NF-scanning med en streg i regningen - øv!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.742 visninger
35 svar
0 synes godt om
19. juli 2008

Helle30

Jeg var til nf-scanning i går. Det kom til at vare en helt time, fordi den lille trold ikke ville ligge som jordemoderen ville have den til. Det var noget med, at hvis den ligger med nakken på en bestemt måde, synes væskebræmmen større, end den reelt er. Til sidst lavede hun alligevel nogle mål og nogle billeder, men ville gerne have en kollega på et andet sygehus til at være med i vurderingen, så vi kunne få et mere sikkert resultat. Hun fik mit tlf. nr. og ringede allerede efter 2 timer. Desværre ligger min "score" på den forkerte side af grænsen, så nu er jeg blevet tilbudt en moderkageprøve på onsdag på Næstved sygehus. Uhh, jeg blev bare så super ked af det, og det værste var næsten at Niels' søster med mand og tre børn var her, og der kun var mig og så Sofie til at underholde dem. Jordemoderen foreslog, at vi (Niels og jeg) lige tager weekenden til at tale om, om vi skal takke ja til undersøgelsen. Så snart vores gæster var kørt efter aftensmaden, måtte jeg jo så fortælle ham det. Vi har besluttet at lade prøven gennemføre. Abortrisikoen er ml. 0,5 og 1%, men hvis vi ikke får prøven lavet, så kan vi gå og bekymre os resten af min graviditet jo. Det næste er så, hvis det viser sig, at der faktisk ER noget at bekymre sig over - altså en kromosomfejl. Århhh mand, så aner jeg simpelthen ikke, hvad vi skal gøre. Jeg har aldrig rigtig tænkt sådan helt alvorligt over det med at afbryde en graviditet - og hvad kriterierne skulle være. Jeg har nok mest skrevet indlægget hér, fordi jeg havde lyst til at fortælle om det til andre end manden, men hvis nogle af jer andre har prøvet at få lavet sådan en prøve, eller kan berolige mig med at "det sikkert ikke er noget", vil jeg da rigtig gerne høre om det. Tak fordi I læste med, søde piger. (H) Helle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2008

ka li ja

ååhhh søde. det var ogå min frygt at ligge på den forkerte side....

jeg har en mongo kusine. og ved med 100% sikkerhed at jeg ikke skal ha en mongol hvis jeg selv kan vælge...

kan sgu godt forstå det er frustrerende. især at vide ingenting. men jeg er nu helt sikker på det nok skal gå alligevel.

jeg vill få taget prøven hvis det var mig. men det er IKKE mig, og det er kun jeres beslutning:) håber i snart finder en go løsning.

kæmpe trøste kram fra mig

Anmeld

19. juli 2008

ivfmarie

øv for den... det var sgu en træls melding! Men selvfølgeig er der ikke noget galt... Du sagde jo selv at det var fordi rejen lå forkert. men selvfølgelig kan jeg godt forstå dine tanker - jeg ville sgu også gå og skumle lidt..

Jeg ved ikke helt hva jeg skal sige... men jeg tænker på dig, og je er sikker på at alt er i fineste orden.

Marie

Anmeld

19. juli 2008

LouiseViola

Hej Helle
Sikke noget møg!
Jeg tror i vælger helt rigtig i at få lavet moderkageprøven. Jeg har 2 veninder som begge havde tal i den "forkerte" ende til nakkefoldskanningen, og som begge fik taget en vellykket moderkageprøve. Begge har de sunde og raske børn, for deres prøver viste sig heldigvis at være uden kromosomfejl.
Jeg kan godt forstå dine tanker omkring udfaldet af prøven, dem ville jeg også have hvis jeg var i dine sko!
Masser af tanker fra
Louise

Anmeld

19. juli 2008

mor til en del

Sikken noget hø....

Jeg har valgt nakkefoldsscanningen fra, de gange jeg har fået den tilbudt, og så bare være forbedredt på hvad der kom.

En af mine gruppe veninder tog imod scanningen, men valgte moderkage biopsien fra, til trods for at hun havde tallene 1-10, men hun ventede tvillinger og turde derfor ikke tage imod biopisen. Hun fødter to sunde og raske børn.

Åh jeg håber for jer at i får styr på følelserne og tager det rigtige valg for jer....

Lisbeth.

Anmeld

19. juli 2008

birgittemarie

Åårh, søde Helle, hvor er det træls :( Men fat mod! Jeg var igennem det samme med Nova Maria. Eller det vil sige, mine tal var trehundrede og et eller andet til 1 for kromosomfejl, så jeg fik taget en moderkagebiopsi dagen efter og var helt vildt bange for både abortrisikoen og at der skulle være noget galt med hende. Men det var der jo heldigvis ikke og det er der garanteret heller ikke for din lille guldklump! Nøgternt set, er 1 % risiko for abort ikke ret meget og desuden forsvinder den efter et døgn, så vidt jeg husker...? Jeg havde det lige som dig, at jeg ikke anede, hvad vi skulle gøre, hvis det viste sig, at der var noget galt med hende. Jeg kom til at læse om forældre med kromosomfejls børn og fik så ondt i hjertet over at skulle have hende fjernet, hvis det var... Og alligevel kunne jeg godt forstå, at de fleste, der havde fået eller kendt nogle med disse børn aldrig ville træffe samme valg igen, hvis de kunne gøre det om eller selv fik en besked om, at de ventede et sådant barn. Og selvfølgelig er det heller ikke lutter skæg og ballade at have sådan en kromosom fejl som lille sjæl, hvis man nu kunne vælge at komme i en helt rask krop... Men for f#anden, jeg føler med dig! Det er virkelig ikke spor sjovt at være gravid, når man får alle de bekymringer smidt i hovedet :'( Og alligevel er det jo godt, fordi det giver en lejlighed til at vælge og planlægge, hvordan man skal takle livet, hvis man vælger at få den lille alligevel. Og også godt, hvis der ikke er noget galt, hvilket der SELVFØLGELIG ikke er, fordi man så slipper for at bekymre sig om dét i hvert fald, resten af graviditeten. Puha, lige en strøm af tanker fra mig, bare for at sige, at jeg tænker på dig og føler med dig. Knus fra Birgitte

Anmeld

19. juli 2008

Ny mor

Nej, Helle, det er bare ikke rigtigt :-(((( Jeg hader på en måde de scanninger og dog......sidst fik jeg at vide at de havde haft raske børn, med så tyk nakkefold som handicappede og handicappede som havde tilsyneladende normal nakkefold, og som JM sagde, så var der ikke nogle garantier. Tror jeg ville vælge fostervandsprøven, trods alt!!!!
Knus & tanker - skriv endelig hvis du vil læsse af!
Birgitte

Anmeld

19. juli 2008

Muffinmus

Puha. Ja, det er jo noget af det man frygter til NF...enten at der ikke er liv...eller at man skal til at tage de store beslutninger. Men jeg er da sikker på der slet ikke er noget galt. DEt er der jo kun i de aller færreste tilfælde hvor de får lavet biopsi. Så i skal da regne med at alt er i orden og de kun gør det her som en forholdsregel.
Håber det bedste for jer.

Anmeld

19. juli 2008

BellaT

Ej altså.
Men det skal nok gå fint med den lille spire.:)
Håber ihvertfald på det bedste for jer.

Knus og tanker fra Helle...(H)

Anmeld

19. juli 2008

Rasmine

Nej hvor træls, Helle.
Mine tal med Rasmus var også for høje. Hvad var dine tal?
Kender alle de tanker du har lige nu.
Det sidder bare og gnaver i baghovedet hele tiden.
Håber du kommer hurtigt gennem dagene til det bliver onsdag.

Mange tanker herfra...
(L)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.