Hvis i gør for meget ud af det, kan det blive meget være.
Hvis jeg var jer, ville jeg simpelhen bare inorere det, tilbyde ham mad, og spiser han det ikke jamen så er det bare sådan. Så må han ikke være sulten.
Emil, min dreng gider sjældent aftensmad, har aldrig ville tvinge det i ham, han får mad tilbudt hver aften, og spiser han det ikke, jamen så er det jo bare ærgeligt, så får han tilbudt en banan. Og så er det det. Og han sover fint og er glad og tilfreds el. så han mangler det jo ik.
Så mit råd vil være at i skal inorere det og lade ham spise eller lade være, det skal nok komme.
Men børn kan mærke, når deres forældre er anspændte og presser på for at få dem til at spise. Så hvis måltiderne bærer præg af, at det er meget vigtigt for forældrene, at barnet skal spise, og de gør en hel masse for det, får børn mindre og mindre lyst til at spise. Det bliver til en ond cirkel, hvor forældrene igen bliver mere anspændte, utålmodige og ærgerlige. Nogle børn lærer endda, at forældrene er villige til at opfylde krav for at få dem til at spise.
Oplevelsen af ikke at kunne brødføde sit barn vækker stærke følelser i forældrene:
- Bekymring for barnet
- krænkelse over at blive afvist
- angst for det næste måltid
- vrede over at det skal være sådan og over at barnet ikke vil give sig.
Forældrene bliver ofte usikre i deres forældreroller, noget der forstærkes af omgivelserne, som kommer med forskellige gode råd og undren over, at det er et problem at få barnet til at spise.
Anmeld