Abort til far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Skal faderen have mulighed for at fraskrive sig ansvaret for barnet ved at underskrive en sådan erklæring?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

6.634 visninger
71 svar
0 synes godt om
18. oktober 2010

Pige2009

Jeg er faldet over denne artikel, som godt nok er 10 år gammel, men ikke desto mindre stadig utrolig relevant.

Den handler om at fædre bør have mulighed for juridisk at frasige sig faderskabet ind til 12. uge, hvorefter han ikke bærer hverken det økonomiske eller det sociale ansvar for barnet i hans levetid. Omvendt har han så heller ikke mulighed for at søge om samkvem med barnet, såfremt han underskriver en sådan erklæring.

http://www.information.dk/45739

Hvad mener I om en faderskabserklæring inden 12. uge af svangerskabet? Begrund gerne...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2010

sarahb

jeg synes den er svær. For man er 2 til at lave dette barn og det kan være at moderen er i den situation hvor hun har brug for den økonomiske støtte han lovpligtigt skal yde.
Men hvis hun ikke har det, så synes jeg det er helt fair at afskrive sig retten. Det ville lette rigtig mange steder og tror mange kvinder ville elske at mænd kunne det

Anmeld

18. oktober 2010

Lillefe

Altså hvis han har brugt noget og hun stadig bliver gravid ja.. men ellers må han jo sørger for at bruge gummi, hvis han vil være sikker ¨på hun ikke bliver gravid.. man kan jo ikke bare stole på den anden bruger noget...

Anmeld

18. oktober 2010

Ayasmor

Baagøe skriver:

Jeg er faldet over denne artikel, som godt nok er 10 år gammel, men ikke desto mindre stadig utrolig relevant.

Den handler om at fædre bør have mulighed for juridisk at frasige sig faderskabet ind til 12. uge, hvorefter han ikke bærer hverken det økonomiske eller det sociale ansvar for barnet i hans levetid. Omvendt har han så heller ikke mulighed for at søge om samkvem med barnet, såfremt han underskriver en sådan erklæring.

Hvad mener I om en faderskabserklæring inden 12. uge af svangerskabet? Begrund gerne...

det synes jeg ikke at fædrene skulle have mulighed for.. Det er trods alt barnet det går ud over i sidste ende. Har det ikke ret til at kende til ophav.. Dernæst er der også den problematik i det, at det er meget tidligt i graviditeten at beslutningen skal tages. Hvad hvis han ændre mening undervejs?? Er løbet så kørt?

Anmeld

18. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg synes det er en fremragende ide!!! Ligestilling, ja tak!!! Hvis man vælger at påtvinge en mand faderskab mod hans vilje skal han have alle muligheder for at sige fra, ligesom kvinder har det. Så må kvinden som vælger at få barnet jo forklare det senere hvorfor det ikke har en far - helt rimeligt, synes jeg, men jeg er også meget imod at man påtvinges forældreskabet når man ikke ønsker det - det er en loose-loose situation for ALLE.

Anmeld

18. oktober 2010

Pige2009

Ayasmor skriver:

det synes jeg ikke at fædrene skulle have mulighed for.. Det er trods alt barnet det går ud over i sidste ende. Har det ikke ret til at kende til ophav.. Dernæst er der også den problematik i det, at det er meget tidligt i graviditeten at beslutningen skal tages. Hvad hvis han ændre mening undervejs?? Er løbet så kørt?

Jeg synes lige du skal læse artiklen, for så får du også svar på dine spørgsmål

Anmeld

18. oktober 2010

Slettet

Baagøe skriver:

Jeg synes det lyder fair nok

Anmeld

18. oktober 2010

Pige2009

Rosa skriver:

Jeg synes det er en fremragende ide!!! Ligestilling, ja tak!!! Hvis man vælger at påtvinge en mand faderskab mod hans vilje skal han have alle muligheder for at sige fra, ligesom kvinder har det. Så må kvinden som vælger at få barnet jo forklare det senere hvorfor det ikke har en far - helt rimeligt, synes jeg, men jeg er også meget imod at man påtvinges forældreskabet når man ikke ønsker det - det er en loose-loose situation for ALLE.

Lige mine ord!

Jeg synes netop tanken er interessant, for mændene og børnene er ofte gidsler i en sådan situation, hvor moderen har al magten til enevældigt at beslutte...

Anmeld

18. oktober 2010

1977

Profilbillede for 1977
Rosa skriver:

Sådan havde jeg ikke lige brugt min hjerne - men du har da helt ret

Anmeld

18. oktober 2010

Slettet

Perl skriver:

Altså hvis han har brugt noget og hun stadig bliver gravid ja.. men ellers må han jo sørger for at bruge gummi, hvis han vil være sikker ¨på hun ikke bliver gravid.. man kan jo ikke bare stole på den anden bruger noget...

...men kvinden kan da også få abort selvom hun selv er skyld i graviditeten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.