Hvor lang tids barsel under uddannelsen??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.480 visninger
40 svar
0 synes godt om
21. september 2010

Angelspot

Jeg går på pædagogseminariet på 4. semester og har termin d. 20. februar. Jeg har fået bevilliget barselsorlov fra studiet fra 1.2.2010 til 1.2.2011.

Nu er jeg imellemtiden blevet lidt i tvivl om hvor vidt jeg skal tage hele året. Men til gengæld synes jeg også det er meget hurtigt at starte igen allerede til august hvor jeg også har mulighed for at hoppe på 5. semester. Og der er ikke rigtig nogen gylden mellemvej, da studiet kun starter til august og februar. Desuden er det også længe at gå på kun en SU, selvom barnets far arbejder fuldtids ved siden af. Jeg har ikke mulighed for at have fritidsarbejde mens jeg er på barsel, så den indtægt ryger væk og jeg vil for alt i verden undgå SUlån.

Er der nogen der har råd til andre løsninger, eller har prøvet samme situtation? Eller bare nogen der har en mening om hvor lang tids barsel man behøver? Det er min første graviditet, så havde jo drømt om et års barsel, dog ikke med skrabet økonomi.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2010

ESV

Har desværre intet svar til dig, men følger lige med i tråden da jeg også selv skal starte i skole og muligvis kunne tænkes at skulle være mor igen undervejs!!

Anmeld

21. september 2010

AnneBJ

Jeg kigger lige med her... jeg går også på pæd.sem. 4. semester Jeg har så først termin sidst i marts, så for mig er der ikke så meget at rafle om! Jeg vil ikke starte til august allerede, så næste alternativ er jo januar, eller slut februar hvor det er et år siden jeg gik fra.

Herhjemme er vi vant til at klare os med min kærestes indtægt og min SU + lån - men må man have SU lån under barsel? Undskylder at jeg hugger plads i din tråd...

Anmeld

21. september 2010

FamilenStorm

Hejsa..

Havde samme spekulationer, da det jo ikke er meget at klare sig for kun  at være på su i et år..

Har du et fritidsjob efter skole? hvis ja hvor mange timer.. For er noget med at hvis du har haft 120 timer på 13 uger inden barsel, så kan du få barseldagpenge ved siden af.. Var ikke noget jeg selv var klar over ind til for nylig, så var lige oppe igår og søge om det..

Du kan læse om det her http://www.studenterraadgivningen.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files/Filer/WEBSITE_DK/Publikationer/Temabrochurer/Barsel_2009.pdf

Håber det kan give lidt svar?

Kram

Anmeld

21. september 2010

FamilenStorm

Med hensyn til SU lån, mener jeg godt du kan have det under barsel, Du holder i princippet ikke barsel når du er på SU, du får "bare" 12 ekstra SU klip, som gør at du må gå derhjemme uden at skulle deltage i undervisning, du må i princippet også arbejde imens hvis man ville det..

Du har også mulighed at for forhøjet dit SU-lån hvis dette er et ønske..

Anmeld

21. september 2010

lauras*mor*

jeg fødte i april mens jeg gik på 3. semester (statskundskab), og havde 2 uger hvor jeg gik hjemme med min mand, og ellers havde jeg min datter med hver dag.. hun sov 90% af tiden og vi havde kun gruppe arbejde.. :-) Jeg holdte så selvfølgelig sommerferie som alle de andre og så startede jeg på 4. semster til sep. :-) det fungerede rigtig godt synes jeg.. jeg fik så fødselsklip (dobbel su) i 12 mdr fordi jeg netop var studieaktiv i hele perioden. vi levede rigtig godt netop pga af min øgede indtægt. havde så også su lån men det brugte jeg til min gæld i banken da dern er mindre renter på sulån end banklån.. :-)

Med mine erfaringer ville jeg, hvis jeg var i din situation, starte igen til sep. jeg havde valgt det såådan hvis jeg havde haft muligheed men på denne udd. kan man ikke skubbe semestrene.. desværre.. Kan også fortælle dig at da Laura startede i dp var hun 6 mdr (knap) og der har aldrig været problemer.. hun startede endda bedre end de andre var startet i dp og senere er startet.. :-) hun har fået et helt specielt bånd til vores dagplejemor, og det er rigtig dejligt at se.. og ellers kan din kæreste/mand jo tage barsel hvis ikke i synes barnet skal i dp/vs på det tidspunkt.. din mand har jo så (fordi du er stud.) op til de 32 uger. så der er jo masser at tage af, plus at så kan far og datter/søn jo få noget specielt sammen også..

Jeg vill helt sikkert starte til sep hvis jeg var dig.. men du skal vælge det der føles rigtigt nede i maven.. det er det vigtigste.. men husk at når barnet kommer i dp/vs skal du stadig gå hjemme, og hvis barnet kommer afsted omkring 10 mdr så er det faktisk lang tid at gå hjemme uden mulighed for at starte.

endnu en god ting ved at starte til sep er også at du ikke bliver lige så forsinket og du kommer ikke så langt væk fra dem du studere sammen med nu (det er derfor nemmere måske at få hjælp af dem, låne bøger ect.)

håber du tager en beslutning som du er tilfreds med men nu kender du i hvertfald min erfaring.. :-)

knus fra lauras mor - der er rigtig glad for stadig at være færdig til juni 11 og ikke et helt år senere.. :-)

Anmeld

21. september 2010

Sofia

Jeg læser på Universitetet og skal føde til marts, eller ja helt i slutningen af marts. Jeg er så heldig at det eneste jeg mangler når jeg går på barsel, er mit speciale. Normalt er det normeret til at skulle skrives på max 6 måneder, jeg regner dog med at kunne skrive det på ca. 4 måneder. Min plan er at holde barsel i april-november, altså 8 måneder, og derefter gå igang med mit speciale. Jeg vil ikke holde et helt års barsel, da det trækker mere at blive færdig med studiet, min kæreste er også på SU, og det vil derfor være rigtig dejligt, hvis jeg kan blive færdig og få et job I princippet kan jeg jo sidde hjemme med mit speciale, og hvis babyen er syg en dag, eller jeg får lyst til at hente tidligt fra vuggestuen kan jeg gøre det. Og når min kæreste også studerer er han max på Uni 10 timer i ugen, så tror det kommer til at gå fint.

Anmeld

21. september 2010

AnneBJ

AnneBJ skriver:

Jeg kigger lige med her... jeg går også på pæd.sem. 4. semester Jeg har så først termin sidst i marts, så for mig er der ikke så meget at rafle om! Jeg vil ikke starte til august allerede, så næste alternativ er jo januar, eller slut februar hvor det er et år siden jeg gik fra.

Herhjemme er vi vant til at klare os med min kærestes indtægt og min SU + lån - men må man have SU lån under barsel? Undskylder at jeg hugger plads i din tråd...

Man kan også få SU-lånet under barsel - bare hvis der var andre uvidende som mig

Anmeld

21. september 2010

Dorthe1986

Min situation er den at jeg går på 5. semester i min uddannelse. Jeg har termin april 2011, dvs. når jeg skal skrive bachelor. Min plan er at holde barsel indtil jeg kan starte på 6. semester igen, altså februar 2012.

Men jeg ved det nu ikke helt. Det ville også være rart at få bacholeren ud af systemet, men ved ikke hvordan og hvorledes med den ekstra su, når skiftet til kandidat så sker. Så tror jeg vil udskyde det hele lidt og bare koncentrere mig om den lille baby

Anmeld

21. september 2010

Maja88

nu ved jeg ikke hvorhenne af i landet du studerer, men jeg ville starte til august hvis jeg var dig. Her på 5 semester er der simpelthen sååååååååå lidt undervisning du sagtens ville kunne have bebser med..

Jeg føder selv i marts og er så "tvunget" til at have et års barsel da jeg skal starte på 6 semester og det er jo et halvt års praktik og skal i en special. så 4 måneder på barsel er lige lovlig kort. så jeg tager et år.

Men jeg ville starte i august hvis jeg fødte i februar.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.