En typisk 14-årig pige??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.316 visninger
40 svar
0 synes godt om
29. september 2010

eirene

Vi har igen haft en diskussion om min 14-årige datter. Vi er ikke helt enige om hvor hun ligger henne i forhold til andre 14-årige piger.

Hun er sød og rar og elsker at hjælpe andre mennesker. Det vigtigste for hende er hendes familie. Hun er god til at tage sig af lillebror på knap 4.

Men hun lyver, stjæler (lidt penge, sodavand, slik og chips hjemme, har endnu ikke oplevet det er andre steder end hjemme) hun kan ikke komme op om morgnen og så ligner hendes værelse et bombekrater. Hun ser tegnefilm så meget hun kan komme til det. Børnetegnefilm ofte sammen med lillebror. Men kan også godt finde på at se voksen eller teenage-film. Hun har kun 2 gode veninder, hvoraf den ene er meget stille og ikke tør foretage sig ret meget. Den anden er til gengæld en rappenskralde som flere gange har været i klammeri med lærerne.

I dag så jeg nogle piger og drenge fra hendes klasse mødes på det lokale pizzaria og bare hygge. Det oplever jeg aldrig Julie gør.  Hun er blevet drillet en del og passer slet ikke sammen med de andre i den klasse. Umiddelbart er min holdning at de andre piger er bimbos...  og det er Julie heldigvis ikke. Men spørgsmålet er så er hun en "normal" 14-årig pige eller er det umodent at sidde og se tegnefilm og ikke gå på pizzaria med dem fra klassen?

PS. Hun skal forhåbentlig på efterskole til næste år, det håber jeg kommer til at ændre en hel del.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. september 2010

henh01

Alle børn er individuelle og jeg synes jo man skal holde fast i alt hvad der handler om leg. De står i en svær situation hvor man er barn og "voksen" på samme tid og et samfund der hiver og flår i en med henblik på at tage stilling til hvad man vil lave resten af livet.

At hun stjæler og lyver er dog noget jeg mener I bør arbejde rigtig meget på, det kan være et tegn på mange ting - manglende grænser, frustration mv.

Anmeld

29. september 2010

otlitrom

Hmmm.... Jeg tænker hun er ret normal, men måske ikke lige som de andre (som det virker til du også selv giver udtryk for)... Det eneste der springer mig lidt i øjnene, er at hun tager lidt penge, men ja, det vælger jeg ikke at sætte mig yderligere ind i, for det virker ikke til at det får dine alarmklokker til at ringe.

Jeg tror jeg var lidt som din datter, dengang jeg var yngre.. Og jeg er da blevet sådan rimelig normal Det er ikke alle der gider ses med andre, eller føler sig tryg i Deres selskab. Og så er det hyggeligere at sidde hjemme og måske passe lillebror lidt..

Jeg tror det vil være super at komme på efterskole, og tror I kan forvente en forandring. Efterskole var det bedste der skete for mig, og det ved jeg jeg ikke er den eneste der har sagt, efter sådan et ophold!

Anmeld

29. september 2010

Amso

jeg havde heller ikke andet end et par veninder i den alder, og vi så tegneflm lige så tit v kune komme til det stort set, og kan stadig godt li at se tegnefilm  hehe... Så tror det er helt normalt, hun skal nok komme efter det. Og jeg blev også mobbet og var ikke ret populær. Men det kom sitlle og roligt for mig, så tror ikke du skal være nervøs på det område, det vender lige pludselig, også med interesser.

men det med at hun stjæler, godt nok er det derhjeme, men det er sku skidt.. Det skal der tages fat i nu.. Man kan håbe det en "døgnflue" og fornuften kommer igen.

Jeg snuppede også lidt penge fra min storesøster, som ikke er blevet opdaget, og er da ikke bleve kriminel af det , men syntes i skal tage en voksen / pige snak dig og din datter ang. det. Det med tegnefilm og sådan tror jeg ikke man skal blande sig i, det skal nok komme.

Anmeld

29. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg tror ikke rigtig man kan tale om en typisk 14årig. De fleste teenagere og folk med hormonforstyrrelser, reagerer forskelligt... Men det lyder ikke særlig rart.Heller ikke for Julie. Måske har hun det ikke så godt? Og så ved jeg også godt at det er forældrene der tit er de sidste der får det atvide, når man er 14 år... mmm...

Håber I finder en god efterskole til hende Har I været oppe og se på ffe?

Anmeld

29. september 2010

eirene

kitty skriver:

Hmmm.... Jeg tænker hun er ret normal, men måske ikke lige som de andre (som det virker til du også selv giver udtryk for)... Det eneste der springer mig lidt i øjnene, er at hun tager lidt penge, men ja, det vælger jeg ikke at sætte mig yderligere ind i, for det virker ikke til at det får dine alarmklokker til at ringe.

Jeg tror jeg var lidt som din datter, dengang jeg var yngre.. Og jeg er da blevet sådan rimelig normal Det er ikke alle der gider ses med andre, eller føler sig tryg i Deres selskab. Og så er det hyggeligere at sidde hjemme og måske passe lillebror lidt..

Jeg tror det vil være super at komme på efterskole, og tror I kan forvente en forandring. Efterskole var det bedste der skete for mig, og det ved jeg jeg ikke er den eneste der har sagt, efter sådan et ophold!

Det er længe siden nu at hun har taget penge og det har vi jo så løst ved ikke at have nogen liggende...  Og hun var også rigtig ked af det da jeg fandt ud af det. Jeg er nu også mest bekymret for at hun lyver og umiddelbart mener jeg også at hun nok skal klare sig fint. Det var mest min mand der mente at hun er umoden og at grunden til hun er blevet mobbet og ikke ser så mange andre er fordi hun ikke er som dem...

Anmeld

29. september 2010

eirene

Zafir skriver:

Jeg tror ikke rigtig man kan tale om en typisk 14årig. De fleste teenagere og folk med hormonforstyrrelser, reagerer forskelligt... Men det lyder ikke særlig rart.Heller ikke for Julie. Måske har hun det ikke så godt? Og så ved jeg også godt at det er forældrene der tit er de sidste der får det atvide, når man er 14 år... mmm...

Håber I finder en god efterskole til hende Har I været oppe og se på ffe?

Vi skal her den 12. Satser på at det skal være den.

Det er svært at finde ud af hvordan hun har det. Det ene øjeblik er hun jo nærmest høj og danser rundt og det andet er alt bare noget pis og så bliver der smækket med døre og tudet.

Og ja det er svært at få konkrete svar som forældre..........

Anmeld

29. september 2010

henh01

eirene skriver:

Det er længe siden nu at hun har taget penge og det har vi jo så løst ved ikke at have nogen liggende...  Og hun var også rigtig ked af det da jeg fandt ud af det. Jeg er nu også mest bekymret for at hun lyver og umiddelbart mener jeg også at hun nok skal klare sig fint. Det var mest min mand der mente at hun er umoden og at grunden til hun er blevet mobbet og ikke ser så mange andre er fordi hun ikke er som dem...

jeg kan huske da jeg var barn var der også en der løi og det var bestemt en man holdte sig fra fordi de havde en dårlig indflydelse. Måske man skal tale med en børne/unge psyk og få redskaber til at adskille fantasi fra virkelighed og eller lære hvordan man er sammen med andre på en god måde uden løgne?

At I ikke har nogen penge liggende og dermed mener i har løst problemet??? -Der ligger med garanti meget mere til grund for den handling.

Anmeld

29. september 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
eirene skriver:

Vi skal her den 12. Satser på at det skal være den.

Det er svært at finde ud af hvordan hun har det. Det ene øjeblik er hun jo nærmest høj og danser rundt og det andet er alt bare noget pis og så bliver der smækket med døre og tudet.

Og ja det er svært at få konkrete svar som forældre..........

Altså - det er jo også en konstant tæppebombning af hormoner hun er udsat for. Jeg khar jo lige prøvet det igen... Det er fuldstændig som at være gravid, bare i 4-6 år, i stedetfor 9 mrd...

Samtidig bor man sammen med folk, som man elsker, men man bare er fuldstændig sikker på IKKE ved, hvordan man har det...

Men!!! - Naturligvis, skal hun vide der er grænser og man ikke lyver og stjæler osv... Men det er svært!

Anmeld

29. september 2010

ekzunz

Når jeg kigger på pigerne i drengenes klasser, så er der utroligt stor forskel på dem. Der er mange "bimbos", men der er også mange som stadig bare er store piger, som ikke virker synderligt interesseret i fyre, make-up og fester.

Vi har en dreng som snart bliver 16, og han er først nu begyndt at gide at gå til fest, men han gider overhovedet ikke at drikke - det siger ham ikke noget, så vil han hellere hjem. Og når jeg ser på hans klassekammerater, så kommer de slæbende med øl-kasser fredag eftermiddag - de er virkelig forskellige i den alder. Og de ser kun 3 ting i fjernsynet - sport, Voice-tv og Hannah Montana...

Vores kan heller ikke helt lade sodavand og slik være i fred. De har også stjålet lidt penge, men det har vi fået sat en stopper for. Jeg tror ikke de opfatter det som at stjæle når det bare er slik og sodavand fra mor og far - men det er det jo!

Jeg synes ikke hun lyder så usædvanlig, men med de uvorne unger vi har herhjemme, så er jeg måske heller ikke den bedste til at bedømme det...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.