Termins- og uge beregning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Kit skriver:

Hej og tillykke med graviditeten.

Nu er det jo ikke os alle, der har en cyklus på 28 dage. Jeg er selv en af dem. Desværre kan lægens udregninghjul (ved ikke hvad det hedder på lægesprog) kun regne med en meget fast cyklus på 28 dage, MEN her på baby.dk kan du indtaste din cykluslængde og derved få et mere præcist svar.

Hvis jeg taster dine oplysninger ind, så får jeg at du idag er 4+5. Det betyder at du er 4 uger og 5 dage henne i din graviditet.

Jeg har oplevet at beregningerne kan variere med en enkelt dag på de forskellige sider, da jeg bevidst er gået uden om dem, der kun kan tælle 28 dage.

Håber det giver lidt forståelse. Det er forvirrende i starten, men det bliver bedre, når man kommer længere hen i graviditeten og læser lidt mere.

Kit 23+5

Ja, det er nemlig det, den gør. Men det er jo forkert ! Jeg er IKKE 4+5. Det kan på ingen måder passe, når min sidste menstr. sidste dag var d. 2/9 ??

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

Kit

Ville lige smide et link til en rigtig god terminsberegner.

Den passer i hvert fald på mine oplysninger og efterfølgende NF-scanning, der fastsatte den endelige termin.

http://www.sundhedsplejersken.dk/Gravid/

Anmeld

8. oktober 2010

Kit

thilde-tusindfryd skriver:

Ja, det er nemlig det, den gør. Men det er jo forkert ! Jeg er IKKE 4+5. Det kan på ingen måder passe, når min sidste menstr. sidste dag var d. 2/9 ??

Hvis din termin er 31 dage, så er den beregning altså god nok.

Så kan du ikke regne med en 28 dages cyklus!

Men er din termin svingende eller fast 31 dage? og ved du, hvor lang tid før din mens du har ægløsning?

De fleste beregninger tager jo højde for, at man har ægløsning 14 dage før mens. Det kan jo have indflydelse på din terminsberegning, hvis den ligger anderledes.

Kit

Anmeld

8. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Kit skriver:

Ville lige smide et link til en rigtig god terminsberegner.

Den passer i hvert fald på mine oplysninger og efterfølgende NF-scanning, der fastsatte den endelige termin.

http://www.sundhedsplejersken.dk/Gravid/

Ja den har jeg netop også prøvet. Den siger 4+6 og termin d. 12. juni. Så det er meget forvirrende. Den går så ud fra, at jeg havde ægløsning d.19/9 og at det er der, jeg er blevet gravid. Men det er jo slet ikke sikkert, for mit indtryk af min cyklus er,at det er meget forskelligt, hvornår jeg har ægløsning. Mit udflåd var øget og ændret allerede på den 11. dag og befrugtning kan være sket d. 14. eller 15. september, dvs. på min 12.-13. dag.

Anmeld

8. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Kit skriver:

Hvis din termin er 31 dage, så er den beregning altså god nok.

Så kan du ikke regne med en 28 dages cyklus!

Men er din termin svingende eller fast 31 dage? og ved du, hvor lang tid før din mens du har ægløsning?

De fleste beregninger tager jo højde for, at man har ægløsning 14 dage før mens. Det kan jo have indflydelse på din terminsberegning, hvis den ligger anderledes.

Kit

Ja, det er nemlig det. Og det svinger meget mht. ægløsning - ihf blev jeg sidste gang gravid allerede på den 12. dag eller sådan, så vidt vi ved. Men min menstruation kommer altid ret præcist på d.30-31. dag.

Anmeld

8. oktober 2010

Kit

Hvis du er meget i tvivl om din cyklus, så ville jeg snakke med lægen.

Min cyklus var meget svingende mellem 32-42 dage, så jeg var ikke helt sikker på min termin. Derfor fik jeg en henvisning til terminsscaning hos en gynækolog. De kan komme med en mere præcis terminsudregning udfra embryoets størrelse. Der bliver krydset "uregelmæssig" af i cyklus på vandrejournalen.

Det er jo en mulighed, hvis du er meget i tvivl og lægen vil give dig henvisningen. Men hvis der er tvivl om terminen synes jeg da det er vigtigt, da det jo får indflydelse på hvornår der skal tages blodprøver og foretages NF.

Men det er mellem dig og din læge.

Held og lykke med graviditeten.

Anmeld

8. oktober 2010

Aida

Nu er der jo ikke så stor forskel på 4+5 og 5+1, så det skal du nok ikke tage så tungt. Min læge var knap en uge galt på den, da hun kun brugte "hjulet" og ingen oplysninger om min lange cyklus 

Men nakkefoldsskanningen (hvis du er interesseret i sådan en) kan jo tages indenfor et par uger, så hvis du får en tid i midten af perioden, er der intet problem der, og så sætter de bare en ny terminsdato.

Anmeld

8. oktober 2010

LIZO

Swips.. skriver:

Altså det jeg altid har hørt er at man tæller fra sidste menstruations første dag og så 40 uger frem...

netop..- de læger og jm jeg har været hos har ALTID  taget fra sidste mens første dag.

Anmeld

8. oktober 2010

VIPpigen

thilde-tusindfryd skriver:

Du skal regne fra den første dag i din sidste mens... ikke den sidste dag.

Anmeld

8. oktober 2010

VIPpigen

LIZO skriver:

netop..- de læger og jm jeg har været hos har ALTID  taget fra sidste mens første dag.

.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.