Loa skriver:
Jeg er nok den eneste med denne mening og bliver derfor sikkert upopulær, men må altså give min mening med......
Jeg syntes faktisk det er helt fair med et loft på hvor mange penge man får....
Må indrømme at i min verden kan jeg slet ikke se hvad man brokker sig over.....
For det første, hvad sker der for at folk er blevet forvente.....? Skal man belønnes for at få børn, siden folk nærmest ikke kan fatte at de ikke skal have en sum penge for hvert barn de får? Hvorfor skal man overhovedet have noget som helst??
Folk burde da kun få børn hvis de har råd til det, og ikke afhængig af om de bliver hjulpet med en slat penge pr. barn......
Jeg syntes det er en glimrende måde at sørge for at visse familier ikke bare får 6-7-8-9 børn, bare fordi de så får flere og flere penge af det offentlige.....
Jeg får børn (barn - et til at starte med) fordi jeg ønsker barnet,og fordi jeg mener vi har råd til det.... Ikke fordi jeg tænker at vi kun kan klare det med hjælp fra det offentlige.....
Jeg ved godt det desværre går ud over mange familier med mange børn, men jeg kan alligevel ikke lade være at tænke at det vel stadig er folks egen opgave at have råd til de børn de får...... Og ja jeg ved også godt mange enlige bliver ramt, men så igen, så kan der jo ikke ske besparelser på nogen områder, uden at der er nogle i samfundet der bliver ramt..........
Og det med at pengene skulle reguleres efter indkomst, det syntes jeg bare er fuldstændig ude i hampen, dvs. de mennesker der rent faktisk arbejder hårdt og tjener godt skal have færre penge af det offentlige end dem der måske ikke tjener lige så godt?? For mig lyder det lidt som om de "rige" skal straffes for at have taget en uddannelse/læst længe/-eller bare for at knokle r**** ud af bukserne, og det syntes jeg godt nok ikke er fair......
jeg forstår godt din indgangsvinkel til tingene - ja folk skal da have råd til at få børn.
Men jeg har svært ved at forstå at du synes at "loft" på ydelsen er godt. Det ville det måske være, hvis spareplanen var lige for alle. Men det er den jo ikke, hvis man "bare" har et loft. Jeg mener også at folk med kun 1 barn skal have en lavere ydelse, hvis familien med 3-4 børn skal...... det er da rimeligt. Altså istedet nedsætte beløb pr. barn istedet for loft.
børnechecken er helt sikkert for mange en særlig velkommen gestus ---- jeg kunne forstå at du skulle have dit første barn
dejligt for dig og tillykke. Jeg tror i øvrigt ikke at familier "kalkulerer" i BFY, for det koster immervæk noget mere at have børn end det man får i BFY. Og selvom at BFY sænkes efterhånden som børnene bliver større, så koster de stadig en del penge.
Du vil måske blive chokeret over hvad institution koster når den tid kommer ...... (her i vores kommune er det 3700,- kr. om måneden for vuggestue og 2000 kr. for f.eks SFO)......., for ikke at tale om sko, bleer, tøj, ekstra vandforbrug osv osv.
Det er bestemt ikke gratis at få børn.
Jeg bliver generelt bekymret over, hvad sådan en plan vil gøre for DK samfundsmæssigt. Jeg bliver nervøs for at børnetallet vil falde, og det hjælper jo i DK på lang sigt.
Jeg mener at tingene er lidt mere farvede end bare at "folk selv må have råd til deres børn". Så må vi da også tilføje at "folk må da selv sørge for at have råd til at blive gamle", og folk må da "selv sørge for at have råd til at blive syge". Det er alt sammen noget, som enhver kan forvente i løbet af deres liv på lige fod med børn.
Det er et skræmmebillede for mig - nej jeg ønsker hellere vores trygge velfærd i DK, men det skal bare gå retfærdigt til når der evt. skal spares.