Jeg mødtes med min mor igår. Det havde taget mig alt den tid vi havde været i norge og mere til, for at sende det skide kort til hende.
Det endte med at jeg skrev:
Kære mor
Jeg vil gerne invitere dig til at mødes på en valgfri café på lørdag, med henblik på at genoptage kontakten og en ny start.
Datter.
Hun ringede så dagen efter - hvilket overraskede mig lidt. Så var hun meget sådan. Mmm... Som jeg ikke rigtig kan håndtere, i telefonen og der var dårlig forbindelse, heldigvis, så vi aftalte bare at mødes lørdag kl. 13 også kunne vi se på det, efter der.
Jeg har og havde jo et ultimativt 'krav' til at jeg kan genoptage kontakt med hende. Hun skal acceptere og respekte min familie. Mine børns far og mine piger. Jeg vil IKKE have indblanding fra hendes side (fordi det jo er hendes sygdom der taler når det er - men det forstår hun ikke, så det har jeg ikke sagt til hende). Hvis hun ville det, så havde vi et grundlag til en ny begyndelse.
Jeg var ret nervøs for om jeg kunne fremføre mit krav, uden at blive følelsesmæssigt, til hverken den ene den anden side. At det er kravet og det kan ikke afviges. Jeg måtte forklare det et par gange for hende, for at hun forstod det - også sagde hun at det måtte komme an på en prøve. Så sagde jeg at det kunne jeg ikke. Det skal være enten eller. Der er ikke nogen prøve, det er det der er kravet og hvis det ikke går, så er det slut. - Det er hårdt, men jeg kan og vil ikke udsætte min familie for den vold, sådan nogen angreb er.
Til sidst, efter at hun havde begyndt og ville diskutere, debatere og forklare, så lykkedes det for mig at få hende stoppet og forklaret at det hverken var til debat, diskuttion eller noget andet. - Det er som det er, og ellers er der ikke noget. Hun meget gerne tænke over det og vende tilbage en anden dag. Men hun tyggede på det og efterfølgende, så gav hun tilsagn til at hun ville vælge at stole på mig og at vi gør det bedste for vores børn.
Godt sagde jeg, - så købte jeg en kop kakao til hende og en cola til mig. Så sludrede vi i en times tid, også fandt jeg en undskyldning for at gå. Så trængte jeg til en pause.
Hun begyndte også på alt muligt, med vores issues med hinanden osv og jeg forklare hende at jeg meget gerne ville have at vi klarede vores problemer og ting, hver især og ikke blandede hinanden ind i det. Det lod til at hun forstod det, og ellers har jeg i hvertfald præsenteret den næste grænse for hende. Det føltes rart.
Bagefter var jeg ret stolt af mig selv
Jeg følte at jeg for første gang, rent faktisk havde lykkes med sådan en svær ting på en måde, som jeg ønskede og at udfaldet, var kommet, så jeg havde en mulighed for at genoptage en eller anden kontakt med min mor - og at jeg har en følelse af at jeg kan håndtere det, samt sætte de grænser op, der aldrig er blevet sat i mit liv.
Jeg har heldigvis 14 gange tilbage på min henvisning til psykolog fra lægen, så jeg kan arbejde med de andre ting, der ligger hos mig. - samt øve mig på at sætte grænser, overfor min mor og andre, samtidig med at jeg er i det. 
Så det var lige første opdatering på det med min mor, - nu med afprøvet samværd!!..