Termins- og uge beregning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2010

Kit

VIPpigen skriver:

Du skal regne fra den første dag i din sidste mens... ikke den sidste dag.

Guuud. Jeg havde slet ikke læst det ordentligt. DOW!

Ja, der skal regnes fra sidste mens' FØRSTE dag.

Godt fanget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2010

VIPpigen

Kit skriver:

Guuud. Jeg havde slet ikke læst det ordentligt. DOW!

Ja, der skal regnes fra sidste mens' FØRSTE dag.

Godt fanget

Velbekomme... Havde ikke lige fanget dit svar helt tror jeg, men fangede der blev skrevet sidste dag

Anmeld

9. oktober 2010

thilde-tusindfryd

VIPpigen skriver:

Du skal regne fra den første dag i din sidste mens... ikke den sidste dag.

Ja, det ved jeg. Skrev forkert. Har skrevet det flere gange andre steder, at min sidste menstruations FØRSTE DAG var d.2 september.

Og min menstruationscyklus er ikke hverken svingende eller ustabil. Den er tvært i mod meget stabil, nemlig på ca.  31 dage. Men der er jo intet i kroppens natur, man kan stille ur efter. Der er mange faktorer på spil. Og ægløsningstidspunkt svinger hos ALLE kvinder, også selvom menstruationen kommer regelmæssigt. Min cyklus er her ikke anderledes end andre kvinders. Og der er næppe nogen kvinde, der har mere styr på sin cyklus, end jeg har

Så det er bestemt ikke det, der er problemet. Det eneste jeg efterlyser, er en afklaring fra en professionel på, hvordan man tæller, altså tælleteknikken med uger og dage (5+1 osv.), for det synes der, at være stor uenighed om. Både blandt kvinder i almindelighed, og hos terminsberegnere og hos professionelle.

Men jeg kan godt gennemskue, at når sundhedsplejerskens hjemmeside (eller hvad det nu var den hed) kom frem til 4+6, så er det fordi, at den tager højde for min cyklus på 31 dage og regner ægløsning ca.14 dage før forventet menstruation, dvs. en søndag. Ægløsning eller befrugtning skulle i så fald have været søndag d. 19. sept. Og det er bestemt også en mulighed. Men beregneren her på sitet kom frem til 4+5, og dvs. ægløsning 15 dage før forventet menstruation og dvs. lørdag d. 18. sept. Det er også muligt, at ægløsning er foregået om lørdagen, men selve befrugtningen kan kun være sket enten onsdag, fredag eller søndag i den uge, for det har jeg ihf helt styr på  

Nå, men altså min præcise termin er da selvfølgelig ikke så afgørende på nuværende tidspunkt, når det kun handler om nogle dage måske til den ene eller anden side. Men det ville jo på den anden side være meget rart at vide, hvad man nu skal beregne ud fra, også ift tider hos lægen og scanninger, som I siger. Men det ville også være rart at få en generel afklaring på, hvordan man officielt beregner.

Anmeld

10. oktober 2010

VIPpigen

thilde-tusindfryd skriver:

Ja, det ved jeg. Skrev forkert. Har skrevet det flere gange andre steder, at min sidste menstruations FØRSTE DAG var d.2 september.

Og min menstruationscyklus er ikke hverken svingende eller ustabil. Den er tvært i mod meget stabil, nemlig på ca.  31 dage. Men der er jo intet i kroppens natur, man kan stille ur efter. Der er mange faktorer på spil. Og ægløsningstidspunkt svinger hos ALLE kvinder, også selvom menstruationen kommer regelmæssigt. Min cyklus er her ikke anderledes end andre kvinders. Og der er næppe nogen kvinde, der har mere styr på sin cyklus, end jeg har

Så det er bestemt ikke det, der er problemet. Det eneste jeg efterlyser, er en afklaring fra en professionel på, hvordan man tæller, altså tælleteknikken med uger og dage (5+1 osv.), for det synes der, at være stor uenighed om. Både blandt kvinder i almindelighed, og hos terminsberegnere og hos professionelle.

Men jeg kan godt gennemskue, at når sundhedsplejerskens hjemmeside (eller hvad det nu var den hed) kom frem til 4+6, så er det fordi, at den tager højde for min cyklus på 31 dage og regner ægløsning ca.14 dage før forventet menstruation, dvs. en søndag. Ægløsning eller befrugtning skulle i så fald have været søndag d. 19. sept. Og det er bestemt også en mulighed. Men beregneren her på sitet kom frem til 4+5, og dvs. ægløsning 15 dage før forventet menstruation og dvs. lørdag d. 18. sept. Det er også muligt, at ægløsning er foregået om lørdagen, men selve befrugtningen kan kun være sket enten onsdag, fredag eller søndag i den uge, for det har jeg ihf helt styr på  

Nå, men altså min præcise termin er da selvfølgelig ikke så afgørende på nuværende tidspunkt, når det kun handler om nogle dage måske til den ene eller anden side. Men det ville jo på den anden side være meget rart at vide, hvad man nu skal beregne ud fra, også ift tider hos lægen og scanninger, som I siger. Men det ville også være rart at få en generel afklaring på, hvordan man officielt beregner.

Har ikke fanget nogen steder at du har skrevet sidste mens første dag. Bare sidste mensdag.

Men som du selv siger, så er det lige meget indtil nu, så længe i ikke svinger på flere uger. Du vil få fastsat en termin når du kommer til NF.
Min veninde prøvede også at regne på min på en side, og den rykkede os en hel uge, men det var så fordi den ikke talte rigtig. Det er svært at fastsætte hvornår barnet er undfanget. Men det vigtigste er jo at barnet kommer på sin fødselsdag. Det siger kæresten her hver gang nogen spørger til vores termin, fordi jeg er både skudt til nu at have termin den 30 november, eller den 7 december.
Inden de 2 datoer rodede vi også med den 8, 9, 10 december Men hun kommer vel når hun vil ud(hvis hun vil ud)

Anmeld

10. oktober 2010

Valle81

Man regner fra at sidste mens første dag er 0+0 og det er uge 1. Du er i den første uge af din graviditet ( når du er 1+0 er du en fuld uge henne men er begyndt din anden uge af graviditeten)

og idag vil du være

Så langt er du i din graviditet:

5 uger, 3 dage

Når du er ved lægen og de bruger det derhul så tager det ul ikke høde for hvor lang en cyklus er, hvornår der er ægløsning osv - den regner ud fra gennemsnitet som er cyklus 28 dage og ægløsning midt imellem ( derfor er denne beregner på baby tit et par dage fra eller til i forhold til hvad man får at vide hos lægen)

Christina, som er gravid for 3. gang:0)

Anmeld

11. oktober 2010

thilde-tusindfryd

VIPpigen skriver:

Har ikke fanget nogen steder at du har skrevet sidste mens første dag. Bare sidste mensdag.

Men som du selv siger, så er det lige meget indtil nu, så længe i ikke svinger på flere uger. Du vil få fastsat en termin når du kommer til NF.
Min veninde prøvede også at regne på min på en side, og den rykkede os en hel uge, men det var så fordi den ikke talte rigtig. Det er svært at fastsætte hvornår barnet er undfanget. Men det vigtigste er jo at barnet kommer på sin fødselsdag. Det siger kæresten her hver gang nogen spørger til vores termin, fordi jeg er både skudt til nu at have termin den 30 november, eller den 7 december.
Inden de 2 datoer rodede vi også med den 8, 9, 10 december Men hun kommer vel når hun vil ud(hvis hun vil ud)

JO, det er jo vigtigt at vide. Dels er det noget med, at NF scanningen skal være ret præcis på et bestemt tidspunkt for at kunne give klare svar. Og hvis man nu er gået over det tidspunkt, hva så ?

Og så er det også vigtigt ift termin, fordi at risikoen for dødsfald stiger, når man er gået mere end 1 uge over tid - har jeg læst. Så lægerne skal kunne vurdere, om det er en god ide at få sat fødslen igang i det tilfælde, at man går over tid.

Anmeld

11. oktober 2010

thilde-tusindfryd

Valle81 skriver:

Man regner fra at sidste mens første dag er 0+0 og det er uge 1. Du er i den første uge af din graviditet ( når du er 1+0 er du en fuld uge henne men er begyndt din anden uge af graviditeten)

Ja, sådan regner jeg også, men der er åbenbart ikke enighed om det. Heller ikke på de forskellige beregningsmaskiner 

og idag vil du være

Så langt er du i din graviditet:

5 uger, 3 dage

Så kom der endnu et bud ! Ha ha, sjovt at de er så forskellige !

Men måske er det mere et spm om, at de forskellige terminsberegnere sætter mit ægløsningstidspunkt forskelligt.  Ifølge sundhedsplejersken's hjemmeside, som andetssteds i tråden her er blevet anbefalet, så er jeg 5+1 idag. Og det passer, hvis man siger, at jeg har en cyklus på 31 dage og ægløsning normalt 14 dage før, dvs jeg havde ÆL en søndag, nemlig d. 19. sept. Så hvis jeg skulle være 5+3 henne idag, så har jeg haft ægløsning fredag d. 17. sept. Så ville min cyklus kun ha været 29 dage. Men det kan jo også godt være, at min ægløsning har været så tidligt denne gang. Det er jo ikke til at vide

Håber en scanning i uge 8 kan komme det lidt nærmere. Men når det kun er et spm om 3-4 dage, så kan de nok ikke så tidligt.

Har kommenteret i citatet

Anmeld

11. oktober 2010

Valle81

Har kommenteret i citatet

Hej igen

Du går alt for meget op i det med ægløsning - læger, jordemødre, sygehuset bruger sådan et dreje hjul.

De spørger, hvornår havde du sidste mens første dag og så fortæller den termindato og hvor langt du er henne.

Jeg har brugt beregner herinde på baby.dk ved 2. og denne graviditet og har begge gange kendt min sidste mens første dag og det er det eneste jeg har tastet ind ikek noget med ægløsning eller noget - og den terminsdate og ugeberegning der er kommet er den samme jeg har fået ved både læge, jordemoder og sygehuset:0)

når jeg taster din sidste mens første dag ind her på baby, og ikke andet spå siger den at du idag er 5+4:0)

Christina

Anmeld

11. oktober 2010

MissZet

vil nu sige for mit vedkommende blev det endelige fastslået til den første scanning fordi jeg var i tvivl om det også... men tit siger man at den termins beregner på sundhed er den mest præsice...

Anmeld

11. oktober 2010

VIPpigen

JO, det er jo vigtigt at vide. Dels er det noget med, at NF scanningen skal være ret præcis på et bestemt tidspunkt for at kunne give klare svar. Og hvis man nu er gået over det tidspunkt, hva så ?

Og så er det også vigtigt ift termin, fordi at risikoen for dødsfald stiger, når man er gået mere end 1 uge over tid - har jeg læst. Så lægerne skal kunne vurdere, om det er en god ide at få sat fødslen igang i det tilfælde, at man går over tid.

Prøver igen. Så længe din termin ikke svinger flere uger betyder det ikke så meget, så fastslår de termin når du kommer til NF. Når du kun svinger på et par dage, så skal du nok kunne nå det inden for NF-tiden den ligger vidst fra du er 11+0, til 13+6. Så rolig. Du skal nok nå din NF, og få en termin.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.