Mange-børnsfamilier står for skud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

28. maj 2010

Loa

Yrsa skriver:

Hvorfor tror du folk får børn fordi de får penge....og hvorfor tror du folk arbejder hårdere fordi de tjener mere

Jeg forstår ikke helt dine første spørgsmål?

Ja det lyder på mig som om folk får børn for at få penge, eller måske nærmere formuleret, får børn fordi de ved det offentlige hjælper dem med at klare det.....

Hvad er det ved min holdning du er flov over? Det forstår jeg ikke helt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2010

Svei

Loa skriver:

Jeg forstår ikke helt dine første spørgsmål?

Ja det lyder på mig som om folk får børn for at få penge, eller måske nærmere formuleret, får børn fordi de ved det offentlige hjælper dem med at klare det.....

Hvad er det ved min holdning du er flov over? Det forstår jeg ikke helt?

Hvor er det det lyder sådan....fordi man brokker sig over at de rammer det tredje barn og op og på den måde ikke stiller børn lige? i et samfund hvor der skal fødes flere børn?

Jeg er ike flov over din holdning, jeg tænker du taler ud fra nogle oplevelser der understøtter det du tænker...sådan er det jo for mange, at hvis de har set noget så bliver det samdheden for dem. Så det overrasker mig ikke at mennesker har en holdning som din...det der skræmmer mig er at vores politikere vægter og vælger som de gør.

Anmeld

28. maj 2010

Loa

Yrsa skriver:

Hvor er det det lyder sådan....fordi man brokker sig over at de rammer det tredje barn og op og på den måde ikke stiller børn lige? i et samfund hvor der skal fødes flere børn?

Jeg er ike flov over din holdning, jeg tænker du taler ud fra nogle oplevelser der understøtter det du tænker...sådan er det jo for mange, at hvis de har set noget så bliver det samdheden for dem. Så det overrasker mig ikke at mennesker har en holdning som din...det der skræmmer mig er at vores politikere vægter og vælger som de gør.

Der er en der skriver at det nærmere burde være omvendt og folk burde få flere penge jo flere børn de får, det er det jeg ikke forstår.........

Stiller børnene lige.... Det er bare det jeg ikke helt forstår... Vi er vel enige om at børnene er temmelige ligeglade med de penge, det er jo kun forældrene der bliver ramt, hvis de vel og mærker baserer deres økonomi på de penge....

Jeg forstår bare ikke helt hvad det havde gjort af forskel hvis det i stedet havde været sådan at pengene for alle børn var blevet halvveret i stedet?

Anmeld

28. maj 2010

MoarTil4

Loa skriver:

Jeg er nok den eneste med denne mening og bliver derfor sikkert upopulær, men må altså give min mening med......

Jeg syntes faktisk det er helt fair med et loft på hvor mange penge man får....

Må indrømme at i min verden kan jeg slet ikke se hvad man brokker sig over.....

For det første, hvad sker der for at folk er blevet forvente.....? Skal man belønnes for at få børn, siden folk nærmest ikke kan fatte at de ikke skal have en sum penge for hvert barn de får? Hvorfor skal man overhovedet have noget som helst??

Folk burde da kun få børn hvis de har råd til det, og ikke afhængig af om de bliver hjulpet med en slat penge pr. barn......

Jeg syntes det er en glimrende måde at sørge for at visse familier ikke bare får 6-7-8-9 børn, bare fordi de så får flere og flere penge af det offentlige.....

Jeg får børn (barn - et til at starte med) fordi jeg ønsker barnet,og fordi jeg mener vi har råd til det.... Ikke fordi jeg tænker at vi kun kan klare det med hjælp fra det offentlige.....

Jeg ved godt det desværre går ud over mange familier med mange børn, men jeg kan alligevel ikke lade være at tænke at det vel stadig er folks egen opgave at have råd til de børn de får...... Og ja jeg ved også godt mange enlige bliver ramt, men så igen, så kan der jo ikke ske besparelser på nogen områder, uden at der er nogle i samfundet der bliver ramt..........

Og det med at pengene skulle reguleres efter indkomst, det syntes jeg bare er fuldstændig ude i hampen, dvs. de mennesker der rent faktisk arbejder hårdt og tjener godt skal have færre penge af det offentlige end dem der måske ikke tjener lige så godt?? For mig lyder det lidt som om de "rige" skal straffes for at have taget en uddannelse/læst længe/-eller bare for at knokle r**** ud af bukserne, og det syntes jeg godt nok ikke er fair......

jeg forstår godt din indgangsvinkel til tingene - ja folk skal da have råd til at få børn.
Men jeg har svært ved at forstå at du synes at "loft" på ydelsen er godt. Det ville det måske være, hvis spareplanen var lige for alle. Men det er den jo ikke, hvis man "bare" har et loft. Jeg mener også at folk med kun 1 barn skal have en lavere ydelse, hvis familien med 3-4 børn skal...... det er da rimeligt. Altså istedet nedsætte beløb pr. barn istedet for loft.

børnechecken er helt sikkert for mange en særlig velkommen gestus ----  jeg kunne forstå at du skulle have dit første barn dejligt for dig og tillykke. Jeg tror i øvrigt ikke at familier "kalkulerer" i BFY, for det koster immervæk noget mere at have børn end det man får i BFY. Og selvom at BFY sænkes efterhånden som børnene bliver større, så koster de stadig en del penge.

Du vil måske blive chokeret over hvad institution koster når den tid kommer ......  (her i vores kommune er det 3700,- kr. om måneden for vuggestue og 2000 kr. for f.eks SFO)......., for ikke at tale om sko, bleer, tøj, ekstra vandforbrug osv osv.

Det er bestemt ikke gratis at få børn.

Jeg bliver generelt bekymret over, hvad sådan en plan vil gøre for DK samfundsmæssigt. Jeg bliver nervøs for at børnetallet vil falde, og det hjælper jo i DK på lang sigt. 

Jeg mener at tingene er lidt mere farvede end bare at "folk selv må have råd til deres børn".  Så må vi da også tilføje at "folk må da selv sørge for at have råd til at blive gamle", og folk må da "selv sørge for at have råd til at blive syge". Det er alt sammen noget, som enhver kan forvente i løbet af deres liv på lige fod med børn.

Det er et skræmmebillede for mig - nej jeg ønsker hellere vores trygge velfærd i DK, men det skal bare gå retfærdigt til når der evt. skal spares.

Anmeld

28. maj 2010

Pige2009

Som jeg har skrevet i alle de andre indlæg, så synes jeg det er ok, man skærer i Børnechecken, da jeg ikke mener det er statens opgave at forsørge vores børn

K.h. Linda

Anmeld

28. maj 2010

MoarTil4

Baagøe skriver:

Som jeg har skrevet i alle de andre indlæg, så synes jeg det er ok, man skærer i Børnechecken, da jeg ikke mener det er statens opgave at forsørge vores børn

K.h. Linda

vi er ikke helt uenige - det er ok at pille ved børnechecken.......hvis ellers det går retfærdigt til.

Jeg synes stadig at det er ALLE børnefamilier der skal være med til at betale - og ikke kun dem med mange børn. Når man alligevel vil regulere på BFY er det vel ikke så svært generelt at sætte BFY ned på alle grupper af børn.

Jeg har personligt ikke noget imod at få mindre - men jeg har noget imod, når naboen med deres 2 børn får nøjagtig samme beløb som hos med dobbelt antal. Ingen bryder sig vel om reel forskelsbehandling eller hvad?

Anmeld

28. maj 2010

Svei

MetteMorTil3 skriver:

vi er ikke helt uenige - det er ok at pille ved børnechecken.......hvis ellers det går retfærdigt til.

Jeg synes stadig at det er ALLE børnefamilier der skal være med til at betale - og ikke kun dem med mange børn. Når man alligevel vil regulere på BFY er det vel ikke så svært generelt at sætte BFY ned på alle grupper af børn.

Jeg har personligt ikke noget imod at få mindre - men jeg har noget imod, når naboen med deres 2 børn får nøjagtig samme beløb som hos med dobbelt antal. Ingen bryder sig vel om reel forskelsbehandling eller hvad?

SÅ ENIG! lige præcis der den er skæv.

Anmeld

28. maj 2010

Pige2009

MetteMorTil3 skriver:

Jeg er enig i, at det kunne ske bedre. Evt. med nedsættelse af beløbene hver især, men uanset hvad så synes jeg det er en kæmpe luksus vi overhovedet får de penge, så i det store hele, synes jeg det er ok...

Anmeld

28. maj 2010

Loa

MetteMorTil3 skriver:

jeg forstår godt din indgangsvinkel til tingene - ja folk skal da have råd til at få børn.
Men jeg har svært ved at forstå at du synes at "loft" på ydelsen er godt. Det ville det måske være, hvis spareplanen var lige for alle. Men det er den jo ikke, hvis man "bare" har et loft. Jeg mener også at folk med kun 1 barn skal have en lavere ydelse, hvis familien med 3-4 børn skal...... det er da rimeligt. Altså istedet nedsætte beløb pr. barn istedet for loft.

børnechecken er helt sikkert for mange en særlig velkommen gestus ----  jeg kunne forstå at du skulle have dit første barn dejligt for dig og tillykke. Jeg tror i øvrigt ikke at familier "kalkulerer" i BFY, for det koster immervæk noget mere at have børn end det man får i BFY. Og selvom at BFY sænkes efterhånden som børnene bliver større, så koster de stadig en del penge.

Du vil måske blive chokeret over hvad institution koster når den tid kommer ......  (her i vores kommune er det 3700,- kr. om måneden for vuggestue og 2000 kr. for f.eks SFO)......., for ikke at tale om sko, bleer, tøj, ekstra vandforbrug osv osv.

Det er bestemt ikke gratis at få børn.

Jeg bliver generelt bekymret over, hvad sådan en plan vil gøre for DK samfundsmæssigt. Jeg bliver nervøs for at børnetallet vil falde, og det hjælper jo i DK på lang sigt. 

Jeg mener at tingene er lidt mere farvede end bare at "folk selv må have råd til deres børn".  Så må vi da også tilføje at "folk må da selv sørge for at have råd til at blive gamle", og folk må da "selv sørge for at have råd til at blive syge". Det er alt sammen noget, som enhver kan forvente i løbet af deres liv på lige fod med børn.

Det er et skræmmebillede for mig - nej jeg ønsker hellere vores trygge velfærd i DK, men det skal bare gå retfærdigt til når der evt. skal spares.

Jeg syntes jo netop det er lige for folk, da dem der selv vælger at få 3 eller flere børn, jo stadig får det samme for de to første børn, som dem der kun får 2 børn......

Dog syntes jeg lige så vel at løsningen kunne have været at nedsætte hver enkelt ydelse, uanset om det var til barn nr.1 eller barn nr.5.... Det er jeg skam ikke uenig i.....

Der hvor min holdning nok får lidt ekstra "gødning" er også når man læser en artikel med en enlig mor til (vistnok 4) som selv har valgt at gå arbejdsløs for at bo på et nedlagt landbrug og prioritere børnene frem for job... Fred være med det, men at der så skal blive et stort ramaskrig over hun ikke længere kan forblive hjemmegående, for uden de fulde børneydelser for alle børn, har hun ikke råd...... Sådan noget er også med til at danne ramme om min holdning.....

Anmeld

28. maj 2010

wamse

Loa skriver:

Jeg syntes jo netop det er lige for folk, da dem der selv vælger at få 3 eller flere børn, jo stadig får det samme for de to første børn, som dem der kun får 2 børn......

Dog syntes jeg lige så vel at løsningen kunne have været at nedsætte hver enkelt ydelse, uanset om det var til barn nr.1 eller barn nr.5.... Det er jeg skam ikke uenig i.....

Der hvor min holdning nok får lidt ekstra "gødning" er også når man læser en artikel med en enlig mor til (vistnok 4) som selv har valgt at gå arbejdsløs for at bo på et nedlagt landbrug og prioritere børnene frem for job... Fred være med det, men at der så skal blive et stort ramaskrig over hun ikke længere kan forblive hjemmegående, for uden de fulde børneydelser for alle børn, har hun ikke råd...... Sådan noget er også med til at danne ramme om min holdning.....

Når du vælger at fremhæve lige netop den sag med hende, så synes jeg også du burde huske at hun jo ikke var enlig, da hun købte huset og det var først da hun blev enlig at hun sagde hendes job op, da det på ingen måde hang sammen med det at være enlig mor. Kan ikke præcis huske, hvilket job hun havde, men det var med arbejdstider hun bare ikke kunne få til at harmonere med det at være enlig mor.Hendes livssituation har jo ændret sig drastisk. Hun boede nu i sit eget hjem og modtog ikke nogen ydelser fra det offentlige, ud over den børnecheck. Som hun hun selv fremhæver, så bliver konsekvensen for hende nu at hun måske må flytte i et socialt boligbyggeri og modtage boligsikring der.

Jeg gjorde fuldstændig det samme, da jeg blev skilt for 7 mdr siden. Jeg havde et nattejob, og sagde det op for jeg havde ingen til at passe  mine børn om natten.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.