Hvordan var din fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.942 visninger
23 svar
0 synes godt om
14. oktober 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Til en bog om moderskab vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer med fødslen:

• Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?
  • Blev fødslen, som du havde håbet på?
  • Hvordan oplevede du dig selv under fødslen?
  • Hvordan oplevede du det første møde med dit barn?
  • Hvordan havde du det i de første timer efter fødslen?
  • Hvordan tænker du tilbage på din fødsel - med glæde eller gru?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2010

Moderator

Slå jer løs 

Anmeld

15. oktober 2010

DLM

• Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?

Jeg havde ikke rigtig nogle forventninger, jeg var spændt og glædede mig til at få min søn i armene. ville gerne ha født i vand, men kom ikke i karet igen. det skete også så hurtigt at jeg ikke havde tid til de store tanker da jeg også var midt i eksamener og han er født dagen før min sidste eksamen. men jeg var glad for at føde naturligt og har aldrig haft kejsersnit i tankerne.

Ja det var den mest fantastiske følelse i verden og jeg havde håbet det gik hurtigt og det gjorde det.

Jeg havde ingen tidsfornemmelse og da  JM tog vandet og presseveerne kom var jeg i min egen lille bobbel og ret ligeglad med omverdenen

Fantastisk. Fik ham op på maven. Han græd med det samme og var sulten og jeg var så lykkelig.

sådan lidt hold da op og var lidt fra snøvsen og meget træt

med stor glæde det var et af de lykkeligste øjeblikke i mit liv

Anmeld

15. oktober 2010

Moderator

Karoline skriver:

Til en bog om moderskab vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer med fødslen:

• Jeg ønskede mig en hjemmefødsel, og det gik vi efter fra starten. Vi var selvfølgelig indstillede på at det ikke var sikkert at det ville lykkedes, men vi glædede os alligevel og læste alt om hjemmefødsler, gik til fødselsforberedelse og var generelt bare optimistiske og forventningsfulde. Jeg var sikker på at det ville blive en fantastisk oplevelse. Tanken om smerten skræmte mig kun en smule.
  • Den blev bedre end jeg havde drømt om. Det var en vidunderlig og meget grænseoverskridende oplevelse, og jeg var forundret og overvældet, både af smerten og hvor stærk min krop var.
  • Jeg troede jeg ville græde og skrige og miste al selvkontrol, men i stedet befandt jeg mig i en boble sammen med min kæreste hvor der kun fandtes os to og smerte og forventning. Jeg gav lyd når det gjorde ondt, men jeg hverken græd eller følte mig opgivende, jeg følte hele vejen igennem at der var mere at give af.
  • Jeg følte først og fremmest en stor lettelse over at smerten var forsvundet. Jeg blev direkte chokeret over at der faktisk kom et barn ud af al smerten, og de første minutter var jeg helt rundtosset over at det kunne føles så kæmpestort at være smertefri. Og så blev jeg nysgerrig - jeg undersøgte min lille smukke søn fra top til tå mens jeg fortalte ham hvor smuk han var og at jeg ville passe på ham fra nu af og i al evighed.
  • Jeg havde det fantastisk de første par timer, morgensolen skinnede, vi spiste friske boller med fødselshjælperne og et par gæster og beundrede den lille, efter jeg blev syet og ordnet. Alt var perfekt. Derefter tog jordmødrene og gæsterne afsted, men da der desværre sad et lille stykke af moderkagen fast oppe i livmoderen mistede jeg en masse blod og blev svag og svimmel og måtte køres til hospitalet hvor jeg blev opereret.
  • Med stor glæde og stolthed. Jeg har set videon utallige gange og elsker at fortælle om den største præstation i mit liv. Jeg skelner stærkt mellem fødslen og de første timer derhjemme hvor alt var vidunderligt og smukt, og så turen til hospitalet og operationerne senere som jo ikke var nogen rar oplevelse.

Mit svar er skrevet ind i citatet.

Anmeld

15. oktober 2010

LRJ

Karoline skriver:

Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?

Jeg var Meget nervøs for at sprække under fødslen og Overvejede at få PKS men tilsidst valgte jeg at føde selv og Uden smertestillende fordi Jeg helst ikk vil have smertestillende overhovedet.. 

Blev fødslen, som du havde håbet på

Ja, Havde en drømmefødsel i min egen verden.. Den gik præcis sådan som jeg inderst havde håbet den ville gå - Hurtigt, Nemt og smertefrit

Hvordan oplevede du dig selv under fødslen

Var ganske rolig, og da Presseveerne kom var det som om jeg var inde i min egen lille Bobbel, hørte ikk rigtigt efter hvad der blev sagt til mig.. 

Hvordan oplevede du det første møde med dit barn?

Fantastisk, Lå bare der med mit barn som lagde sig til at sutte med det samme, med tårer i øjnene af glæde, var den Bedste følelse i verden.. 

Hvordan havde du det i de første timer efter fødslen?

følte lidt at jeg var blevet kørt over, havde ondt i muskler jeg ikk vidste jeg havde, Og Lå bare og nærstuderede min datter, kyssede hende, Kunne/kan ikk få nok af hende... 

Hvordan tænker du tilbage på din fødsel - med glæde eller gru?

Med glæde, Det er det Største der er sket i mit liv ! 

Anmeld

15. oktober 2010

TbCp

Havde ikke gjort mig særlig mange tanker... havde jo ingen ide om hvad jeg gik ind til. Havde dog sagt at jeg ikke ville have epidural, da jeg synes tanken om hvordan den skulle stikkes ind i min ryg var rigtig ubehagelig. Men da jeg så alligevel fik den var det jo bare ingenting og viiildt skønt at slippe for smerter en tid.

Nej.... Den startede 5 uger før tid (kl. 6.30) og endte med akut kejsersnit (kl. 21.23)

Jeg arbejdede med veerne, trak mig lidt ind i mig selv og sørgede for at koncentrere mig om min vejrtrækning. Snakkede og hyggede mig imellem veerne....

Det første møde var et kort glimt på ca. 5 sek. Det var meget uvirkeligt.... jeg så hende først ca. 3 timer senere igen hvor hun blev lagt til brystet. Det føltes uvirkeligt og jeg forstod ikke rigtig at hun var min.

Fortumlet, overvældet, skrækslagen, træt, ked, glad... Alle mulige former for følelser væltede rundt i min krop

Selve forløbet med veer og presseveer tænker jeg tilbage på med glæde og føler mig utrolig sej!
Fra det så endte med kejsersnit og de næste 2 uger frem (hvor vi var indlagt) ville jeg gerne have undværet... kan stadig blive rigtig ked af det ved tankerne om de dage....

Anmeld

15. oktober 2010

Muffinmus

• Mine forventninger var store, var rigtig spændt på det hele og glædede mig selv om jeg var død nervøs. Tænkte ikke et sekund at jeg ikke skulle kunne klare det.
  • Men efter 45 timers øv veer, så endte det i AKS med en søn med APGAR på 2. DEt slog mig helt i stykker at jeg ikke selv var i stand til at bringe mit barn til verden.
  • Nej, på ingen måde. Stort set al fødselsforberedelse gik ud fra det faktuk at man selv kunne føde, stort set intet om ks og derfor havde man heller ikke troet det ville ske for en selv:-)i øvrigt endte 3 uf af 7 fødsler på mit hold i AKS, så vi var flere der var meget skuffede.
  • Havde det super godt med mig selv de første mange timer, men efter at jeg ikke havde fremgang blev jeg mere og mere ked af det.
  • Så ham først 1,5 time efter, men han var fra første sekund min unde tvivl, elskede ham mere end livet fra allerførste blik
  • Hmm, var vist bare træt, skuffet og lykkelig og forviret på en gang.
  • Både og, havde så mange følsomme timer og en oplevelse der slog mig ud følelsesmæssigt og som jeg var meget påvirket af i over 1 år.
  • Men, som tilføjelse kan jeg sige at da jeg 20 mdr senere føder vores lille datter går alt efter bogen og hun er født på 8,5 time fra første ve, en super fed lækker fornemmelse og synes det gik rigtigt godt med det hele, var ikke bange på noget tidspunkt:-)Og selv om jeg ville være lige så nervøs ved en evt nr 3, så er jeg slet ikke i tvivl om at jeg vil prøve selv igen og se hvad der sker:-)Sådan en oplevelse går jeg ikke frivilligt glip af

Eller nogle spørgsmål eller uddybene svar, så skriv evt pb:

Anmeld

15. oktober 2010

3xM

Marcus kom på 2 timer for 6 år siden og da havde sdrborg sygehus sagt at næste gang skulle jeg slå telt op foran sygehuset, så jeg var godt skræmt over en lyn fødsel. jeg fik så vandafgang uden veer d 26 aug. iår og blev sat igang med ve drop jeg tænkte det her blir en lang aften / nat og spec da hun sagde at der kunne skrues 90 gange.. hun skrudede en gang og så fik jeg ellers veer der åbnede mig fra 2 til 10 cm han blev født på 25 min.

jeg havde ikke turdet håber på noget var meget nervøs for smerten og fordi det gik så hurtigt første gang ville jeg ikke kunne nå evt smertelindrende andet end lattergas, og det holdt jo så stik

jeg aflyste fødsel flere gange at det her kunne jeg ikke, kunne mentalt ikke følge med og det gjorde afsindigt ond havde ikke pause mellem veerne og gik helt ind i mig selv og kan ikke huske hvad JM fortalte

berusende og overvældende var ved at tude det gjorde jeg ikke ved nr 1 og var forundret over han lignede sin bror så meget som han gjorde, da det er 2 forskellige fædre.

jeg var lettet, skulle studere ham og var rigtig høj. han var så lille og beskytter genet tog 100 prc over

med glæde, det var et hav af følelser og jeg ville gøre det en gang til og ser frem til at få lov at opleve igen.

jeg revnede ikke skulle ikke syes og pressede ham ud uden smerte stillende for mig betød det meget at en hurtig fødsel gik som den gjorde...

Anmeld

15. oktober 2010

nynne-l

• jeg var mega nervøs alle havde lovet mig bål og brænd Overvejede at få pks lige da jeg fandt ud af jeg var gravid men er mega glad for at jeg fødte selv og ønskede kun at jeg ikke skulle have epidural og at jeg ville have mine egne sokker på (hyggesokker er det bedste) 
  •  Blev fødslen, som du havde håbet på?
  • nej overhovdet ikke måtte blive sat i gang og han skulle bare ud, kunne ikke komme i vand og måtte ikke gå rundt og alt det folk havde lovet om hvor ondt det gjorde passede jo ikke det var jo meget meget nemmere
  • det var et helt andet mennske jeg have helt styr på mig selv og mig og min søster havde en god stil kørene hver gang der var en ve. jeg troede jeg ville gå helt i panik når han skulle ud men gik bare ind i mig selv og så var der kun det i verden
  • jeg kunne ikke fatte det var ham prøvede bare at få ham til at stoppe med at græde og efter det kiggede jeg bare på ham han lå der med sine store øjne og kiggede op på mig så utrolig smuk
  • blev syet i næsten en time fordi det var en jm studerene det bliver man sku en smule sur over men ellers var jeg glad for det hele var over og kunne ikke fatte at han var min, at han virkelige var kommmet samtidig var jeg mega træt  
  • begge dele. synes med tiden er den blevet mere rosenrød og man glemmer alt det der ikke gik så godt men unden tvivl med meget stor glæde det var den bedste dag i mit liv

Anmeld

15. oktober 2010

Low

Karoline skriver:

• Jeg havde mange forskellige tanker. Jeg tænkte på hvordan det mon ville være, hvordan jeg ville være under fødslen og hvordan faren til mit barn ville være. Jeg tænkte også rigtig meget på hvordan en mand oplever en fødsel. Jeg glæede mig rigtig meget og jeg var utrolig spændt på hvordan hele forløbet ville være. Jeg havde en eller anden idé om at jeg gerne ville gå rundt under mine veer og at jeg ikke ville have smerte lindring. Jeg ville ikke have kejsersnit, kun hvis det var nødvendigt. Jeg ville gerne have oplevelsen at føde mit barn så neturligt som muligt. Jeg gik og havde et ønske om  at jeg ikke ville sættes igang, jeg ville gerne opleve det med at skulle ringe op til faren og fortælle at nu var fødslen altså igang og at han skulle komme forbi mig.
    • Fødsel blev ikke efter hvad jeg havde troet men det var/er den bedste oplevelse i mit liv. Selv om den ikke gik efter mine forventninger så blev den alligevel rigtig god synes jeg. Jeg blev sat igang da jeg var 42+0 henne og jeg fødte først 42+2. 3 dages igangsættelse gjorde mig meget træt. Jeg fik rygmarvsbedøvelse og det aftalte jeg med lægerne før jeg havde åbnet mig 3 cm.
    • Jeg synes selv at jeg lyttede efter hvad der blev sagt og jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at høre hvad der blev sagt til mig så det hele gik godt. jeg var heller ikke sur på faren. jeg synes han var rigtig god ved mig og han var rigtig rar at have. Da jeg endelig måtte give mig til at presse der blev jeg heller ikke sur på ham eller nogle af de andre som var der. jeg havde mange smerter fra start af men jeg synes selv at jeg klarede det meget godt for jeg følte mig rigtig tryg på hvidovre Hospital.
    • Det var det bedste syn og jeg blev enormt glad. Jeg følte helt sikkert at det var vente tiden og smerterne værd. Da han kom op på min mave kiggede de sødeste øjne på mig og han lå og snakkede men skreg ikke. Jeg fik desværre feber og han træk ikke vejret optimalt så jeg lå med ham i 10 min og så blev min dejlige dreng kørt væk sammen med faren. Jeg så dem først igen efter 2 timer. Den følese at presse og så få lagt noget af det bedste i verden op på maven er noget af det bedste. Det er meget svært at forklare den følese. Men den følese er rigtig rigtig god.
    • Jeg fik feber og havde det meget varmt og jeg var meget træt. Men jeg kunne ikke lade vær med at tænke de første 2 timer hvor jeg ikke kunne se min søn at jeg bare ville havde den nål ud af ryggen og de nedninger og klistermærker væk fra mig og så ville jeg bare over og studere vores vidunder. Men udover det så havde jeg det godt. Jeg var tung i kroppen men jeg fløj runde på de lysserøde skyer af lykke over at jeg endelig havde fået min skønne og højt elsket dreng. Jeg glemte helt at ringe til min familie for mine tanker gik kun ud på min søn Alexander.
    • Når jeg tænker tilbage på fødslen så tænker jeg at det hvert fald ikke bliver tidste gang at jeg skal have et barn. Jeg bliver rigtig glad når jeg tænker på de gode mennesker omkring mig og hvor god faren var ved mig og alle mine venner som kørte mig frem og tilbage på Hospitalet imens jeg blev sat igang. Til sidst da jeg blev kørt på hospitalet så skulle vi lige have et stop på en tank station og faren til Alexander han var inde og købe ind så sad min ven og havde det havde været en hård dag på jobbet og at han havde hovedepine og jeg kunne ikke lade vær med at grine af ham for jeg sad jo og havde vilde veer. Alt i alt så var det den bedste oplevelse i mit liv. Jeg fortryder intet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.