Hvordan var din fødsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. oktober 2010

lille83

Til en bog om moderskab vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer med fødslen:

• Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?
  • jeg havde ikke rigtig nogen forventninger, var spændt, håbede det blev hurtigt overstået og helst uden nåle i ryggen..
  • Blev fødslen, som du havde håbet på? JA.. fra 1. ve til min søn var ude gik der 4 timer, nåede dog ikk at komme i kar bad, da vi kun var på fødegangen ½ time så var han født.
  • Hvordan oplevede du dig selv under fødslen? meget stærkere end jeg troede jeg ville være.
  • Hvordan oplevede du det første møde med dit barn? det var fantastisk. helt vildt, et øjeblik jeg stadig kan få tårer i øjnene af at tænke på. tænk man på et sek kan føle en så stærk kærlighed til et lille menneske man aldrig har set.
  • Hvordan havde du det i de første timer efter fødslen? træt, men frisk på samme tid, stadig overvældet af mange forskellige føelser.
  • Hvordan tænker du tilbage på din fødsel - med glæde eller gru? med glæde. håber næste gang bliver lige sådan

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. oktober 2010

Camillee

• Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?                                                         jeg havde ikke rigtigt  nået at tænke over ønsker eller blive nervøs for selve fødslen. Jeg fødte i uge 34+5. Men glæede mig meget til at skulle holde min søn i mine arme. men da vi blev indlagt fordi vandet var gået og fik at vide at nu slulle jeg være mor indenfor de næste 24 timer blev jeg utrolig ked af det og meget bange, det var en million tanker i mit hoved - det var jo alt fortidligt!
  • Blev fødslen, som du havde håbet på? jeg havde ikke turde forestille mig den fødsel jeg havde. den var efter min egen overbevisning næsten perfekt. Vandet gik uden varsel  ca kl 12.15 og klokken 05 startede veerne og klokken06.53 var han født. men efter selve fødslen have jeg kun Elias små 5 min inden han blev kørt på neonatal. den værste føelse i mit liv, følte at han blev taget fra mig.
  • Hvordan oplevede du dig selv under fødslen? jeg var bange men følte mig pludselig utrolig stærk.
  • Hvordan oplevede du det første møde med dit barn? det var det vidunderligt at holde min lille baby. han var så lille og perfekt. men da de tog han med følte jeg mig meget sårbar og blev meger ulykkelig, selve uvisheden om hvordan han havde det var forfærdenlig
  • Hvordan havde du det i de første timer efter fødslen? de første 1 1/2 time var de værste i mit liv, de var længe og og en ren pinsel.  det var meget blande føelser jeg var lykkelig over at holde mit lille barn med synet af sonden, og div. alarmer skræmte mig. det var først da det gik op for mig at han havde det godt kunne nyde ham. endelig havde jeg han i armene og kunne elske, mærke, og kysse ham blev lykken  fuldendt.
  • Hvordan tænker du tilbage på din fødsel - med glæde eller gru? selve fødsel kunne ikke have været bedre, havde en super støtte i min kæreste og en super sød og meget dygtigt jm.

Anmeld

16. oktober 2010

Tut

Den første fødsel - Noah 13/7-07 (født 41+0, ved igangsættelse)

• Inden fødslen: Hvordan var dine forventninger til og tanker om fødslen - havde du nogle bestemte ønsker, var du spændt, var du nervøs, ville du helst slippe og have kejsersnit i stedet?
    Jeg var ikke voldsomt nervøs, jeg vidste jo ikke hva jeg gik ind til. Jeg havde ikke den fjerneste ide om hvor ondt en ve gør, eller hvordan det ville føles at få sit barn i armene.
  • Blev fødslen, som du havde håbet på?
    Nej desværre, den endte med at min søn blev taget med sugekop, fordi han endte med at blive stresset, og det viste sig så at han havde navlestrengen rundt om halsen, hvilket var grunden til at hans hjertelys dykkede når jeg pressede.
    JM var desværre meget uerfaren, og der var et rend af fødselslæger, børnelæger og andre JM-kollegaer hele tiden. Meget stressende oplevelse, som jeg blev ret utryk af.

• Hvordan oplevede du dig selv under fødslen?
    Jeg gik meget "ind i mig selv", og fukuserede på vejrtrækning og veer.
  • Hvordan oplevede du det første møde med dit barn?
    Desværre fik jeg ikke min søn op på brystet lige med det samme, da han skulle have ilt med det samme. Men da jeg endelig fik ham op på brystet var det kærlighed ved første blik. Og tårerne flød i en lind strøm, af både kærelighed, lettelse over det hele var overstået og smerte. 
  • Hvordan havde du det i de første timer efter fødslen?
    Ganske enkelt forfærdeligt! Jeg havde mistet meget blod pga. de tog ham med sugekop og han havde armen over hovedet da han kom ud, så jeg gik meget i stykker. Så de første 4 timer på fødegangen besvimede jeg flere gange, og havde det meget skidt.
    Så desværre havde jeg ikke den der "ih hvor er det skønt at være blevet mor"-følelse. Den kom først en del senere.

• Hvordan tænker du tilbage på din fødsel - med glæde eller gru?
    Begge dele. Fantastisk at bringe min søn til verden. Men oplevelsen af fødslen så jeg tilbage på med gru.
    Selvom det hele ikke er lige positivt, så var/er jeg utrolig glad for at jeg fødte ham på lige under 7 timer fra første ve.

Den anden fødsel - Nana Rose 25/11-09 (født 38+5, ved igangsættelse pga. svær bækkenløsning)

Jeg frygtede den lidt pga. mine tidligere erfaringer. Men jeg ønskede dog stadig at føde vaginalt.
    DRØMME FØDSEL!!! Intet mindre!! 2 timer og 1 min efter jeg fik første ve lå min dattter på min mave. Og hun arbejde sig selv ud, jeg pressede stort set ikke.
    Helt med og oven på. Jeg kunne tale og joke mellem veerne.
    SKØNT, hun kom direkte op på min mave, og far klippede navlestrengen. (ingen stress som 1. gang) Jeg havde en masse kræfter og overskud til bare at ligge og studere alle hendes træk og lyde. Det var virkelig denne del jeg føler at jeg blev "snydt for" 1 gang, så jeg er utrolig glad for at jeg fik den 2. gang.
    Dejligt, overskudsagtig, lykkelig. Og ikke mindst lettet, over at det hele gik så nemt. Og MEGET forelsket i min lille datter (som var en totalt klon af sin storebror)
    Med den STØRSTE glæde, og jeg ville sådan ønske at jeg fik lov til at føde et barn mere. Jeg vil bare ikke være gravid, og jeg vil heller ikke beholde barnet. Jeg vil bare opleve fødslen. For jeg føler at jeg blev "snydt" for den fantastiske oplevelse en fødsel er, første gang jeg fødte. Og det er jeg faktisk ret ked af.

(video af min datters fødsel kan ses i min profil)

Anmeld

18. oktober 2010

Valle81

Karoline skriver:

Til en bog om moderskab vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer med fødslen:

1. gang. Jeg var MEGET spændt og selvfølgelig nervøs. Havde jo alle tankerne med hvad nu hvis: sprække, klippes, rygmarvsbedøvelse, akut kejsersnit osv. Men ellers var jeg faktisk ret afslappet - har lidt haft den tanke - det er jeg squ født til det her og det kan jeg sagtens. Mit største ønske var at føde uden smertestillinde - var og er så skræmt bare ved tanken om rygmarsbedøvelsen:0)

2. gang. Død død nervøs - var overbevist om at nu jeg hvade haft sådan en god fødsel først gang så måtte det da blive et HELVEDE denne gang. Mit største ønske var at få en fødsel som sidst og igen uden smertestillende:0)

Ja, ja og ja:0)Begge gange blev det drømmefødsler. Hurtige, nemme og lige til. Var begge gange fyldt med overskud og gåpåmod - og havde stadig følelsen af - det her klarer jeg squ:0) Begge fødsler var uden komplikation, revnede ikke og fik ikke smertestillende. 

1. gang var det en ud af kroppen oplevelse - havde det som om jeg hang oppe under loftet og så det hele selv. Var til stede men alligevel ikke. Var "i et" med jordemoder og dybt koncentreret. Meget rolig og arbejde sammen med min krop.

Det samme gjorde sig egentlig gældende 2. gang, men synes jeg var mere til stede - men nok pga at jeg denne gange vidste sådan lidt om hvad nu og hvad så nu:0)

Skræmmende og overvældende på en gang - fuld af lettese og panik på samme tid - nu er det nu - nu er jeg mor - nu har jeg to. Men mest af alt bare lykkelig.

Træt med træt på men samtidig kørende på den vildeste adrenalinbølge. Havde ingen smerter nogen af gangene - men synes det var så væmmeligt at skulle gå på toilet første gang. Og så var jeg bare SULTEN:0)

GLÆDE:0)

Anmeld

18. oktober 2010

Mi

Karoline skriver:

Første fødsel var to måneder før tid, det var tvillinger. Der var 10 mand på fødestuen udover min mand og mig, og alt gik meget hurtigt. Men underligt nok havde jeg faktisk en rigtig god fødsel. Jeg fik kun set børnene ganske kort den aften, og så dem ikke før næste formiddag igen. Det tog noget tid før jeg fik en moderfølelse omkring dem, men det gjorde egentlig ikke mig noget. Vi var indlagt en måned med dem, og det var en fantastisk måned, men god stemning og masser af tid til børnene og hinanden.

Anden gang fødte jeg hjemme i et oppustet fødekar på badeværelset. Min mand og jordemoderen var der, og en veninde som sørgede for det praktiske og holdte sig i baggrunden. Det var så rolig, intens og rigtig. Fra jordemoderen kom gik der kun en halv time så havde jeg født, og så blev hun et par timer bagefter. Jeg undersøgte i skeden hvordan fødslen skred frem og tog selv imod min datter. Jordemoderen talte mig bare igennem det. Det var helt fantastisk og jeg havde fuldstændig kontrol med hvor hurtig hun skulle komme og også med smerterne det meste af tiden. Da hun kom op af vandet vidste jeg med det samme at vi var bundet sammen og da vi var kommet på plads inde i stuen med hvidvin og sarah bernard kager og hun lå og blev ammet, var det som om hun altid havde været hos os.

Må virkelig anbefale hjemmefødsel til alle og mener at det er vigtigt at gøre gravide opmærksom på at den mulighed også eksistere. Hvis du vil høre mere om en hjemmefødsel fra en som ikke er fanatisk omkring det og lever et eller ganske småkedelig og borgerligt liv , så må du endelig sige til.

Mvh

Marianne

Anmeld

18. oktober 2010

Corn

Jeg er skrækslagen for bedøvelse i ryggen , så min mand havde lovet mig, til første fødsel, at lige meget hvad, så måtte han ikke give mig lov til at få den.

Jeg ville helst føde uden smertelindring, og det gjorde alle tre gange.

Ja og nej.

Første barn er født 4 uger før termin og derfor blev han regnet som fortidligt født. Det ændrede lidt på håndteringen af os, fra sundhedspersonalets side.

Anden gang var fantastisk, han smuttede ud og jeg var forberedt på næste skridt, hele vejen.

Tredje gang ville jeg føde hjemme, og det blev min længste(12 timer), og alligevel mindst smertefulde oplevelse. Jeg ventede på veerne og huskede veer som værende værre de andre gange

Som en hårdtarbejdende urkvinde. Det at føde gjorde jeg gerne igen, for det har givet mig mit livs største "high" alle tre gange.

Fantastisk, fasinerende, stolt. Belønningen for mit hårde arbejde, sunde og raske babyer

Det første døgn har jeg været høj. Har svævet rundt på en sky, kunnet klare hele verden.

Med den største glæde. Jeg gjorde gerne alle tre fødsler igen

Anmeld

18. oktober 2010

Christina.78

Karoline skriver:

Havde en forventning om at få lov at føde selv naturligt. Jeg var meget spændt da min første graviditet endte i akut kejsersnit uden manden ved min side. Denne gang skulle han med og det ville gå godt.

Jeg blev sat igang med en stikpille ved 38+0 om morgenen og regnede med at fødslen ville gå igang stille og roligt  løbet af de næste par dage. Samme dag ved 17-tiden giver det et ordentlig smæld nederst i min mave og jeg bliver forkvalmet, dårlig og svimmel. det viser sig at være min livmoder der brister, og lillepigens hjertelyd dykker. Alt går lige pludseligt stærkt og inden jeg får set mig om, vågner jeg et par timer senere..der har været et super akut kejsersnit (igen) og denne gang i fuld narkose og igen uden manden ved min side

I fuld narkose så det ved jeg ikke ....

Mit barn ligger allerede til afkøling på et køletæppe og venter på ambulancen til OUH..hun er fuld af ledninger og måleapparater, men ser ud til at have det ok og velskabt det er hun..gudesmuk

Efter at jeg er vågnet op efter narkosen og har set mit barn, er jeg rundt på gulvet, fordi det hele er gået så stærkt, jeg har ikke overværet selve fødslen, mit barn skal til OUH igen på neonatal, hvad med os?, HVORFOR LIGE OS IGEN !??

Faktisk blandede følelser..med glæde over at mit barn kom til verden velskabt og næsten til termin (har født for tidligt før og med alvorlige konsekvenser), og med gru over havd det kunne være endt med !! Føler mig jo snydt for en almindelig dejlig fødsel med hvad der dertil hører, men de handlede jo efter at få begge os to reddet..og hvis der kommer en næste gang bliver det planlagt kejsersnit før tid..sådan er det desværre..

Anmeld

19. oktober 2010

karina1980

• jeg havde på intet tidspunkt overvejet pks, men jeg var rigtig bange første gang, for den der helt enorme smerte man skulle få og for at skulle revne helt vildt, mit eneste ønske første gang var ikke at sprække, hvilket var samme ønske anden gang
  • nej bestemt ikke 1 gang, fødte 3 uger før tid og måtte med liggende transport til sygehuset, hvor jeg havde en meget hurtig fødsel(6 timer) og fik revet den ene skamlæbe af så den kun hang fast i meget lidt. 2 gang gik meget bedre, men der havde jeg også fuldt ud styr på hvad jeg skulle og lyttede slet ikke til Jm men til min krop.
  • begge gange er jeg forsvundet ind i mig selv og har arbejdet med min krop, på en måde jeg slet ikke vidste jeg kunne, en helt igennem fantastisk følelse, samt en overraskelse over at det ikke gjorde mere ondt
  • først som en lettelse og så en forbløffelse over at jeg havde skabt dette lille væsen og bragt det til verden, samt en helt overvældende form for kærlighed
  • 1 gang var meget overvældende, fordi jeg skulle syes så meget og fordi han var født før tid, så der stod et hav af mennesker på stuen, som skulle sikre sig at jeg var okay og han var okay, men da de forsvandt blev det skønt og var helt væk i min søn.
  • 2 gang var langt mere rolig og jeg nød bare at det var slut og at jeg kunne sidde der med min lille datter med det samme og nyde hende, dufte hende og dele hende med dem som var med
  • det væreste var nok det at flække så meget og blive syet, det var en smerte langt værre end noget jeg har været igennem og selv idag ser det ikke rigtigt ud det de fik syet sammen dengang.
  • det største var nok at få dem op på maven og se dem for første gang og så at jeg har været heldig at have 2 meget hurtige fødsler(under 12 timer), samt den oplevelse at gå ind i sig selv og så bare arbejde med sin krop, den oplevesle står stadig klart her 6 år efter sidste fødsel
  • 1 fødsel var jeg så dum at sige ja til bistik og jeg fortrød med dem,men hun stoppede ikke, så anden gang foregik helt uden nogen former forr indgreb fra JM side

Anmeld

19. oktober 2010

Majeha

Var sat til pks, og det var jeg meeeget glad for, for så slap jeg jo for de hæslige veer, folk snakkede om. Var slet ikke nervøs.

Bedre. Gik selv i fødsel en måned for tidligt, og valgte at prøve at føde selv, da han ikke blev skønnet for stor. Det var en vidunderlig fødsel, men havde ingen forventning om, hvordan den kunne blive, da jeg jo gik ud fra ks. Derfor havde jeg heller ikke nået at bekymre mig om en fødsel eller taget stilling til noget som helst, så tog det, som det kom.

Mit eget jeg.  Følte jeg kunne være mig selv sammen med faren, jm og jm stud. Og også alle de andre læger m.v. der kom rendende til sidst.

• Hvordan oplevede du det første møde med dit barn?

Havde svært ved at fatte, at han var MIN søn, hehe. Han var bare så grim og krøllet. (Det ændrede sig dog efter et par dage, hvor han bare blev det smukkeste i verden).

Nogenlunde. Var meget træt og groggy, da jeg mistede en masse blod, så måtte blive i sengen de første 3 dage og få blod. Blev også klippet, og det var lidt et nederlag, da det så ikke føltes som om, jeg SELV havde født ham. Følte også (og gør det stadig), at jeg havde "snydt", ved at få epi. Men min søn opvejde selvfølgelig de negative tanker.

Med glæde. Men frygter dog den næste fødsel lidt, når/hvis det engang bliver aktuelt. Havde/mærkede kun veer i 20 min. før jeg fik epi. Men de var bare så grusomt frygtelige med vestorm, hvor jeg åbnede min 5 cm på den tid. Frygter virkelig en fødsel med så slemme veer, der varer flere timer.  

Anmeld

19. oktober 2010

Ranarupta

Karoline skriver:

Til en bog om moderskab vil jeg gerne høre lidt om jeres erfaringer med fødslen.

Jeg håbede på at føde vaginalt og uden alt for meget smertestillende. 
    Jeg forventede at arbejde godt med veerne og min vejrtrækning. Et stort ønske var at føde i vand eller blot bruge vand som smertestillende.
    Jeg ville allerhelst undgå KS (både AKS og PKS), da jeg mener, at det er bedst for barnet at blive født vaginalt, hvis situationen tillader det.

Nej. Den endte i AKS, da jeg havde svangerskabsforgiftning, der udviklede sig meget hurtigt. Fødslen blev sat igang, men efter 19 timer fandt JM og læge ud af, at mit bækken ikke var stort nok/at mit skamben er vinklet, så jeg ikke selv kan føde.

Forholdsvis fattet. Arbejdede med veerne og vejrtrækningen.

Jeg var paf, men oplevede en stærk forelskelse fra første øjekast. 

Det var en sær situation. Jeg blev kørt på opvågning, selvom jeg var vågen under KS'et. Var der nogle timer, hvor jeg sov (tror jeg havde fået noget beroligende) og kom mig over hele forløbet. Havde været meget dårlig og til sidst havde fødslen været en rigtigt dårlig oplevelse. 
    Derfra blev jeg kørt på intensiv pga. svangerskabsforgiftningen. Dér lå jeg til næste dag.
    Tænkte meget på min lille baby, der lå på Neonatal helt alene i kuvøse med ledninger, drop, cpap, lys osv. Det gjorde ondt langt ind i hjertet. 

Jeg er splittet. Første del af fødslen ser jeg tilbage på med glæde. Resten med gru.
    Derudover oplever jeg - stadig 5 mdr. senere - en stor sorg over, at jeg ikke fødte mit hjertegryn selv. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.