MorCamilla skriver:
Jo det er blevet nemmere for hver dag der går at leve med det.. Her hos mig kommer det i perioder, f.eks kom det hele tilbage den dag han skulle starte i dagpleje.. Jeg er også sikker på at det bliver nemmere for dig, men det tager tid.. Og det er jo ganske naturligt, det er jo vores små guldklumper..
Hvad er gastroshisis..? Undskyld hvis det er et dumt spørgsmål, tror bare ikke jeg har hørt det før...
Mikkel vejede 1370 g da han blev født, og efter hans 2. levedøgn vejede han 1055 (men det er jo normalt at alle børn taber sig lidt efter de er kommet ud af mors mave..)
Han er født med en dårlig/ikke fungerende blodåre fra hjerte til lungen, (jeg kan ikke huske hvad lægen kaldte det) hvor han første gang fik lagt et dren ind i lungen til at holde den oppustet, (da den var punkteret) da drenet så skulle ud satte de en kunstig blodåre ind der hvor den defekte var..
Knus fra Camilla.
Jamen det er jo fantastisk, hvad lægerne kan i dag. Gudskelov for det!!
Jeg går meget ind for, at tingene skal ske efter naturens gang, og at alting har en årsag... Så jeg tænker tit på, hvor mærkeligt det er, at var hun født for 100 år siden eller i et andet land, havde hun ikke overlevet...
Det er så skræmmende, og jeg ville virkelig ønske, det ikke var sådan...
Nå, men til forklaringen af den latinske betegnelse "gastroschisis":
Mange oversætter det med "navlebrok", men det er langfra korrekt...
Under dannelsen i livmoderen vokser barnet sammen på midten. (Derfor findes størsteparten af misdannelser i/omkring midterlinien). Tidligt i fostertilstanden er bugvæggen lige ved navlen ikke vokset helt sammen,- dvs. der var et lille hul lige ved siden af navlestrengen. Som hun udviklede sig og voksede blev hendes tarme presset ud igennem dette lille hul.
Det resulterede i, at hun blev født med alle tarmene uden for maven -meget udspilede af væske. Også derfor var der ikke plads i hendes lille, underudviklede mave til alle tarmene.
Første operation blev ca halvdelen af tarmene lagt ind i maven, og en meget hård "pose" blev syet fast i hendes hud, hvori resten af tarmene lå. Posen blev endvidere fastgjort i kuvøsens låg. Den følgende uge blev mere og mere tarm fra posen presset ind i maven, hvorefter der blev plads til det hele, og hendes mave kunne lukkes ved anden operation efter ca. en uge.
Har din søn nogle mén som følge af den kunstige blodåre??
Og undskyld at forklaringen blev så lang...