søn, og jo bedre går aftenerne!

Anmeld

30. oktober 2010

SussieThyssen

KittyGirl skriver:

Jeg er villig til næsten alt... så kom med dine dejlige råd.... bare du ikke siger vælling... jeg er altså ikk vild med at give ham grød på flaske....... men det kan selvfølgelig være sidste udvej!

Kom med det.. jeg er SÅ klar på at tage kampen op ...

LOL

nej ingen vælling..det er han for stor til hehe.
Nå men lad os så få nedlagt babysilla.
Det drejer sig om rytme og fasthed, og nogle aftener med skrigeri, men jeg kan trøste dig med, at det går over.
Han er stor nok til at blive fodret af med grød eller mos og  en tår flaske omkring kl halv 7...ikke senere.
Derefter giver du ham et bad, og sørger for, at han ligger i sin seng kl halv 7 sharp!!
Altså ingen sen eftermiddagsnap...er han ikke vågnet til kl 16 må du hive ham op.
Du sørger for at have en flaske kamillete parat til senere, hvis han skulle vågne.
Derefter putter du, synger siger godnat, slukker lyset og går!!!
Færdig med den.
Måske lægger han sig til at sove eller han tager en skrige tur.
Lad ham skrige...ja jeg ved det er hårdt.
Når der er gået lidt..og hermed mener jeg en 5-10 min går du op, giver ham sutten uden at tænde lys. Siger godnat uden mere opmærksomhed og går.
Du ved han ikke mangler noget.
Han er met og ren, så det andet er ren pjat.
Det kan godt være det vil tage dig en lille uges tid med denne ,åde...men det virker.
Vågner han senere på aftenen, så giver du ham hurtigt en tår kamillete, evt en tør ble..ikke noget med overhygge, bare noget at drikke, sut og godnat igen.
Slukke lys og gå.
Hyletur???
Too bad...too sad.
Du ved at han er ok, han er ren og tør og mangler ikke noget.

Jeg ved det er hårdt, men for din og hans skyld bliver du nødt til at have hår på brystet de dage det nu vil tage.
Men du vil opdage, at det virker.

1000 knus og klem
Sussie

Anmeld

30. oktober 2010

tinasmor

Havde et barn der ikke ville sove. Vågnede hver time hele natten - på en god nat. Så jeg kender alt for godt det med at grue for natten.
Heldigvis havde vi fået indført et rigtig godt soveritual da hun var helt lille. (4 måneder) og det var altså på den hårde måde. græde- op og trøste, stop med at græde-ned i vuggen. Sådan kunne der gå 20 min. 5 dage så var den der. Men det er jo også noget andet med en på 4 måneder og så en på 8 måneder.

Men det eneste der har hjulpet her med de forværdeligt nætter har været at holde ved. Det er SMADDER hårdt. I know. Men der er ingen vej uden om. Her tog jeg hjem til mine forældre i 5 dage (de bor tæt på, så gik når hun var lagt) og så tog manden over. 4 dage, så var jeg hjemme igen og alt var meget bedre.

Det gælder om at tage en beslutning om at NU skal det være anderledes. Måske far skal tage over. SP har ret i, at det skal være slut med at vugge ham i seng. Lav den samme vane HVER dag (selv om i sikkert gør det allerede) vores hedder: Mælk, børste tænder, vand, læse EN bog, ind og sige godnat til et par ting i hendes værelse (to bamser) Mor og far elsker dig. GOD NAT.

I de dårlige perioder var der så rigtig meget gråd. Ind igen. Sige til baby/barn: Mor og far elsker dig, godnat. Og sådan kan det fortsætte i laang tid. MEEEN det varede kun 5-6 dage, så vidste hun at slaget var tabt. Hun kom IKKE op, til sidste var det som om hun tænkte: Ok, så kan det også være lige meget, så græder sover jeg bare.

Det er smadder hårdt og nogle vil sige det ikke er den rigtige metode. Men jeg tænkte, hellere ked af det i 4 dage, end et barn som alligvel ender med at være ked af det de næste 4 måneder fordi det kommer op og ned af sengen, trøst den ene dag, så en lige strengere mor den næste dag, et barn der ikke selv kan sove. Det er heller ikke sjovt.

Vores barn, fordi det havde så dårlige sovevaner (pga konstant mellemørebetændelse) fik aldrig den rigtige søvnrytme. Nu er hun over to og for ca et halvt år siden begyndte hun endeligt at sove igennem

Ingen søvn hos mor gør en sindsyg. Man er evig træt og det samme er baby/barn. mit råd er, prøv at lade far overtage. De er noglegange lidt "stærkere" end mor.

Håber snart det vender for jer.

Anmeld

30. oktober 2010

pipsen

Hej, jeg har selv været der, og ved hvor altudmattende det er.  Hvis jeg var dig, ville jeg starte med at få tjekket, at der ikke er noget fysisk, som generer din lille guldklumps søvn. Start fra en ende af med et tjek hos ørelægen, herefter kan jeg personligt anbefale kraniosakral terapi, ellers er der zoneterapi, som også hjælper nogle. Børn reagerer forskelligt på smerte, og det er ikke altid lige logisk. Jeg har læst flere bøger omkring søvn "Godnat og sov godt" er den, som hjalp mig mest. Jeg var for træt til egentlig at læse en bog, men kunne godt tage 10 min her og der, og til sidst var den alligevel læst. Meget faste rutiner hjalp også lidt her. Vi vågner alle sammen mange gange i løbet af en nat, vi falder blot så hurtigt i søvn igen, at vi ikke rigtig registrerer det. Små børn skal somme tider lære ikke at vågne helt op hver gang de vågner, men blot sove videre. Vil anbefale dig, når du kan at få barnet passet evt. til middag, hvor han sover godt. Så læg dig ned og få sovet alt det du kan nå imens. 

Ønsker dig alt held og lykke med projektet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.