Macrolf skriver:
Mine unger har begge en super mundmotorik og har talt meget tidligt og har været hurtige til at kunne tygge mad - helt uden brug af sut 
Tror faktisk ofte at sut har den modsatte virkning fordi forældrerne lader børnene have den meget ofte, helt op til 3-4 års alderen. De har ikke særligt godt sprog fordi de har den prop i munden..
Nu kom jeg lige herind, fordi jeg har samme "problem" med Sofie - at hun ikke vil tage sut. Så jeg ved ikke, om du læser dette, men jeg bliver nødt til at skrive, da jeg ikke er enig. Nanna går med sutten i munden 24/7, hvis hun får lov, og hun er altså meget langt i hendes sprog. Hun taler faktisk bedre end Signe, der aldrig har brugt sut. Så den holder ikke helt

Der kan være mange grunde til, at det er dejligt med en sut. Når man nu fx får tvillinger, er det en kæmpe hjælp, at den ene kan pacificeres et stykke tid, mens man tager sig af den anden. Det samme gælder når man har flere større søskende, der også har behov for moar. Så kan man jo ikke sidde med baby ved brystet hele tiden, som man kan med den første (her taler jeg af erfaring med en babydreng med verdens største suttebehov = mors bryster). Det er også dejligt at have en trøster - ja, det gør det bare lidt lettere, når de får en prop i munden

Det handler nok også om temperament, for jeg har indtryk af, at dine børn er meget rolige, mens mine er lidt mere den anden vej. Så er det sgi dejligt at kunne lukke munden på dem

Knus Line
Anmeld