Blærebetændelse igen - og panik

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.827 visninger
23 svar
0 synes godt om
20. juli 2010

birgittemarie

Øv også, nu går jeg helt i hypokondrisk selvsving i 2. potens af at læse på sundhedsguiden om sygdomme, der menes, jeg også skal læse om, når nu jeg læser om urinvejsinfektioner.

NM har fået blærebetændelse igen. Hun havde det først i juni også og vi opdagede det ved, at hun begyndte at tisse i bukserne igen og helst ikke ville på wc. Jeg tænkte, at det vel var meget normalt, da jeg også tit havde blærebetændelse som lille og gik fro og frejdig til lægen med hende og en urinprøve.

Lægen tog det dog ikke helt så let som jeg og henviste os til Skejby til en skanning, som hun sagde, man altid gjorde med små børn, når de fik blærebetændelse og ikke var ældre. Nå...

Hun sagde, at det sikkert ikke var noget, men man undersøgte altid for at se, om det kunne være medfødte misdannelser af  urinvejene, der kunne være årsagen. Jeg prøvede at finde ud af, om det var farligt, men hun trak på det og mente bare stadig, at der nok ikke var noget galt.

Vi fik så et brev med en tid i Skejby til november og jeg tænkte, at SÅ kunne det da i hvert fald ikke være noget alvorligt, når nu de lod os vente så længe. Men nu har hun det altså igen - og vores læge er på ferie og jeg kan ikke få fornuft ud af ferielægen, der har lidt for travlt med to praksisser i ferieugerne - og så gik jeg lidt mere grundigt til google-værks.

Og fandt naturligvis frem til en kræftsygdom, så nu er jeg helt dårlig af rædsel og har hårdt brug for at få at vide, at jeg skal spole tilbage og trække vejret heeelt roligt.

Det med misdannelserne af urinvejene, som de skanner for, gør de, fordi det kan gå ud over nyrerne, hvis man har gentagne infektioner i de øvre urinveje. Men... Nu ved jeg ikke engang, om det var øvre eller nedre infektioner, hun har. Manner.

De øvre ledsages nemlig som regel af høj feber og det havde hun jo i sidste uge. Men sidste gang havde hun ikke feber.

Aaaahrmen altså, jeg ved slet ikke, hvad jeg vil med det her indlæg andet end at få luft for mine tanker og håbe, det hjælper lidt. Så jeg kan koncentrere mig om det faktiske problem, vi står med igen nu: Hvordan får vi ormen til at sluge sin medicin nu igen? For filans vi havde et hyr med det sidst! Og det hjalp ikke at stå på hovedet og give chokolade bagefter og blande det med ketchup - jo, det var så det bedste, men det var stadig et vanvidscirkus 3 gange om dagen - eller blande det med smeltet chokolade, eller yoghurt eller is eller noget som helst andet.

Denne gang skal vi prøve at lære hende at sluge pillerne hele.

Er der nogen af jer, hvis børn har haft blærebetændelse? Gryntis, jeg kan godt huske, du sagde, at Aske havde haft det. Kan du huske, hvordan I fik ham til at sluge pillerne?

Hav en god dag alle sammen.

Knus Birgitte

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. juli 2010

ka li ja

ååhh det var da ikke sjovt søde

jeg aner ikke hvordan du skal få penicilinen i hende. har desværre ingen råd..

og mht til at male fanden på væggen ved at læse på netdoktor. så tro mig, det har jeg prøvet mange gange. og det skal man passe på med, for lige pludselig er man selv læge, og ved alt om hvor forfærdeligt ens barn nu har det og kan få det. ikke at jeg siger det er ufarligt det hun har, men pas på ikke at få digtet for meget oppe i hovedet før du ved noget jeg er da sikker på det er helt ok med NM

kram fra mig i hvert fald

Anmeld

20. juli 2010

birgittemarie

Tusind tak for kram kæreste K. Og rart at høre, jeg ikke er alene om at selvdiagnosticere de forfædeligste ting, jeg kan finde.

Knus B

Anmeld

20. juli 2010

Anja

Kan godt forstå, at du går lidt i selvsving, for jeg gør nøjagtigt det sammen, når det gælder mine børn. MEN det er jo faktisk MEGET sjældent, at der er noget alvorligt galt med de små størrelse.

Jeg vil give dig ret i, at de jo ikke kan regne med at det er noget videre farligt, når I først har fået en tid i november. Dernæst kender jeg ALT til det med selv at have blærebetændelse. Jeg har haft det en millionmilliard gange både som barn og voksen. Jeg har fået at vide af flere læger, at når først man har haft det én gang, så er man mere modtagelig for at få det igen. Kan det ikke hænde, at det også er tilfælde for NM ?

Generelt er det jo let af få blærebetændelse om sommeren fordi man ofte render rundt let påklædt og ikke altid mærker at man sætter sig på noget koldt eller ungerne bliver kolde forneden, når de render og leger i et soppebassin eller lignende.

Anmeld

20. juli 2010

birgittemarie

Jo, du har ret Anja og tusind tak for at berolige mig med at tænke sådan, at det nok er meget normalt, når nu man også selv har haft det som barn. Det kan bare være så meget lettere at se, når man hører nogle andre sige det.

Knus Birgitte

Anmeld

20. juli 2010

Tynen

Ej, nu bliver jeg sgu helt -agtig!

Stella har allerede haft blærebetændelse 3 gange i sit liv (På trods af at hun altid har været pakket ind i uld fra sommeren er slut) og er alle gangene røget på penicillinkur.
Der er slet ikke blevet nævnt et ord om scanning.

Det eneste vi skulle var at medbringe en ny urinprøve efter endt behandling for at se om hun skulle fortsætte med en ny pakke.

Nu får jeg altså noia... Der er slet ikke blevet nævnt andet end at det da ikke var normalt at så små børn fik det.
Gad vide om hun burde scannes?!

Anmeld

20. juli 2010

birgittemarie

Altså Tynen, når jeg hører det, tror jeg altså nærmere, at det er min læge, der er ny og overentusiastisk, end at det er din læge, der sjusker.

Jeg læste i hvert fald, at det var meget, meget normalt, at små børn får blærebetændelse og Grynts Aske var heller ikke blevet sendt til skanning, da han havde det og han var også under tre år.

Men prøv da at spørge, hvis du har lige så let til panik som mig.

Hvordan fik du hende til at tage medicin?

Det er lige lykkedes os at lære hende at sluge en ordentlig skefuld yoghurt med en skjult majskerne i og derefter slugte hun pillen på samme måde. Når jeg derimod fortalte hende, at majsen var i yoghurten tykkede hun på den hver gang. Jeg håber det går lige så let de næste gange.

Men til gengæld fandt jeg lige ud af, at ferielægen totalt har overdoseret hende og jeg er sådan set pænt lettet over, at jeg læste indlægssedlen, for der stod, at man doserede efter vægt og at et 30 kg. barn således skulle have 200 mg. tre gange om dagen. Et 15 kg. barn skal så have 100 mg. tre gange om dagen, men vores ferielæge syntes åbenbart, at han bare skulle dosere 200 mg. til hende. Det er sgu da dobbelportion. Det lyder mig en kende skidt. Og jeg har givet hende 100 mg.

Nå, nok om det.

Knus Birgitte

Anmeld

20. juli 2010

..

birgittemarie skriver:

Altså Tynen, når jeg hører det, tror jeg altså nærmere, at det er min læge, der er ny og overentusiastisk, end at det er din læge, der sjusker.

Jeg læste i hvert fald, at det var meget, meget normalt, at små børn får blærebetændelse og Grynts Aske var heller ikke blevet sendt til skanning, da han havde det og han var også under tre år.

Det er lige lykkedes os at lære hende at sluge en ordentlig skefuld yoghurt med en skjult majskerne i og derefter slugte hun pillen på samme måde. Når jeg derimod fortalte hende, at majsen var i yoghurten tykkede hun på den hver gang. Jeg håber det går lige så let de næste gange.

Men til gengæld fandt jeg lige ud af, at ferielægen totalt har overdoseret hende og jeg er sådan set pænt lettet over, at jeg læste indlægssedlen, for der stod, at man doserede efter vægt og at et 30 kg. barn således skulle have 200 mg. tre gange om dagen. Et 15 kg. barn skal så have 100 mg. tre gange om dagen, men vores ferielæge syntes åbenbart, at han bare skulle dosere 200 mg. til hende. Det er sgu da dobbelportion. Det lyder mig en kende skidt. Og jeg har givet hende 100 mg.

Nå, nok om det.

Knus Birgitte

Jeg har det helt lige som dig, jeg ville også gå i panik men set udefra så tror jeg roligt at du kan slå helt koldt vand i blodet. Mikas som jo har nogen udefinerbare skygger på lungerne som ingen aner hvad er, er jeg også svært bange for at han er kræft eller noget i den kaliber men som lægerne siger så trives han alt for godt til det. Nu har jeg set NM og hun trives da i stor stil så jeg tror helt sikkert du skal tro det bedste.

Godt du tjekkede ang dosis

Anmeld

20. juli 2010

Tynen

birgittemarie skriver:

Nå, nok om det.

Knus Birgitte

Jamen vi blev faktisk nødt til at tvinge det i hende til at starte med
Får det stadig helt dårligt over det, men der var intet at gøre og hun skulle jo have det.

Ved ikke hvilke du har fået, men dem vi fik må slet ikke blandes med mælkeprodukter(Kan ikke huske hvad de hedder. Det er ved at være længe siden sidst).
Derfor købte vi en engangsprøjte og opløste pillen i 2 skefulde vand og sprøjtede det ind i munden af hende.
Det lykkedes os til sidst at lære hende selv at gøre det, så det endte med at gå ret så nemt hver gang vi skulle igennem en uges behandling.

Anmeld

25. juli 2010

birgittemarie

Tynen skriver:

Jamen vi blev faktisk nødt til at tvinge det i hende til at starte med
Får det stadig helt dårligt over det, men der var intet at gøre og hun skulle jo have det.

Ved ikke hvilke du har fået, men dem vi fik må slet ikke blandes med mælkeprodukter(Kan ikke huske hvad de hedder. Det er ved at være længe siden sidst).
Derfor købte vi en engangsprøjte og opløste pillen i 2 skefulde vand og sprøjtede det ind i munden af hende.
Det lykkedes os til sidst at lære hende selv at gøre det, så det endte med at gå ret så nemt hver gang vi skulle igennem en uges behandling.

OMG det var vi også nødt til de første par gange NM skulle have dem og det føltes SÅ forfærdeligt.

Denne gang har vi simpelthen snydt hende ved at bilde hende ind, at hun bare skulle sluge store skefulde med yoghurt for at øve sig på at sluge piller. Og nu er det endelig overstået. Men gad vide, om det er væk, for hun klager stadig over mavesmerter og vil helst ikke tisse på wc'et...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.