Når lillebror kommer til verden

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.486 visninger
54 svar
0 synes godt om
26. september 2010

quar20

Ja jeg er jo allerede begyndt så småt at tænke på hvordan Tino mon reagerer på at lillebror er kommet for at blive og ikke ligger i mors mave mere..

Tino er en dreng med STORT D...!! Har MONSTER meget energi og ELSKER at mosle og lege vilde lege.. Han er 19 måneder nu..!! Har forsøgt på en ikke så belærende måde at forklarer at Lillebror ligger i mors mave, og han har flere gane mærket ham sparke..

Første gang blev han dog skide skræmt og slog min mave og sagde " AV " ..!! Nu kan han sagtens nusse den når vi ser en disney tegnefilm..!! Har vist ham Lillebrors værelse, og han har været med til at rodde i hans tøj.. =) Ja altså rode det ud over det hele, mens jeg forsøgte at lægge det sammen efter vask..

Men hvordan forbereder man ellers barnet til at der kommer en lille ny..?

Og til jer som ALLEREDE har været så heldige at øge familien - hvordan tacklede i forøgelsen..? Altså jeg vil bare gøre ALT og mit aller bedste for at gøre det til en go oplevelse - så tænkte i måske har nogle råd??..!!

På forhånd mange tak..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. september 2010

Diana...

Åhh tak for dette indlæg jeg har længe vil lave et magen til ca men ikke lige fået taget mig sammen. 

Min søn er så 20 måneder og jeg har termin til februar. Nå jeg fortæller ham der ligger en baby eller lillesøster i maven slår han den bare hi hi. 

Så jeg læser lige med her, synes det er lidt svært når de ikke forstå så meget i den alder i forvejen. 

Anmeld

26. september 2010

quar20

Diana... skriver:

Åhh tak for dette indlæg jeg har længe vil lave et magen til ca men ikke lige fået taget mig sammen. 

Min søn er så 20 måneder og jeg har termin til februar. Nå jeg fortæller ham der ligger en baby eller lillesøster i maven slår han den bare hi hi. 

Så jeg læser lige med her, synes det er lidt svært når de ikke forstå så meget i den alder i forvejen. 

Ja lige præcis..!

Syntes også det er MØG svært lige at forberede ham på at nu kommer der altså snart en bebs..!! ØHHH også tager han en bil og råber BIIIIIIIIIIIIIIIIL...! Ja skat det er en bil og hvad siger bilen.. den siger : DYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYTDDDDYYYYYYYYYYYYYYYYYT..!!

Forsøger igen at sige at nu kommer lillebror snart..!! og pludselig udbryder han TRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKTOR...!!

Arhhhhh RÅD RÅD RÅD RÅD RÅD RÅD RÅD RÅD...

Anmeld

26. september 2010

LISBETH:-)

Det bedste råd er at første gang de skal se lillebror/lillesøster skal den nyfødte ligge i en lift/vugge eller lign. Altså skal man ikke sidde med den nyfødte i armene når storebror kommer. Hvis man sidder med barnet føler den store at den lille har taget mor og far. Hvor imod hvis man kigger på babyen sammen i f.eks. en lift så er det alles baby og de føler ikke den har taget mor og far.

Ellers involvere dem så meget som muligt, og som alderen rækker til. Samtidig lade dem holde, røre, nusse osv. selvfølgelig under overvågning, men de små går ikke i stykker.

Her har jeg også været meget opmærksom på at få lidt alene tid med Amalie. Så far har passet i måske en halv time mens vi har cyklet eller lign. Det behøver ikke være lang tid, men bare det at de føler sig hørt og set, gør meget.

Hilsen Lisbeth - nybagt 2. gangs mor (for 4 mdr siden)

Anmeld

26. september 2010

Diana...

quar20 skriver:

Ja lige præcis..!

Syntes også det er MØG svært lige at forberede ham på at nu kommer der altså snart en bebs..!! ØHHH også tager han en bil og råber BIIIIIIIIIIIIIIIIL...! Ja skat det er en bil og hvad siger bilen.. den siger : DYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYTDDDDYYYYYYYYYYYYYYYYYT..!!

Forsøger igen at sige at nu kommer lillebror snart..!! og pludselig udbryder han TRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAKTOR...!!

Arhhhhh RÅD RÅD RÅD RÅD RÅD RÅD RÅD RÅD...

Hi hi hi han lyder præcis som Lucas. Dog kan han ikke sige så meget eller vil sige så meget men den der med DYYYYYYYTTTTT dem kommer også hele tiden og når han ser en bus køre forbi vinduet eller når vi ude og køre råber han også helt vil BU BU BU BU og så DYT DYT DYT bagefter hi hi skønne tosset børn. Og så den tros alder han er i lige nu ALTSÅ. 

Hvornår har du termin? 

Anmeld

26. september 2010

quar20

lisbeth2910 skriver:

Det bedste råd er at første gang de skal se lillebror/lillesøster skal den nyfødte ligge i en lift/vugge eller lign. Altså skal man ikke sidde med den nyfødte i armene når storebror kommer. Hvis man sidder med barnet føler den store at den lille har taget mor og far. Hvor imod hvis man kigger på babyen sammen i f.eks. en lift så er det alles baby og de føler ikke den har taget mor og far.

Ellers involvere dem så meget som muligt, og som alderen rækker til. Samtidig lade dem holde, røre, nusse osv. selvfølgelig under overvågning, men de små går ikke i stykker.

Her har jeg også været meget opmærksom på at få lidt alene tid med Amalie. Så far har passet i måske en halv time mens vi har cyklet eller lign. Det behøver ikke være lang tid, men bare det at de føler sig hørt og set, gør meget.

Hilsen Lisbeth - nybagt 2. gangs mor (for 4 mdr siden)

Det var et RIGTIG godt råd..!!

Sådan gjorde vi faktisk med vores hund - altså ikke for at sige det er det samme.. ...!!

Anmeld

26. september 2010

NatasjaL

her er der 18 måneder imellem, den bedste måde vi lærte vores datter at kom en lille ny, var at hun var med til alting, spisning, putning, badning mm. og der er ingenting den dag idag, og hun har aldrig nogensinde været jaluox, hun elsker ham så højt, kan ikke kysse og kramme ham nok

mor til victoria på 22 måneder, og sebastian på 4 måneder

Anmeld

26. september 2010

quar20

Diana... skriver:

Hi hi hi han lyder præcis som Lucas. Dog kan han ikke sige så meget eller vil sige så meget men den der med DYYYYYYYTTTTT dem kommer også hele tiden og når han ser en bus køre forbi vinduet eller når vi ude og køre råber han også helt vil BU BU BU BU og så DYT DYT DYT bagefter hi hi skønne tosset børn. Og så den tros alder han er i lige nu ALTSÅ. 

Hvornår har du termin? 

haha griner hvor nuttet.. =)

Tino siger DYYYYYT, TRAKTOR, Bil, Or ( altså mor ) - Ar ( altså far ), vov vov, ko, muuuuuhhh ja og mam,rik ( drik )..! Ja en masse sjove ord der kommer mere og mere for hver dag.. Men det er også først kommet de sidste 4 uger hvor han bare har kunnet sige SÅ mange forskellige ting.. ..

Jeg har termin d. 26 nov..!! Så drengene kommer tæt på hinanden - men vi glæder os HELT vildt.. =)

Men arh ja Trodsalderen/selvstændigalderen er vi også igennem herhjemme.. Eks. Idag har været en af de RIGTIG hårde dage..! For sælenjeg har bidt mig selv i fingere MANGE MANGE gange idag..!!  Men jeg har nu også grint.. Vi var lige ude at handle også ser vi en dame med hvis trøje og sorte bukser.. - så SKRIGER Tino bare KOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO lige så højt han overhovedet kunne og peger på damen.. PINLIGT og rød i hovedet blev jeg lige..!!

Anmeld

26. september 2010

Englebisse

quar20 skriver:

Ja jeg er jo allerede begyndt så småt at tænke på hvordan Tino mon reagerer på at lillebror er kommet for at blive og ikke ligger i mors mave mere..

Tino er en dreng med STORT D...!! Har MONSTER meget energi og ELSKER at mosle og lege vilde lege.. Han er 19 måneder nu..!! Har forsøgt på en ikke så belærende måde at forklarer at Lillebror ligger i mors mave, og han har flere gane mærket ham sparke..

Første gang blev han dog skide skræmt og slog min mave og sagde " AV " ..!! Nu kan han sagtens nusse den når vi ser en disney tegnefilm..!! Har vist ham Lillebrors værelse, og han har været med til at rodde i hans tøj.. =) Ja altså rode det ud over det hele, mens jeg forsøgte at lægge det sammen efter vask..

Men hvordan forbereder man ellers barnet til at der kommer en lille ny..?

Og til jer som ALLEREDE har været så heldige at øge familien - hvordan tacklede i forøgelsen..? Altså jeg vil bare gøre ALT og mit aller bedste for at gøre det til en go oplevelse - så tænkte i måske har nogle råd??..!!

På forhånd mange tak..

Jeg er blevet mor for anden gang for 3 uger siden. Vi har en søn som er 2 år og 4 mdr, og vi har gjort som dig, at fortælle at mor har en baby i maven. Men så har vi haft ham med i at lave lille søsters værelse, kigget på baby tøjet og de små bleer osv.

Vi var selvfølgelig meget spændte på hvordan vores søn ville tage det og han er nemlig også en dreng med et stort D og har meget energi. Men, men han har bare taget det så pænt og er virkelig sød ved lillesøster og vil holde hende, aer hende på kinden og håret og kys for hun masse af. Vi behandler heller ikke vores søn anderledes efter hun er kommet, og vi har vores søn med i det hele med lillesøster. Han bliver så stolt når han hjælper til. Selvfølgelig er der nogen gange når jeg ammer så vil han gerne op til mig og så bliver han lidt ked af når han ikke kan komme til det. Så siger jeg han kan tage en bog, og så kan han side ved siden af mig så kan vi læse den sammen, og det hjælper Så jeg tror hvis man viser ro så bliver vores børn også rolige.

Anmeld

26. september 2010

LISBETH:-)

quar20 skriver:

Det var et RIGTIG godt råd..!!

Sådan gjorde vi faktisk med vores hund - altså ikke for at sige det er det samme.. ...!!

ha ha ja det gjorde vi også med den første og hunden.

Et andet råd er at alle barsels gæsterne ikke skal styrte hen til den nyfødte, de skal først hilse på storebror - Den lille er ligeglad (og vil egentlig nok helst være fri for alle de store hoveder der bliver stukket ned til ham/hende) men storebror er ikke ligeglad.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.