Hvordan var din fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2010

M.O.A.R.

Karoline skriver:

Til en bog om moderskab vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer med fødslen:

• Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?
  • Blev fødslen, som du havde håbet på?
  • Hvordan oplevede du dig selv under fødslen?
  • Hvordan oplevede du det første møde med dit barn?
  • Hvordan havde du det i de første timer efter fødslen?
  • Hvordan tænker du tilbage på din fødsel - med glæde eller gru?

• Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?

Jeg havde ikke nogen forventninger som sådan, nok nærmere en nervøsitet fordi man går det ukendte imøde som førstegangsfødende, man hører en masse historier og fakta fra familie og jordmoder, men fødsler er jo så vidt forskellige.
    Egentlig ønskede jeg at føde normalt uden nogen form for smertestillende, men jeg havde så voldsom smerte i ryggen at jeg var nød til at bede om rygmarvsblokade, og fik akkupunktur.
    Jeg var ufattelig nervøs. Jeg gik 16 dage over tid og på 15'ende dagen var alt bare håbløst for mig. Jeg havde mest lyst til at kaste håndklædet i ringen og snakkede med overlæge om muligt kejsersnit, men det ville de ikke gøre medmindre at igangsættelsespillerne ikke fungerede som de skulle, men det gjorde de heldigvis. Tit var tankerne der om man kunne klare fødslen eller ej, men man må tage det som det kommer.

JA 100%! Det blev en fantastisk oplevelse for både mig og min mand, og det at jeg havde han hos mig under hele forløbet gjorde kun at hele oplevelsen blev så meget bedre. Det var hårdt, uden tvivl. Jeg havde veer i 16 ½ time og presseveer i over 2 timer, men det var det hele værd og mere til.
    Det eneste lille minus var at min mand ikke fik lov til at klippe navlestrengen, men min søn var stresset under fødslen og vi ville hellere have min søn havde det godt end det.

Jeg oplevede mig selv utrolig opmærksom på min mand. Om hvordan han oplevede det. Og ja, jeg ville ikke bande og skælde ham for meget ud, hver gang jeg gjorde det undskyldte jeg med det samme. Jeg var utrolig nervøs, både over forløbet og for hvordan min søn havde det når han kom til verden.

Det var sådan et surrealistisk men også fantastisk øjeblik da han blev lagt på mit bryst. Følelserne væltede ind og jeg knugede bare det lille skønne væsen ind til mig og nød hver sekund. At kigge ind i de små smukke blå øjne er det dejligste øjeblik og bare tænke på at det er ens barn, man har været med til at skabe det og ja, det var bare en vidunderlig oplevelse!

De første timer gik jo med sygning (jeg blev klippet) og at kontakte familie og fortælle at nu var han endelig kommet til verden. Jeg havde det virkelig godt, og var blevet utrolig frisk, selvom jeg bare var så afkræftet lige inden min søn kom til verden. Jeg havde så mange tanker kørende igennem hovedet, men prøvede bare at slappe så meget af som muligt inden vi skulle ned på barselsafsnittet. Alt i alt havde jeg det rigtig rigtig godt, men det var stadig ikke gået helt op for mig at jeg var blevet mor endnu, selvom jeg sad med ham i mine arme, det kom først da vi skulle til at sove og der ikke var nogen der kom og hentede ham og at han var vores.

Jeg tænker tilbage med stor glæde. Det var den mest fantastiske dag i mit liv og den største oplevelse, størrere end jeg nogensinde havde troet det ville være. Jeg ville gerne gennemgå forløbet igen selvom jeg havde stor smerte, men bare der hvor den lille nyfødte baby kommer op i ens arme er et så ubeskriveligt øjeblik som man kun kan se tilbage på med glæde.

Håber du kan bruge mine svar.

Malene, mor til Simon 08.05.2010

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2010

mariamiss6

Karoline skriver:

Til en bog om moderskab vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer med fødslen:

1. gang.

Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?

Mit største ønske var at føde naturligt. Jeg ville for alt i verden gerne undgå et kejsersnit, og frygtede det faktisk. Jeg var HELT afklaret med at det ville gøre ondt af helvedes til. Jeg glædede mig vildt til fødslen, fordi jeg inderligt ønskede at opleve det. Jeg overvejde hjemmefødsel, men sprang fra fordi kæresten synes det var en forfærdelig idé. Jeg frygtede vildt (ud over kejsersnit) at jeg ville blive klippet, eller at min ringmuskel ville springe. Jeg er bange for at blive syet i, men ikke bange for nåle. jeg ønskede smertelindring ved karfødsel, men der var ikke tid til at fylde karret.

Blev fødslen, som du havde håbet på?

Jeg havde håbet på jeg ville være enormt meget mig selv hele vejen, og at jeg ville tage veerne i stiv arm, og at jeg kunne grine mellem veerne. I stedet havde jeg 2½ timer med presseveer, og var ikke fødeklar, oven på 1½ døgn i den latente fase, uden pauser hvor jeg kunne falde i søvn, eller bare blunde den lidt. jeg kunne ikke tåle at blive rørt ved, og var i min helt egen bobbel, vred mig og pev, og råbte som en gal da jeg fik lov at presse.

Hvordan oplevede du dig selv under fødslen?
det første næsten 1½ døgn var jeg helt mig selv, men fuld af spænding og forventning, og forbavset over at jeg ikke naturligt vidste hvor langt jeg var. Fuld af godt humør, og lavede en masse, som at tage i byen og spise, og besøge svigerne. Under den aktive fødsel synes jeg ikke jeg var pivet, men jeg smågræd meget, og var egentlig overrasket over at det gjorde SÅ ondt. Jeg var ikke bekymret for mit barn eller mig selv, men jeg tænkte det meste af tiden at det her kunne jeg simpelthen ikke holde til, og jeg tænkte især meget på at jeg HELT sikkert ville springe og flække på kryds og tværs, og at lattergassen ikke virkede en fløjtende fis synes jeg. Jeg brokkede mig ikke, men kan huske jeg tænkte at de sikkert synes jeg var en forfærdelig "kunde" fordi jeg hele tiden følte mig til besvær, allerede fra den første opringning til fødegangen. Og tænk engang at jeg tillod mig at møde op, selvom vi ikke havde kunnet få telefonkontakt og altså ikke havde fået lov at komme ind, selvom jeg havde 3 og 4-dobbelte veer der varede længere tid end pauserne, og som ikke engang løjede helt af når der endelig var en pause.

Hvordan oplevede du det første møde med dit barn? og Hvordan havde du det i de første timer efter fødslen?

Jeg var lykkelig og stolt, men også klar og humoristisk nok til at se at han jo ikke ligefrem var vildt køn. Og siden vi ikke havde været helt enige om et navn som det bare SKULLE være, nævnte jeg at det jo nok ikke ville gå at kalde ham E.T. (han lignede E.T. en hel del de første små timer) og valgte derfor at han nok hellere var en lille Bastian.
Jeg var åbenbart lidt påvirket af det lattergas trods alt, for jeg kan huske at jeg lagde mærke til at solen næsten var nået toppen af himmelen, og jeg kiggede på gardinet som var trukket for. Og tænkte feeeeede farver, da JM trak det fra, og en lækker varm Majsolstråle landede på mig og MIT barn.
Jeg var stolt, for nu var jeg VIRKELIG mor, og jeg lå virkelig med et ægte levende barn, og var forelsket i hans far Og så var jeg enormt stolt over at jeg godt kunne føde ham selv

Hvordan tænker du tilbage på din fødsel - med glæde eller gru?
Jeg tænker tilbage på min fødsel med stor glæde. Det var trods alt en god og nem fødsel. Kun er jeg lidt ked af den måde jeg blev behandlet på, da jeg efterfølgende skulle syes 2 sting. Jeg vidste godt det kun var 2 sølle sting, men der blev overhovedet ikke lyttet til mig, da jeg høfligt forsøgte at forklare at det faktisk skræmte mig meget at jeg nu skulle syes. Og at jeg gerne ville have lidokaingel på først. JM synes tydeligt jeg var en piveskid, og hun efterkom ikke mit ønske. Og det gjorde tusind gange mere ondt at blive syet end jeg faktisk frygtede, så jeg var nær sprunget ud af sengen med barnet i armene da første sting blev sat.
Jeg synes det var en god fødsel, fordi der ikke rigtig var nogle komplikationer. Men jeg tror ærligt talt at en mere nærtagende/følsom kvinde ville tænke tilbage på den med let gru. Fordi JM var enormt dårlig til at lytte og forklare. Og fordi jeg ikke blev taget særligt alvorligt.
Desuden var der faktisk ikke noget af deres udstyr der virkede. Man kunne kun HØRE babys hjertelyd, ved hjælp af en elektrode på hans isse, og det var faktisk ikke nogen særligt stabil hjertelyd han havde. Computerne hvor på de skulle føre journalen måtte de have en ind at reparere før de kunne bruges, og man måtte endda have en mobil en ind, alt i mens jeg lå med presseveer kun 8 cm åben. JM undersøgte mig ikke da jeg sagde jeg synes det gjorde ufatteligt ondt bagtil og jeg troede jeg skulle gå i stykker.

JEG synes det var en okay fødsel, men det tror jeg ikke en hvilken som helst anden kvinde ville synes det var, med tvær JM, dårligt fungerende udstyr, og en utroligt dårlig hjertelyd på baby, som vi ikke fik forklaret noget om.

Anmeld

20. oktober 2010

mariamiss6

2. gang

Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?

Tja nu vidste jeg jo hvor ondt det gjorde, og jeg var ikke vildt bange for det, men tænkte da en smule på det. Jeg forventede vel at fødslen skulle tage 1 døgns tid, når nu den første varede 1½ døgn. Jeg ville måske gerne i vand, men hovedsagen var at jeg igen kunne føde naturligt, og helst uden nogen former for bedøvelse. Jeg var spændt og glædede mig, fordi jeg jo nu vidste med sikkerhed at det virkelig ville blive endnu et stort øjeblik, og jeg ville være stolt af mig selv og min krops kunnen, hvis jeg igen kunne føde naturligt, og trods smerterne "nyde" det. Jeg forsøgte at fremskynde fødslen en uge op til terminen, fordi jeg ville føde NU og fordi jeg helst ville i slut November i stedet for start December.

Blev fødslen, som du havde håbet på?

Både og. Jeg havde håbet på det ville gå noget hurtigere end den første. Men jeg blev enormt overvældet og MEGET overrasket, da den fra start havde turbo på. Jeg vågnede op midt i en halvheftig ve, og efter 2 timer kunne jeg ikke holde min krop ud længere, fordi veerne tog kraftigt til i styrke og ikke lod mig have mange eller særligt lange pauser.
Det gik meget hurtigere end jeg havde forventet, og jeg blev meget bange for om jeg skulle føde baby i bilen, fordi jeg virkelig ikke følte j eg havde meget kontrol. Jeg havde presseveer, hvor jeg virkelig holdt baby tilbage i 3 kvarter fordi vi kørte i meget tæt trafik til sygehuset.

Hvordan oplevede du dig selv under fødslen?

Jeg følte mig enormt gnaven til at starte med, fordi jeg synes det var åndssvagt at det skulle starte klokken 5 om morgenen, og fordi jeg ikke følte jeg havde kontrol overhovedet. Og INTET jeg gjorde kunne lindre smerten, eller på nogen måde gøre den udholdelig for mig. Jeg spænede nærmest huset rundt hver gang der var en ve.
Jeg var tydeligt overrumplet, men havde lige nøjagtig kontrol nok til at holde baby tilbage til vi nåede fødestuen og jeg fik den gyldne besked at jeg gerne måtte presse.
I øvrigt var jeg fattet nok, og bestemt nok, til selv at sige til og fra, på en nogenlunde pæn måde, hvornår jeg kunne udholde at blive undersøgt. Og ved modtagelsen i foyeren (temmelig omstændigt) var jeg også, trods alt, i stand til at give et hurtigt resumé over hvor i min krop baby befandt sig, og selv tage beslutninger om hvad jeg kunne og ikke kunne.

Hvordan oplevede du det første møde med dit barn? og Hvordan havde du det i de første timer efter fødslen?

Jeg var enormt skuffet over mig selv faktisk. Jeg fødte flot og uden problemer, og meget bevidst o min krop og hvad der skete omkring mig, en dejlig søn. Men jeg stod på alle 4 grundet de vilde omstændigheder, og kunne derfor ikke tage mit barn i armene da jeg blev ham tilbudt.
Da JM bragte ham op til mig (stadig stående på alle 4 og ukontrollerbart rystende, og virkelig udmattet) spurgte hun lidt akavet om jeg ville have ham i armene, og jeg kiggede på ham, og sagde nej, giv ham til Kenneth. Det gjorde SÅ ondt at jeg ikke var i stand til at gribe mit barn med alverdens kærlighed og varme arme. Jeg vidste jo godt, at det var min krop der ikke tillod det lige der. Men tænk at jeg som mor, ikke kunne tage imod mit eget nyfødte barn. Jeg følte mig som den største fiasko i meget lang tid efter, og var enormt flov over det. Felix var faktisk 10-15 minutter gammel tror jeg, før jeg havde kontrol nok over min krop, til at jeg kunne vende mig på ryggen, og bede om at få mit barn.
Da jeg endelig holdt helt op med at ryste, og var kommet nogenlunde til mig selv, og havde undersøgt den lille, sprang jeg ud af sengen og gik på toilettet og tog tøj på, og pakkede alt vores habengut, og svarede kækt jordemoder, da hun spurgte, at jeg faktisk gerne ville hjem, så hurtigt som muligt, for så kunne vi nok selv nå at hente den store, i samlet flok, nede i dagplejen.
Jeg var også enormt stolt over at ALLE på sygehuset kommenterede at han havde den flotteste røde farve (han var slet ikke blå) og at jeg havde været super sej til at føde, og at de slet ikke forstod hvordan jeg bare kunne stå der 4 timer efter, med mit barn i autostol og bare gå hjem som om vi bare havde hentet en baby og ikke også født ham.

Hvordan tænker du tilbage på din fødsel - med glæde eller gru?

Jeg tænker tilbage på min 2. fødsel med stor glæde. stadig lidt vemod, over ikke at kunne holde mit barn fra første sekund, men jeg ved jo hvorfor og det er fint nok med mig. Min fødsel husker jeg som egentlig ret humoristisk. Ikke fordi jeg var skide kæk mens jeg havde veer, men fordi der simpelthen var så mange gange under hele forløbet hvor udenforstående simpelthen ville have flækket af grin, og jeg har ofte selv grinet af det hele efterfølgende. Jeg husker det som var det igår, og jeg vil meget gerne prøve det ugen en dag
Jeg blev lyttet til og behandlet efter ønske af JM, og er bare stolt og tilfreds med hele situationen. Her bagefter kan jeg se, at jeg havde meget mere kontrol over situationen, end jeg følte jeg havde da jeg stod i det. Jeg styrede jo næsten 100% hvornår baby kom, til trods for at min krop ihærdigt prøvede at bestemme selv. Og jeghavde helt styr på hvad jeg sagde til hvem og hvornår. Og det synes jeg egentlig er lidt af en bedrift når man tænker på at både jeg, manden, og sygehuspersonalet var voldsomt pressede på tid og at ingen lagde skjul på det.

Til slut synes jeg det er værd at nævne, at jeg ELSKER at føde. Jeg mindes begge mine fødsler med umådelig glæde og stolthed, og jeg ville til enhver tid gøre det igen. Jeg siger ofte, at hvis min krop kunne holde til det, og hvis man kunne bære at give sådanne babyer væk. Så ville jeg leve af at være rugemor, fordi jeg ELSKER at være gravid og føde, trods smerterne. Jeg nyder det hele mens jeg er i det, og jeg kan slet ikke forestille mig jeg skulle stoppe nu, med de to jeg har. jeg vil have mere mere mere graviditet og fødsel.

Anmeld

20. oktober 2010

misslea

Karoline skriver:

Hejsa....

Jeg har haft en fantastisk graviditet, uden nogle former for gener - ingen kvalme, ingen smerter, intet vand i kroppen, humørsvingninger eller andet!!!

Jeg glædede mig gennem hele graviditeten til selve fødslen - jeg var super spændt på det store slag, og det kriblede og krablede i min krop, når jeg tænkte på det!!! Jeg var ikke bange eller nervøs, men så i stedet virkelig meget frem til dét eventyr, som min mand og jeg skulle opleve sammen!!

Jeg ville være meget ked af et kejsersnit.... hvis jeg havde haft muligheden for at vælge det frivilligt, kunne jeg ikke drømme om det!!! Jeg ville sååå gerne føde vaginalt!!!

SElve fødslen var en drømmefødsel.

01.15 - vandet gik

01.30 - veerne kom

og 4 timer efter blev vores lille datter født!!!

Jeg havde mega meget overskud gennem hele fødslen. Jeg nåede aldrig at blive træt eller opgivende, men var med hele vejen både fysisk og mentalt!!! Jeg kunne joke mellem presseveerne, og min mand og jeg kunne snakke om, at om meget kort tid kom vores lille prinsesse. Jeg holdt selv mine ben gennem gele pressefasen, og jeg styrede egentlig selv mine pres, med en anelse vejledning fra vores SUPER SKØNNE jordemor!!!

Det var den vildeste oplevelse....!! Jeg oplevede pressefasen (varede 1 time) som det VILDESTE, der nogensinde er sket for min mand og jeg!! Der var så mange fantastiske følelser og tanker, som fór gennem vores hoveder, og den kontakt, der var mellem os, var fuldstændig ubeskrivelig!!!!

Da Wilma kom ud var det bare den RENE lykke....!!! HUn var allerede så fin og smuk!!! Vi var begge meget rørt, og min mand blev ved med at sige, at han var så stolt af mig, at jeg havde været så sej, og at han beundrede mig for min styrke!!! Det er simpelthen den største kærlighedserklæring, han nogensinde har givet... (og det siger ikke så lidt, da han er en RIGTIG romantiker.. hehe)... det ramte simpelthen lige i hjertet på mig  

Kærligheden til vores lille pige vokser for hver dag...!! Hun er 8 dage gammel idag, og hver eneste dag fornemmer vi, at vi lærer hende bedre og bedre at kende... og iihhhh hun er skøn!!!

Jeg ved ikke helt, hvad jeg havde forestillet mig mht. fødslen...!!! Men jeg havde helt sikkert ikke forestillet mig, at det ville gå så hurtigt og nemt, og at jeg ville have så meget overskud til at være nærværende og tilstede...!!! Jeg husker alle faser, alle sagte ord og alt, hvad der skete omkring mig!!! Samtidig fik jeg lov til at føre ved hendes hovede, da hun var på vej ud, og jeg fornemmede hele forløbet på højeste plan!!! Det oversteg ALLE mine forventninger... og jeg er simpelthen SÅ taknemmelig for vores oplevelser under fødslen...!!! Det har givet vores forhold endnu en fantatsisk dimension, og det hgav os den aller bedste start på vores nye familieliv!!!

Så herfra kan jg kun sige, at min fødsel var ikke mindre end FANTASTISK!!!! Og ja, det gør skide hamrende ondt at åbne sig 10 cm på 2 timer, hvoraf de 6 cm. røg på 20 min. av av!!! Men uuuhh hvor er det bare VILDT at ligge der og vide, at lige om lidt, så kommer ens lille øjesten, som man har ventet på så længe!!!

Mange hilsner fra Lea

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.