Termins- og uge beregning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. oktober 2010

thilde-tusindfryd

VIPpigen skriver:

Prøver igen. Så længe din termin ikke svinger flere uger betyder det ikke så meget, så fastslår de termin når du kommer til NF. Når du kun svinger på et par dage, så skal du nok kunne nå det inden for NF-tiden den ligger vidst fra du er 11+0, til 13+6. Så rolig. Du skal nok nå din NF, og få en termin.

Der er flere også på denne side, som har fortalt, at de er blevet sendt hjem fra NF scanning med besked om at komme igen senere, fordi det skal være på et ret præcist tidspunkt. Jeg ved, at det senest må være på 13+2. Ellers er det for sent.

Netop derfor er det vel også vigtigt at vide, i hvert fald max tiden man er henne, så man ikke "går over tid" mht. NF scanning.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Var til 1. graviditetsundersøgelse hos sygeplejersken igår og hun lavede vandrejournal. I den forbindelse registrerede hun mig til at være 8+0

De opererer med en standard cyklus på 28 dage hos alle kvinder. SUK ! Det forekommer mig noget upræcist og forstår ikke, hvorfor de gør det, når jeg nu ved, at min cyklus er 31 dg.

Det er jo lige til at blive forvirret over, for skal man så nu følge deres system, hvor jeg er 8+1 idag, eller mit eget tilpasset min cyklus, hvor jeg er 7+5.

Hvad gør I andre ?

Anmeld

29. oktober 2010

JustMe

thilde-tusindfryd skriver:

Ja den har jeg netop også prøvet. Den siger 4+6 og termin d. 12. juni. Så det er meget forvirrende. Den går så ud fra, at jeg havde ægløsning d.19/9 og at det er der, jeg er blevet gravid. Men det er jo slet ikke sikkert, for mit indtryk af min cyklus er,at det er meget forskelligt, hvornår jeg har ægløsning. Mit udflåd var øget og ændret allerede på den 11. dag og befrugtning kan være sket d. 14. eller 15. september, dvs. på min 12.-13. dag.

Det passer jo også. Hvis din sidste menstruations første dag var d. 2/9, vil du formentlig have haft ægløsning d. 19/9 idet din cyklus er på 31 dage (dvs. 3 dage længere end 28 dage. Havde din cyklus været 28 dage, havde du haft ægløsning d. 16/).

Anmeld

29. oktober 2010

JustMe

Var til 1. graviditetsundersøgelse hos sygeplejersken igår og hun lavede vandrejournal. I den forbindelse registrerede hun mig til at være 8+0

De opererer med en standard cyklus på 28 dage hos alle kvinder. SUK ! Det forekommer mig noget upræcist og forstår ikke, hvorfor de gør det, når jeg nu ved, at min cyklus er 31 dg.

Det er jo lige til at blive forvirret over, for skal man så nu følge deres system, hvor jeg er 8+1 idag, eller mit eget tilpasset min cyklus, hvor jeg er 7+5.

Hvad gør I andre ?

Læge og sygeplejersker regner konsekvent ud fra menstruationen. De par dages forskel gør intet, hvis blot du oplyser dine beregninger, når du bestiller tid til NF, så de kan tage højde for det. Til NF får du så en endelig termin, som du kan regne ud fra

Anmeld

29. oktober 2010

Kløver

Der er åbenbart uenighed om, hvordan man tæller ugerne. Om man tæller den første uge som uge 0 eller som uge 1.

Jeg har lavet en tråd om det før, og har også spurgt min læge, så jeg undrer mig over, at man på nogle sider, som tilbyder beregning af termin, stadig laver en anden beregning.

Ifølge et par terminsberegnere er jeg er i uge 4+1, hvilket jeg ikke rigtig forstår en dyt af. Bl.a terminsberegneren her på baby.dk registrerer mig som 4+1. Og en side sagde 4+6 - måske fordi den tager højde for at min cyklus normalt har 31 dage, ved det ikk.

Men min læge siger altså noget andet, nemlig at jeg skulle være i uge 5+1 nu.

Er der en jordmoder eller anden professionel, der kan hjælpe med at opklare mysteriet once-and-for-all ?

Min sidste menstruationsdag var d. 2/9-2010

Ved ikke hvordan den herinde beregner, hvis du kigger på den der står under ens profil, men terminsberegnere er jo også kun vejledende, men hvis den siger 4+1 er du både i uge 4 og uge 5, det kan være rigtig forvirrende. Det man kan kigge på er taller før krydset, hedder den 4+1 er du fulde 4 uger og 1 dag henne, men i 5 graviditets uge. selv er jeg 22+1 dvs jeg er fulde 22 uger henne og 1 dag, men er også i 23 graviditetsuge, og det er ikke altid nemt at finde ud af hvornår de mener hvad

men håber det gav en smule forklaring

Anmeld

30. oktober 2010

Valle81

Der er flere også på denne side, som har fortalt, at de er blevet sendt hjem fra NF scanning med besked om at komme igen senere, fordi det skal være på et ret præcist tidspunkt. Jeg ved, at det senest må være på 13+2. Ellers er det for sent.

Netop derfor er det vel også vigtigt at vide, i hvert fald max tiden man er henne, så man ikke "går over tid" mht. NF scanning.

Nakkefold er til senest 13+6:0)

Anmeld

30. oktober 2010

Valle81

Hvad gør I andre ?

Hejsa:0)

Ja de regner konsekvent med cyklus på 28 dage - det er standard - og det var det jeg prøvede at fortælle dig i mine tidliger indlæg. De tager ikke højde for kort eller lang cyklus eller ægløsnings tidspunkt.

Din endelige termin vil blive fastlagt til NF.

Jeg selv havde termin den 21/04-2011 ud fra sidste mens første dag og var i følge beregninger 13+1 til NF, men blev sendt hjem med ny termin 17/04-2011 og 13+4.

Så der er ikke noget unormalt eller upræcist i det der er foregået - det er standart:0)

Christina

Anmeld

30. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Jeg siger ikke, at der er foregået noget ureglementeret eller usædvanligt. Jeg siger bare, at jeg synes, det er lidt uhensigtsmæssigt at have så mange forskellige systemer for det samme.

Men nu er hverken læger eller jordmødre jo autoriteter, der bestemmer over ens krop og graviditet , så i grunden kan man jo bare gøre som man vil. Så jeg vil benytte mig af mit eget tællesystem og holde fast i, at jeg er 7+6 idag. Så kan sundhedspersonalet jo gøre og beregne som de vil.

Håber så bare, at jeg ikke skal diskutere alt for meget med dem om datoer ift. scanninger osv., men at det blir, som jeg ønsker det og beder om. Mange af dem tror jo selv, at de er autoriteter, der bestemmer, så det ku man jo godt komme ud for

Anmeld

31. oktober 2010

Valle81

Jeg siger ikke, at der er foregået noget ureglementeret eller usædvanligt. Jeg siger bare, at jeg synes, det er lidt uhensigtsmæssigt at have så mange forskellige systemer for det samme.

Men nu er hverken læger eller jordmødre jo autoriteter, der bestemmer over ens krop og graviditet , så i grunden kan man jo bare gøre som man vil. Så jeg vil benytte mig af mit eget tællesystem og holde fast i, at jeg er 7+6 idag. Så kan sundhedspersonalet jo gøre og beregne som de vil.

Håber så bare, at jeg ikke skal diskutere alt for meget med dem om datoer ift. scanninger osv., men at det blir, som jeg ønsker det og beder om. Mange af dem tror jo selv, at de er autoriteter, der bestemmer, så det ku man jo godt komme ud for

Go fornøjelse og held og lykke med graviditeten fremover:0)

Anmeld

9. december 2010

Valle81

Hejsa:0)

Ville faktisk lige høre hvordan din termin til NF blev sat i forhold til din cyklus, lægens termin og din egeno osv:0)

Christina

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.