VIPpigen skriver:
Du skal regne fra den første dag i din sidste mens... ikke den sidste dag. 
Ja, det ved jeg. Skrev forkert. Har skrevet det flere gange andre steder, at min sidste menstruations FØRSTE DAG var d.2 september.
Og min menstruationscyklus er ikke hverken svingende eller ustabil. Den er tvært i mod meget stabil, nemlig på ca. 31 dage. Men der er jo intet i kroppens natur, man kan stille ur efter. Der er mange faktorer på spil. Og ægløsningstidspunkt svinger hos ALLE kvinder, også selvom menstruationen kommer regelmæssigt. Min cyklus er her ikke anderledes end andre kvinders. Og der er næppe nogen kvinde, der har mere styr på sin cyklus, end jeg har 
Så det er bestemt ikke det, der er problemet. Det eneste jeg efterlyser, er en afklaring fra en professionel på, hvordan man tæller, altså tælleteknikken med uger og dage (5+1 osv.), for det synes der, at være stor uenighed om. Både blandt kvinder i almindelighed, og hos terminsberegnere og hos professionelle.
Men jeg kan godt gennemskue, at når sundhedsplejerskens hjemmeside (eller hvad det nu var den hed) kom frem til 4+6, så er det fordi, at den tager højde for min cyklus på 31 dage og regner ægløsning ca.14 dage før forventet menstruation, dvs. en søndag. Ægløsning eller befrugtning skulle i så fald have været søndag d. 19. sept. Og det er bestemt også en mulighed. Men beregneren her på sitet kom frem til 4+5, og dvs. ægløsning 15 dage før forventet menstruation og dvs. lørdag d. 18. sept. Det er også muligt, at ægløsning er foregået om lørdagen, men selve befrugtningen kan kun være sket enten onsdag, fredag eller søndag i den uge, for det har jeg ihf helt styr på 
Nå, men altså min præcise termin er da selvfølgelig ikke så afgørende på nuværende tidspunkt, når det kun handler om nogle dage måske til den ene eller anden side. Men det ville jo på den anden side være meget rart at vide, hvad man nu skal beregne ud fra, også ift tider hos lægen og scanninger, som I siger. Men det ville også være rart at få en generel afklaring på, hvordan man officielt beregner.