Babyer og narkose...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.793 visninger
43 svar
0 synes godt om
12. juli 2010

dorthemus

Så har Runa og jeg været på Riget og fået røntgenfotograferet hendes hænder og fødder...hun er jo født med ekstra fingre og tæer.

Hun tog det så pænt og jeg var mega stolt over hende; hun sagde ikke et kny selvom de lagde en lineal over hænderne og fødderne og pressede dem ned for at få et godt billede

Bagefter talte jeg med den læge der skal operere hende og det bliver en rigtig operation hvor min lille skat skal i narkose  Derfor kan hun heller ikke komme til før omkring november hvor hendes immunforsvar fungerer bedre.

Vi skal komme dagen før og sove der fordi hun skal til allerede tidligt om morgenen og så bliver hun bedøvet og lagt i narkose og så bliver de brændt af og syet med en til to sting. Det skulle tage max 20 minutter i alt...de sidder jo kun fast med en lille stykke hud på lillefingrene og lilletæerne. Bagefter kommer hun på opvågning hvor jeg så kan se hende.

Men puhh synes altså det er lidt svært, at hun skal i narkose...håbede jo, at de bare underbandt dem, men når hun er så lille så er de bange for at hun ikke kan ligge helt stille.

Er der nogen der har prøvet, at deres barn/børn kom i narkose og hvordan foregik det og hvordan opførte de sig bagefter??

Min lille skattepige altså

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. juli 2010

LinLin

David var i fuld narkose da han var 1 år og 4 mdr; hans ene sten var ikke faldet ned. Han mødte fastende ind kl 8. Kan ikke huske hvor længe operationen varede, men han vågnede igen 30 min efter den var slut, hvilket var ALT for tidligt (han skulle helst have sovet et par timer sagde de) Så han var rigtigt pylret - som et barn der er meget træt og sad bare og hang ved os. Mener det var da de kunne se han ikke var svimmel mere at vi kunne tage hjem igen (men det er altså 2½ år siden, så husker det ikke lige helt)...

Men jeg kan i hvert fald godt forstå du ikke bryder dig om tanken om at hun skal i fuld narkose! Jeg ville ikke med ind - det gjorde hans far. Kunne ikke klare tanken om at se ham "forsvinde"

Anmeld

12. juli 2010

Laulund87

Min datter har været i narkose 6 gange og hun er kun 7 måneder.

Hun har skulle faste 4 timer inden operationen. Når kirurgen har gjort sit arbejde kommer hun over på opvågningen hvor hun er koblet til nogle apparater så de kan holde øje med hende. Så skal hun bare vågne af sig selv mens man sidder ved siden af. 

Du skal nok forvente at hun er pyldret og sover rigtig meget de første par dage. Men det skal nok gå alt sammen

Anmeld

12. juli 2010

dorthemus

Mor til David skriver:

David var i fuld narkose da han var 1 år og 4 mdr; hans ene sten var ikke faldet ned. Han mødte fastende ind kl 8. Kan ikke huske hvor længe operationen varede, men han vågnede igen 30 min efter den var slut, hvilket var ALT for tidligt (han skulle helst have sovet et par timer sagde de) Så han var rigtigt pylret - som et barn der er meget træt og sad bare og hang ved os. Mener det var da de kunne se han ikke var svimmel mere at vi kunne tage hjem igen (men det er altså 2½ år siden, så husker det ikke lige helt)...

Men jeg kan i hvert fald godt forstå du ikke bryder dig om tanken om at hun skal i fuld narkose! Jeg ville ikke med ind - det gjorde hans far. Kunne ikke klare tanken om at se ham "forsvinde"

Nej det bekymrer mig også, men jeg vil heller ikke have det godt med at en anden skal ind med hende...jeg er alene med hende. Så jeg må vel bare tage mig sammen  Til november er hun knap et halvt år..faneme et lille pus!

Anmeld

12. juli 2010

dorthemus

Laulund87 skriver:

Min datter har været i narkose 6 gange og hun er kun 7 måneder.

Hun har skulle faste 4 timer inden operationen. Når kirurgen har gjort sit arbejde kommer hun over på opvågningen hvor hun er koblet til nogle apparater så de kan holde øje med hende. Så skal hun bare vågne af sig selv mens man sidder ved siden af. 

Du skal nok forvente at hun er pyldret og sover rigtig meget de første par dage. Men det skal nok gå alt sammen

Hele 6 gange!!!  Tak for din beskrivelse.

Anmeld

12. juli 2010

Laulund87

dorthemus skriver:

Hele 6 gange!!!  Tak for din beskrivelse.

Ja vi er efterhånden vant til det herhjemme

Anmeld

12. juli 2010

Halbschön

dorthemus skriver:

Så har Runa og jeg været på Riget og fået røntgenfotograferet hendes hænder og fødder...hun er jo født med ekstra fingre og tæer.

Hun tog det så pænt og jeg var mega stolt over hende; hun sagde ikke et kny selvom de lagde en lineal over hænderne og fødderne og pressede dem ned for at få et godt billede

Bagefter talte jeg med den læge der skal operere hende og det bliver en rigtig operation hvor min lille skat skal i narkose  Derfor kan hun heller ikke komme til før omkring november hvor hendes immunforsvar fungerer bedre.

Vi skal komme dagen før og sove der fordi hun skal til allerede tidligt om morgenen og så bliver hun bedøvet og lagt i narkose og så bliver de brændt af og syet med en til to sting. Det skulle tage max 20 minutter i alt...de sidder jo kun fast med en lille stykke hud på lillefingrene og lilletæerne. Bagefter kommer hun på opvågning hvor jeg så kan se hende.

Men puhh synes altså det er lidt svært, at hun skal i narkose...håbede jo, at de bare underbandt dem, men når hun er så lille så er de bange for at hun ikke kan ligge helt stille.

Er der nogen der har prøvet, at deres barn/børn kom i narkose og hvordan foregik det og hvordan opførte de sig bagefter??

Hej Dorthe..

Min søn har ikke været i narkose, men jeg har lige været i praktik på en børneafdeling i forbindelse med min uddannelse til sygeplejerske..

Jeg var med flere børn og forældre oppe ved narkosen, hvor jeg blev indtil børnene sov, og så tog jeg forældrene med mig igen, og var der som støtte for dem..

Det der skal ske er at når I møder ind på den pågældende afdeling dagen/aftenen før, så får hun sikkert lagt et drop... Det ser lidt voldsomt ud, fordi man skal bruge en del kræfter for at holde de små stædige væsner ( og det er jo kun et sundhedstegn at de kan protestere - det er ikke pga. smerten at de protestere, men pga. at de skal holdes ).

De skal faste op til at de skal narkose, typisk 6 timer før. Det er lidt forskellige fra operation til operation...

Så kommer I op på afdelingen hvor de skal bedøve/operere.. I får begge to en  overtrækshue på, og Runa kommer over på en briks og ligge, hvor der er en masse teknik.. Hun får måleudstyr på kroppen, så de kan følge hendes værdier.. Det kan også godt se lidt vildt ud, med alle de forskellige apparater.. På stuen vil der nok være en anæstæsilæge og måske to anæstæsisygeplejersker til stede. Du kan højest sandsynligt få lov til at stå ved siden af hende, når de bedøver hende.. Hun får en maske med det beroligende/bedøvende, og så falder hun hen... Ligeså stille.. Det er der voldsomt er at de blir helt slappe... Så bliver du nok fulgt ud af stuen, og skal vente indtil hun kommer på opvågningen..

Mange børn bliver påvirket af narkosen på den måde, at de bliver meget pylrede, og har RIGTIG meget brug for trøst ved mor.. Måske også mad og væske...

Jeg ønsker dig held og lykke med det hele ;-)

Anmeld

12. juli 2010

Mor til Frederic og Freya

dorthemus skriver:

Kan godt huske at hun har ekstra fingre og tæ'er.

Frederic kom første gang i narkose som 5 uger gammel. Meget akut en søndag nat - vi lagde ham selv på operations bord små 2 timer efter ank til børne afd og så ham 5½ time senere.

Han nåed ikke at faste, men havde også spist sidst 7/8 timer før.

Vi fik lov at komme op på intensiv/opvågning så snart de havde kørt ham ud fra operations stuen. Så sad ved hans side mens han stille vågned.

http://www.babygalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2463

Anmeld

12. juli 2010

dorthemus

Mor til Frederic skriver:

Kan godt huske at hun har ekstra fingre og tæ'er.

Frederic kom første gang i narkose som 5 uger gammel. Meget akut en søndag nat - vi lagde ham selv på operations bord små 2 timer efter ank til børne afd og så ham 5½ time senere.

Han nåed ikke at faste, men havde også spist sidst 7/8 timer før.

Vi fik lov at komme op på intensiv/opvågning så snart de havde kørt ham ud fra operations stuen. Så sad ved hans side mens han stille vågned.

http://www.babygalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=2463

Åh det lille skind altså  Sikke en omgang I var igennem og så med sådan en lille størrelse.

Anmeld

12. juli 2010

Mor til Frederic og Freya

dorthemus skriver:

Åh det lille skind altså  Sikke en omgang I var igennem og så med sådan en lille størrelse.

Var faktist ret glad for han var så lille.

Vi var knap nok kommet ned på stuen før end han kunne smile igen. Han havde ikke nogen mén af at være i narkose i så lang tid, men de ville gerne vi blev der nogle dage til hans sår var fint og han spiste ok. Lige ud over de der stafylokok der kom 4 uger efter.

Hvis du ikke er tryg ved at være hos hende mens de skal ligge drop, så sig fra og gå ud. Kom igen når de er færdige. De er nødt til holde hende fast - godt fast og derved vil hun nok skrige en del. Men så sig fra og kom igen med frisk energi til at trøste hende når det er ovre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.