eirene skriver:
Vi har igen haft en diskussion om min 14-årige datter. Vi er ikke helt enige om hvor hun ligger henne i forhold til andre 14-årige piger.
Hun er sød og rar og elsker at hjælpe andre mennesker. Det vigtigste for hende er hendes familie. Hun er god til at tage sig af lillebror på knap 4.
Men hun lyver, stjæler (lidt penge, sodavand, slik og chips hjemme, har endnu ikke oplevet det er andre steder end hjemme) hun kan ikke komme op om morgnen og så ligner hendes værelse et bombekrater. Hun ser tegnefilm så meget hun kan komme til det. Børnetegnefilm ofte sammen med lillebror. Men kan også godt finde på at se voksen eller teenage-film. Hun har kun 2 gode veninder, hvoraf den ene er meget stille og ikke tør foretage sig ret meget. Den anden er til gengæld en rappenskralde som flere gange har været i klammeri med lærerne.
I dag så jeg nogle piger og drenge fra hendes klasse mødes på det lokale pizzaria og bare hygge. Det oplever jeg aldrig Julie gør. Hun er blevet drillet en del og passer slet ikke sammen med de andre i den klasse. Umiddelbart er min holdning at de andre piger er bimbos...
og det er Julie heldigvis ikke. Men spørgsmålet er så er hun en "normal" 14-årig pige eller er det umodent at sidde og se tegnefilm og ikke gå på pizzaria med dem fra klassen?
PS. Hun skal forhåbentlig på efterskole til næste år, det håber jeg kommer til at ændre en hel del.
Din pige er som de fleste teens i den alder..mine piger har heller aldrig været til at sidde og fnise med de fleste andre på pizzariaet, og det har jeg ved Gud heller ikke selv.
Helt ærligt, så syntes jeg at de fleste på min egen alder den gang var møg irriterende og nogle barnlige fjolser, og det samme ved jeg, at mine piger syntes om deres skolekammerater.
De syntes det var langt hyggeligere at være derhjemme med en enkelt veninde, se tegnefilm, tudefilm og alt det andet.
At hun svinger fra glad til ked er helt normalt..den ene time er de helt oppe og ringe, og den næste er de nede i kulkælderen.
Lyveriet og rapseriet må tages i opløbet, og det lader også til, at I har fint styr på det.
Vedr. efterskole er det ikke altid lykken, så I skal være helt sikker på OM det nu også vil være godt for jeres.
Hvis man af natur er et lidt privat menneske, så skal I i hverttilfælde sikre jer, at hun har eget værelse ellers bliver hun kvalt, hvis hun ikke har sin egen dør at lukke.
Efterskoler kan være udmærkede, især hvis man af natur er social, men bestemt ikke som et mindre socialt.
Min den ældste prøvede det, og kom hjem efter en uge. Hun kunne ikke holde ud at skulle dele værelse med en anden, og brød sig heller ikke om at være der generelt.
At så skolen gjorde alt for at overtale hende til at blive, og forsøgte at presse os til at tvinge hende, er en helt anden sag, for "hun er så moden og ansvarsbevidst og et rigtigt pluds at have imellem de andre", ja det skulle min datter bare ikke bruges til.
Så vær sikker på at det er den rigtige vej for hende, og ellers...ja som mangeårig lærer kan jeg sige, at hun lyder som en helt normal teen, og det må du godt hilse din mand og sige fra mig også

Kærligst
Sussie