Hvor lang tids barsel under uddannelsen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. september 2010

Maja88

Dorthe1986 skriver:

Min situation er den at jeg går på 5. semester i min uddannelse. Jeg har termin april 2011, dvs. når jeg skal skrive bachelor. Min plan er at holde barsel indtil jeg kan starte på 6. semester igen, altså februar 2012.

Men jeg ved det nu ikke helt. Det ville også være rart at få bacholeren ud af systemet, men ved ikke hvordan og hvorledes med den ekstra su, når skiftet til kandidat så sker. Så tror jeg vil udskyde det hele lidt og bare koncentrere mig om den lille baby

hvad studerer du siden i allerede skriver bachelor så tidligt???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2010

Angelspot

Heidibh skriver:

Hejsa..

Havde samme spekulationer, da det jo ikke er meget at klare sig for kun  at være på su i et år..

Har du et fritidsjob efter skole? hvis ja hvor mange timer.. For er noget med at hvis du har haft 120 timer på 13 uger inden barsel, så kan du få barseldagpenge ved siden af.. Var ikke noget jeg selv var klar over ind til for nylig, så var lige oppe igår og søge om det..

Du kan læse om det her http://www.studenterraadgivningen.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files/Filer/WEBSITE_DK/Publikationer/Temabrochurer/Barsel_2009.pdf

Håber det kan give lidt svar?

Kram

Tusind tak forlink, jeg vil lige kigge på det, der skal helt sikkert nok stå noget jeg kan bruge

Jeg har fritidsjob nu, skal lige have regnet på om det kan blive 120 timer i de sidste 13 uger. Det ville helt sikkert hjælpe meget på det økonomiske i min situation!

Anmeld

21. september 2010

Angelspot

Maja88 skriver:

nu ved jeg ikke hvorhenne af i landet du studerer, men jeg ville starte til august hvis jeg var dig. Her på 5 semester er der simpelthen sååååååååå lidt undervisning du sagtens ville kunne have bebser med..

Jeg føder selv i marts og er så "tvunget" til at have et års barsel da jeg skal starte på 6 semester og det er jo et halvt års praktik og skal i en special. så 4 måneder på barsel er lige lovlig kort. så jeg tager et år.

Men jeg ville starte i august hvis jeg fødte i februar.

Jeg studerer i Holstebro. Jeg har snakket lidt med en studievejleder om det, for jeg havde ogs åtænkt på at starte lidt inde i 5. semester, måske til september eller okt, hvis det kunne have ladet sig gøre. Hun vil lige undersøge det, men problemet er at vi har en eksamen som ligger i oktober og den skal jeg jo gerne bestå. Så det er lidt kringlet.

Synes også det er lidt træls at have bebser med i skole, har selv været i klasse med en der var tvunget til det og det tager meget koncentration, det er jo ikke til at sige hvordan den vil blive i humør og med sovemønster osv.

Anmeld

21. september 2010

Angelspot

lauras*mor* skriver:

jeg fødte i april mens jeg gik på 3. semester (statskundskab), og havde 2 uger hvor jeg gik hjemme med min mand, og ellers havde jeg min datter med hver dag.. hun sov 90% af tiden og vi havde kun gruppe arbejde.. :-) Jeg holdte så selvfølgelig sommerferie som alle de andre og så startede jeg på 4. semster til sep. :-) det fungerede rigtig godt synes jeg.. jeg fik så fødselsklip (dobbel su) i 12 mdr fordi jeg netop var studieaktiv i hele perioden. vi levede rigtig godt netop pga af min øgede indtægt. havde så også su lån men det brugte jeg til min gæld i banken da dern er mindre renter på sulån end banklån.. :-)

Med mine erfaringer ville jeg, hvis jeg var i din situation, starte igen til sep. jeg havde valgt det såådan hvis jeg havde haft muligheed men på denne udd. kan man ikke skubbe semestrene.. desværre.. Kan også fortælle dig at da Laura startede i dp var hun 6 mdr (knap) og der har aldrig været problemer.. hun startede endda bedre end de andre var startet i dp og senere er startet.. :-) hun har fået et helt specielt bånd til vores dagplejemor, og det er rigtig dejligt at se.. og ellers kan din kæreste/mand jo tage barsel hvis ikke i synes barnet skal i dp/vs på det tidspunkt.. din mand har jo så (fordi du er stud.) op til de 32 uger. så der er jo masser at tage af, plus at så kan far og datter/søn jo få noget specielt sammen også..

Jeg vill helt sikkert starte til sep hvis jeg var dig.. men du skal vælge det der føles rigtigt nede i maven.. det er det vigtigste.. men husk at når barnet kommer i dp/vs skal du stadig gå hjemme, og hvis barnet kommer afsted omkring 10 mdr så er det faktisk lang tid at gå hjemme uden mulighed for at starte.

endnu en god ting ved at starte til sep er også at du ikke bliver lige så forsinket og du kommer ikke så langt væk fra dem du studere sammen med nu (det er derfor nemmere måske at få hjælp af dem, låne bøger ect.)

håber du tager en beslutning som du er tilfreds med men nu kender du i hvertfald min erfaring.. :-)

knus fra lauras mor - der er rigtig glad for stadig at være færdig til juni 11 og ikke et helt år senere.. :-)

Dejligt at høre det sagtens kan gå godt at baby starter tidligt i dp/vs. Det har nemlig også været lidt en betænkelighed for mig, da det heller ikke vil  være helt optimalt at min kæreste tager barsel efter mig, da det er hans løn vi skal holde os kørende på. Ved ikke lige hvordan det bliver når han skal have de 2 ugers barsel fra starten af, er det med løn og sådan...

Og ja, det blir nok lidt kedeligt bare at gå hjemme det sidste af barslen fordi jeg ikke kan starte i skole før februar. Så hælder mest til at starte i september, kan bare ikke rigtig forholde mig til den korte barsel med bebsen 

Anmeld

21. september 2010

Dorthe1986

Maja88 skriver:

hvad studerer du siden i allerede skriver bachelor så tidligt???

Jeg studerer informationsvidenskab og kulturformidling. Men er det ikke meget normalt at skrive bacheloropgave på 6. semester?

Anmeld

21. september 2010

Maja88

Angelspot skriver:

Jeg studerer i Holstebro. Jeg har snakket lidt med en studievejleder om det, for jeg havde ogs åtænkt på at starte lidt inde i 5. semester, måske til september eller okt, hvis det kunne have ladet sig gøre. Hun vil lige undersøge det, men problemet er at vi har en eksamen som ligger i oktober og den skal jeg jo gerne bestå. Så det er lidt kringlet.

Synes også det er lidt træls at have bebser med i skole, har selv været i klasse med en der var tvunget til det og det tager meget koncentration, det er jo ikke til at sige hvordan den vil blive i humør og med sovemønster osv.

jeg studerer også i holstebro og størstedelen af 5 semester har været gruppestudie.. de dage vi har haft undervisning har det måske været fra 12.30 til 16.15 og der kan man måske få en til at passe bebser.

Altså er jo op til en selv hvad man gerne vil, men jeg er ikke i tvivl om jeg kun ville tage et halvt år hvis det kunne lade sig gøre. Har 2 fra min årgang også gjort så de er startet på v09 istedet. men man kan jo godt få en dagplejer fra 6 måneder.

Men man skal jo selvfølgelig være indstillet på det kræver lidt mere.

Men med hensyn til økonomi. så får du jo fortsat SU

Anmeld

21. september 2010

Maja88

Dorthe1986 skriver:

Jeg studerer informationsvidenskab og kulturformidling. Men er det ikke meget normalt at skrive bacheloropgave på 6. semester?

nej normalvis ligger bacheloren på 7 semester..

Anmeld

21. september 2010

Dorthe1986

Maja88 skriver:

nej normalvis ligger bacheloren på 7 semester..

Nu ved jeg ikke lige hvad du studerer, men på de fleste uddannelser på universitetet, skrives der bachelor på 6. semester, da det er sidste semester på bacheloruddannelsen. Og bagefter er der så kandidaten

Anmeld

21. september 2010

Maja88

Dorthe1986 skriver:

Nu ved jeg ikke lige hvad du studerer, men på de fleste uddannelser på universitetet, skrives der bachelor på 6. semester, da det er sidste semester på bacheloruddannelsen. Og bagefter er der så kandidaten

jeg studerer pædagog og der ligger bacheloren på 7. tror jeg også den gør på lærer og det. men det er nok forskellen på uni og det så.. men er lidt sjovt , for man burde da mene en bachelor burde være ens, men jaja så blev man da det klogere

Anmeld

21. september 2010

FamilenStorm

Angelspot skriver:

Tusind tak forlink, jeg vil lige kigge på det, der skal helt sikkert nok stå noget jeg kan bruge

Jeg har fritidsjob nu, skal lige have regnet på om det kan blive 120 timer i de sidste 13 uger. Det ville helt sikkert hjælpe meget på det økonomiske i min situation!

Der står i hvertfald en masse gode ting i det link.. Regnede det ud og svare til ca 9 timer om ugen...

Der faldt i hvertfald lige en sten fra hjertet da jeg fandt ud af det Er jo altid rart med lidt ekstra end man har regnet med..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.