Hvor lang tids barsel under uddannelsen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2010

saxa

Angelspot skriver:

Jeg går på pædagogseminariet på 4. semester og har termin d. 20. februar. Jeg har fået bevilliget barselsorlov fra studiet fra 1.2.2010 til 1.2.2011.

Nu er jeg imellemtiden blevet lidt i tvivl om hvor vidt jeg skal tage hele året. Men til gengæld synes jeg også det er meget hurtigt at starte igen allerede til august hvor jeg også har mulighed for at hoppe på 5. semester. Og der er ikke rigtig nogen gylden mellemvej, da studiet kun starter til august og februar. Desuden er det også længe at gå på kun en SU, selvom barnets far arbejder fuldtids ved siden af. Jeg har ikke mulighed for at have fritidsarbejde mens jeg er på barsel, så den indtægt ryger væk og jeg vil for alt i verden undgå SUlån.

Er der nogen der har råd til andre løsninger, eller har prøvet samme situtation? Eller bare nogen der har en mening om hvor lang tids barsel man behøver? Det er min første graviditet, så havde jo drømt om et års barsel, dog ikke med skrabet økonomi.

Jeg har været et år på barsel fra pædagogseminariet.. Jeg gik på barsel midt i 5.semester og startede i midten af semestret igen året efter.. Det var dog på den "gamle uddannelse" og ved ikke hvordan og hvorledes det fungerer med eksamener mm. efter den "nye" er trådt i kraft..

Her klarede vi os fint økonomisk selvom det kun var på su.. For det er ihvertfald ikke meget!! Tværtimod - lige mht. det fungerer systemet sq ikke helt optimalt.. Anyways, det kan sagtens lade sig gøre på en su... Kunne det ihvertfald her, selvom vi måtte spænde livremmen ind (det er vel også sundt at prøve).. Men sys nu ikke vi tænkte meget over vi skulle spare mm. Mht. su-lån, så kan du slet ikke tage det mens du er på barsel, først efter...

Jeg var glad for jeg tog et år, især fordi det også var vores første barn..

Håber du finder ud af en løsning der passer til jer

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2010

Angelspot

Maja88 skriver:

jeg studerer også i holstebro og størstedelen af 5 semester har været gruppestudie.. de dage vi har haft undervisning har det måske været fra 12.30 til 16.15 og der kan man måske få en til at passe bebser.

Altså er jo op til en selv hvad man gerne vil, men jeg er ikke i tvivl om jeg kun ville tage et halvt år hvis det kunne lade sig gøre. Har 2 fra min årgang også gjort så de er startet på v09 istedet. men man kan jo godt få en dagplejer fra 6 måneder.

Men man skal jo selvfølgelig være indstillet på det kræver lidt mere.

Men med hensyn til økonomi. så får du jo fortsat SU

Hehe hvor sjovt, jeg går på V09 med to der er kommet tilbage fra barsel, mon ikke det er dem du nævner

Ja, jeg ved man får SU, de ekstra SU klip man får ifbm fødsel osv, men det er stadig kun en alm SU. Jeg kommer (som så mange andre sikkert også gør) til at miste min ekstra indtægt i form af fritidsjob, så det vil udelukkende være SU klippet jeg får hver mdr. Så de 4700 man får udbetalt for det, kan jeg kun lige få betalt mine regninger med. Så det er jo ret tiltalende at starte i september, så jeg kan få dobbeltklip i 6 mdr (fra feb til aug), så det lige giver de ekstra penge.

Men synes bare det er tidligt at bebs starter i dp allerede efter 6 mdr.

Anmeld

21. september 2010

lauras*mor*

Maja88 skriver:

jeg studerer pædagog og der ligger bacheloren på 7. tror jeg også den gør på lærer og det. men det er nok forskellen på uni og det så.. men er lidt sjovt , for man burde da mene en bachelor burde være ens, men jaja så blev man da det klogere

det er forskelligt fordi der er nogen uddannelser der har praktik.. fx ved jeg at socialrådgiver er en proffesionsuddannelse og derfor varer den 7 semstre.. de har 4 mdr's praktik hvor mange andre ikke har, og derfor er der et semester forskel..

til trådstarter: husk at når du holder et halvt års pause kan du stadig få 12 ekstra klip = dobbel su og de flere penge i perioden.. mht. at din barsel er så kort, så er det jo hvad man kan lide.. jeg ved at ved næste barn vil jeg heller ikke ha et år men måske 8-9 mdr.. :-) jeg orker sq ikke at gå hjemme et helt år. hehe.. altså det er ikke fordi jeg synes 6 mdr er er for lidt.. men mere skader absolut ikke.. men det er jo at du skal opveje hvad du helst vil.. nu ved jeg ikke hvordan det er hos dig, men hos os har vi ofte en fridag (faktisk en om ugen) og så har vi kun 1 forelæsning om dagen.. så jeg har jo mulighed for at ha laura hjemme engang imellem og det synes jeg er dejligt.. det er en god blandning af at jeg kan være meget sammen med laura samtidig med at jeg ikke udskyder min uddannelse.. :-) det har været helt perfekt for mig.. jeg gør det dog ikke igen, men fortryder absolut ikke.. jeg havde endda fødselsdep imens, det var rigtig rigtig hårdt men det har givet både mig og Laura en hel del ekstra synes jeg.. jeg havde mulighed for at tage på uni og være Gry og ikke mor og skulle tænke over alt muligt..

Anmeld

21. september 2010

Maja88

Angelspot skriver:

Hehe hvor sjovt, jeg går på V09 med to der er kommet tilbage fra barsel, mon ikke det er dem du nævner

Ja, jeg ved man får SU, de ekstra SU klip man får ifbm fødsel osv, men det er stadig kun en alm SU. Jeg kommer (som så mange andre sikkert også gør) til at miste min ekstra indtægt i form af fritidsjob, så det vil udelukkende være SU klippet jeg får hver mdr. Så de 4700 man får udbetalt for det, kan jeg kun lige få betalt mine regninger med. Så det er jo ret tiltalende at starte i september, så jeg kan få dobbeltklip i 6 mdr (fra feb til aug), så det lige giver de ekstra penge.

ja men som jeg nævner så er der simpelthen så lidt undervisning at det ikke ville være meget den lille skal i dagpleje. jeg er måske i skole gennemsnitligt 2 gange ugentligt. er virkelig virkelig lidt undervisning.Men prøv dog at snakke med de 2 som lige er kommet tilbage hvordan de vil have det med det. altså er ikke med men du vil da få ekstra su fra august til februar. eller hvornår ska du føde

Anmeld

21. september 2010

Sofia

Maja88 skriver:

nej normalvis ligger bacheloren på 7 semester..

På Uni ligger BA opgaven altid på 6. semester.. Dog på jura ligger den på 5...

Anmeld

21. september 2010

Angelspot

lauras*mor* skriver:

det er forskelligt fordi der er nogen uddannelser der har praktik.. fx ved jeg at socialrådgiver er en proffesionsuddannelse og derfor varer den 7 semstre.. de har 4 mdr's praktik hvor mange andre ikke har, og derfor er der et semester forskel..

til trådstarter: husk at når du holder et halvt års pause kan du stadig få 12 ekstra klip = dobbel su og de flere penge i perioden.. mht. at din barsel er så kort, så er det jo hvad man kan lide.. jeg ved at ved næste barn vil jeg heller ikke ha et år men måske 8-9 mdr.. :-) jeg orker sq ikke at gå hjemme et helt år. hehe.. altså det er ikke fordi jeg synes 6 mdr er er for lidt.. men mere skader absolut ikke.. men det er jo at du skal opveje hvad du helst vil.. nu ved jeg ikke hvordan det er hos dig, men hos os har vi ofte en fridag (faktisk en om ugen) og så har vi kun 1 forelæsning om dagen.. så jeg har jo mulighed for at ha laura hjemme engang imellem og det synes jeg er dejligt.. det er en god blandning af at jeg kan være meget sammen med laura samtidig med at jeg ikke udskyder min uddannelse.. :-) det har været helt perfekt for mig.. jeg gør det dog ikke igen, men fortryder absolut ikke.. jeg havde endda fødselsdep imens, det var rigtig rigtig hårdt men det har givet både mig og Laura en hel del ekstra synes jeg.. jeg havde mulighed for at tage på uni og være Gry og ikke mor og skulle tænke over alt muligt..

Jeg havde faktisk ikke lige haft med i mine overvejelser at jeg jo nok ender med at have en fridag i ny og næ. Nu her har vi ca en fridag om ugen, samt flere dage hvor vi har få timers undervisning. Det vil jo give frihed ifht at hente baby tidligt, eller holde den hjemme når jeg har fri. Det vil nok lette min samvittighed en del kunne jeg forestille mig.

Anmeld

21. september 2010

Sofia

Angelspot skriver:

Jeg ved ikke om det er en mulighed for dig, men jeg vil lige indskyde at jeg får dobbeltklip i 12 måneder, da jeg kan færdiggøre min uddannelse på seks år inklusiv barsel, og man har jo klip til 6 år når ens uddannelse er normeret til 5 år. (Man får til et år ekstra). Dvs. jeg er "studieaktiv" under min barsel, hvilket skal forstås sådan at jeg bruger det SU systemet kalder miksklip, i 12 måneder, på den måde får jeg det normale klip på 4900 udbetalt, og så yderligere ca. 3000 udbetalt i måneden som er det ekstra klip.. Håber det giver mening, ellers skriv, så skal jeg prøve at forklare det bedre.

Anmeld

21. september 2010

Maja88

Sofia skriver:

Jeg ved ikke om det er en mulighed for dig, men jeg vil lige indskyde at jeg får dobbeltklip i 12 måneder, da jeg kan færdiggøre min uddannelse på seks år inklusiv barsel, og man har jo klip til 6 år når ens uddannelse er normeret til 5 år. (Man får til et år ekstra). Dvs. jeg er "studieaktiv" under min barsel, hvilket skal forstås sådan at jeg bruger det SU systemet kalder miksklip, i 12 måneder, på den måde får jeg det normale klip på 4900 udbetalt, og så yderligere ca. 3000 udbetalt i måneden som er det ekstra klip.. Håber det giver mening, ellers skriv, så skal jeg prøve at forklare det bedre.

det er jo så fordi du studerer samtidi-altså du holder ingen barsel ik?

Anmeld

21. september 2010

Maja88

Angelspot skriver:

Jeg havde faktisk ikke lige haft med i mine overvejelser at jeg jo nok ender med at have en fridag i ny og næ. Nu her har vi ca en fridag om ugen, samt flere dage hvor vi har få timers undervisning. Det vil jo give frihed ifht at hente baby tidligt, eller holde den hjemme når jeg har fri. Det vil nok lette min samvittighed en del kunne jeg forestille mig.

altså i den her uge fx der har jeg 2 ganges undervisning af 4 timer.. så du har ikke lidt fri men MEGET MEGET fri

Anmeld

21. september 2010

Sofia

Maja88 skriver:

det er jo så fordi du studerer samtidi-altså du holder ingen barsel ik?

Jaa, på en måde, altså jeg melder mig til et fag hvor eksamen består i en opgave der skal afleveres, men den har jeg tænkt mig at skrive inden jeg føder, og så bare aflevere den når afleveringsdatoen kommer. Så jeg skal ikke gå til undervisning eller eksamen under min barsel, som bliver ca. 8 mdr.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.