Jeg synes det kommer 100% an på hvad bæreselen skal bruges til. Hvis det bare handler om at i skal have hænderne fri under madlavning er en Babybjörn et rigtigt godt køb, men hvis den skal bruges når i er på tur og den slags er den ikke så god, for børnene må kun sidde i den i meget kort tid (jeg mener det er 20 minutter mens de er helt små og max 40 minutter når de bliver større - Det burde stå i brugsvejledningen)
Grunden til at der er tidsbegrænsning på BabyBjörnen er at bærestillingen ikke er ergonomisk korrekt for børnene og de derfor overbelaster deres ryg hvis de sidder i den længere tid end det anbefalede.
Når de sidder i selen er de kun støttet af sædestykket, men deres ben hænger ned, og jo længere tid der går, des tungere bliver de - ligesom hvis vi voksne sidder i længere tid på en cykelsaddel med benene hængende ned. Forskellen på babyer og voksne er at vi takket være vores ryg og mavemuskler kan rykke lidt på os så blodstrømmen igen løber som den skal - det kan små babyer ikke.
Alternativet til en BabyBjörn (hvis altså man helst vil have en bæresele), er en Beco eller en Ergo eller en Manduca. Becoen kan man se inde på senglehuset.com og den er efter min mening meget pænere end BabyBjörnen.
Forskellen på selerne er at i Beco, Ergo og Manduca går siddestykket ud og støtter helt ude i knæhaserne og dermed kommer barnet til at sidde i det der hedder frøstilling (knæene lidt højere end numsen), hvormed ryggen ikke overbelastes. Derfor er der ikke nogen tidsbegrænsning i forhold til brugen af de seler - børnene må sidde i dem hele dagen hvis de har lyst.
Frøstillingen opnår man også med slynger og vikler, og det er nok den løsning jeg selv er mest til. Jeg bruger strækvikler og ringslynger til mine børn når de er helt nyfødte, og når de bliver større bruger jeg fastvikler og MeiTais. Slyngerne kræver lidt mere øvelse end en sele med klikspænder, til gengæld er de mere fleksible, og det betyder at jeg fx kan bruge den samme slynge til både Victor på 1½ år og til Sebastian på 3 år 
Anmeld