Mange-børnsfamilier står for skud

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. maj 2010

MoarTil4

Yrsa skriver:

Jeg tror bare ikke regeringen vil ramme deres kernevælgere...

Og jeg er enig, det giver ingen mening...giv checken efter indkomst eller sæt den ned for alle børn og til samme beløb...

Men lad os nu se hvad der sker...

Jeg er enlig mor til tre og mister MEGET i forhold til hvad jeg har..

efter indkomst.....det er jeg nok ikke helt enig i. Hvordan skulle indkomstbeløbet fastsættes...der er jo ikke noget ved at arbejde mere for at tjene mere, hvis pengene så forsvinder på f.eks BFYkontoen. Så falder skatteindtægter osv igen, så jeg tror ikke at det er den rigtige vej.

Men jeg er helt enig i, at en absolut generel beløbsnedsættelse for alle børnegrupper er en bedre ide - hvis alle er med så behøver det heller ikke være så dyrt for de enkelte familier, for så er "der flere til at bære". Og så er der også mere rimelighed i at familierne får BFY ift. antal børn.

Ja jeg tænker, at det må være virkelig nervepirrende for de enlige mødre med netop 3 børn - de rammes ekstra hårdt, og her er der jo kun 1 indkomst at regulere på.

Gad vide hvad der egentlig foregår ind i hovederne på politikerne?Men de har selvfølgelig lønninger så høje, så BFY beløbet ikke betyder det store i deres økonomi. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2010

Mumto3

MetteMorTil3 skriver:

okay - lyder spændende. Jeg kender ikke umiddelbart foreningen - i dette forum vil det da være helt oplagt at gøre lidt "reklame"

Så tak for indslaget.

Foreningen har eksisteret siden starten af 1970erne. Dengang kæmpede de for at få lov til at få mændene med ind på fødestuerne. Senere kæmpede de for retten til vandfødsel, komme af med 16 sengsstuer til nybagte mødre, fødselforberedelse til gravide. Jordmoderbesøg osv. Faktisk er det en forening der bliver taget meget alvorligt af politikkerne, og her gennem de seneste par år er det lykkedes at forhindre at nogle at de små fødeafdelinger er blevet lukket, at den sidste rest af fødselsforberedelse ikke er blevet skåret helt væk m.m.

Så det er bestemt en sag der er værd at støtte med 300kr som et års medlemsskab koster! (og så får man et suverent medlemsblad 6 gange om året!)

Anmeld

27. maj 2010

Svei

MetteMorTil3 skriver:

efter indkomst.....det er jeg nok ikke helt enig i. Hvordan skulle indkomstbeløbet fastsættes...der er jo ikke noget ved at arbejde mere for at tjene mere, hvis pengene så forsvinder på f.eks BFYkontoen. Så falder skatteindtægter osv igen, så jeg tror ikke at det er den rigtige vej.

Men jeg er helt enig i, at en absolut generel beløbsnedsættelse for alle børnegrupper er en bedre ide - hvis alle er med så behøver det heller ikke være så dyrt for de enkelte familier, for så er "der flere til at bære". Og så er der også mere rimelighed i at familierne får BFY ift. antal børn.

Ja jeg tænker, at det må være virkelig nervepirrende for de enlige mødre med netop 3 børn - de rammes ekstra hårdt, og her er der jo kun 1 indkomst at regulere på.

Gad vide hvad der egentlig foregår ind i hovederne på politikerne?Men de har selvfølgelig lønninger så høje, så BFY beløbet ikke betyder det store i deres økonomi. 

Ja, de har jo deres på det tørre....dem som vælges ind er jo ikke nødvendigvis dem der ønsker at gøre noget for andre...det er så trist og jeg synes det er virkelig sørgeligt at vores samfund kører i den retning som det ser ud som.. øv..

Anmeld

27. maj 2010

MoarTil4

Macaab skriver:

Ja men de ønsker børnetallet op... Så beløn dog de familier der vælger flere børn til, istedet for at straffe...

ja det kunne være rart hvis man hjalp de store børnefamilier istedet for at straffe. Det er vildt dyrt med mange børn, og derfor vælger nogen flere børn fra af økonomiske årsager.

Regerings udspil trækker ihvertfald børnetallet ned mange år frem, vil jeg mene.

Det motiverer på ingen måde til flere børn.

Anmeld

27. maj 2010

MoarTil4

Yrsa skriver:

Men det kan jo altså ikke være samfundets opgave at kompensere for flere børn eller medregne flere biler og så ellers give flere penge.

Alle børn har da lige meget værdi og det burde være fuldstændig ens det man får, hvis man skal have penge overhoved.

Og så er det jo altså ikke børnenes behov med et stort dyrt hus eller flere biler, nye biler osv...det er vidst os forældre der skaber et behov der..

korrekt - det er eget ansvar hvad man anskaffer sig. Man vælger jo selv hvor dyrt man vil sætte sig....og det skal samfundet ikke bære.

Men det er immervæk dyrere at være flere i familien - det bliver brugt mere vand, mad og diverse. Kort sagt - man er "flere om samme grød", så det har da helt sikkert en betydning at regering rører ved noget så basalt som BFY. Og mange er jo afhængig er bil som transportmiddel - for mange er det ikke et gode, men en nødvendighed - f.eks udkantsområder - der er altså langt mellem institutionerne kunne jeg forestille mig.

Jeg giver dig helt ret i, at det må være ens beløb man får pr. barn.

Det er jo helt urimeligt at 2 børn giver 30.500 kr. i BFY og 4 børn giver 30.500 kr. i BFY - det er ikke lighed for alle.....og pengene kommer jo grundlæggende fra vores alle sammen skatter, så man bliver da harm.

Anmeld

27. maj 2010

MoarTil4

Yrsa skriver:

Ja, de har jo deres på det tørre....dem som vælges ind er jo ikke nødvendigvis dem der ønsker at gøre noget for andre...det er så trist og jeg synes det er virkelig sørgeligt at vores samfund kører i den retning som det ser ud som.. øv..

ja øv.....og jeg er bare så ærgelig over at efterlønsordningen bare få lov at stå i fred, når alt andet er i spil.

Hvad skal det til for, at en rask person skal på forsørgelse bare fordi de fylder 60 år..... mærkeligt at man ikke rører ved et sådan fuldstændig unødvendigt gode - man kunne istedet køre ordningen for de folk, som havde fysiske skavankeer efter mange år på arbejdsmarkedet - det er da mere rimeligt.

Anmeld

27. maj 2010

4kløver

Vi skal nok få det til at hænge sammen.. her har vi snakket om at sælge bilen.. vi bor i en 4-værelse  godt nok tæt men hyggeligt

og må nok sige det skal ikke holde mig tilbage med at få et barn til..

Anmeld

28. maj 2010

MoarTil4

4kløver skriver:

Vi skal nok få det til at hænge sammen.. her har vi snakket om at sælge bilen.. vi bor i en 4-værelse  godt nok tæt men hyggeligt

og må nok sige det skal ikke holde mig tilbage med at få et barn til..

Dejligt at din lyst til børn er uændret.

Det er min skam også.....vi venter pt. nr. 4.

Nej - man får da selvfølgelig børn fordi man har lyst til det. Og det skal jo helst ikke være styret af økonomiske årsager, men valget om evt. at få mere end de 2-3 børn vil være præget af hvorvidt man har råd. Der er da familier, hvor flere børn er en økonomisk umulighed - netop fordi udgifterne hertil i form af institution, bleer, tøj og diverse er høj.

Jeg opponerer imod, at der med det nye loft over BFY ikke vil være lighed. Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod, at man er nødt til at skære i BFY, men spareplanen skal være rimelig.

Det er IKKE rimeligt, når 2-børnsfamilien får samme beløb som 3, 4, 5 og 6 børnsfamilien. Det er her, jeg bliver rigtig forarget.

Jeg så meget hellere, at man istedet generelt nedsatte beløbet pr. barn, så en familie fik ydelse tilsvarende hvad de har af udgifter.

Anmeld

28. maj 2010

Loa

Jeg er nok den eneste med denne mening og bliver derfor sikkert upopulær, men må altså give min mening med......

Jeg syntes faktisk det er helt fair med et loft på hvor mange penge man får....

Må indrømme at i min verden kan jeg slet ikke se hvad man brokker sig over.....

For det første, hvad sker der for at folk er blevet forvente.....? Skal man belønnes for at få børn, siden folk nærmest ikke kan fatte at de ikke skal have en sum penge for hvert barn de får? Hvorfor skal man overhovedet have noget som helst??

Folk burde da kun få børn hvis de har råd til det, og ikke afhængig af om de bliver hjulpet med en slat penge pr. barn......

Jeg syntes det er en glimrende måde at sørge for at visse familier ikke bare får 6-7-8-9 børn, bare fordi de så får flere og flere penge af det offentlige.....

Jeg får børn (barn - et til at starte med) fordi jeg ønsker barnet,og fordi jeg mener vi har råd til det.... Ikke fordi jeg tænker at vi kun kan klare det med hjælp fra det offentlige.....

Jeg ved godt det desværre går ud over mange familier med mange børn, men jeg kan alligevel ikke lade være at tænke at det vel stadig er folks egen opgave at have råd til de børn de får...... Og ja jeg ved også godt mange enlige bliver ramt, men så igen, så kan der jo ikke ske besparelser på nogen områder, uden at der er nogle i samfundet der bliver ramt..........

Og det med at pengene skulle reguleres efter indkomst, det syntes jeg bare er fuldstændig ude i hampen, dvs. de mennesker der rent faktisk arbejder hårdt og tjener godt skal have færre penge af det offentlige end dem der måske ikke tjener lige så godt?? For mig lyder det lidt som om de "rige" skal straffes for at have taget en uddannelse/læst længe/-eller bare for at knokle r**** ud af bukserne, og det syntes jeg godt nok ikke er fair......

Anmeld

28. maj 2010

Svei

Loa skriver:

Jeg er nok den eneste med denne mening og bliver derfor sikkert upopulær, men må altså give min mening med......

Jeg syntes faktisk det er helt fair med et loft på hvor mange penge man får....

Må indrømme at i min verden kan jeg slet ikke se hvad man brokker sig over.....

For det første, hvad sker der for at folk er blevet forvente.....? Skal man belønnes for at få børn, siden folk nærmest ikke kan fatte at de ikke skal have en sum penge for hvert barn de får? Hvorfor skal man overhovedet have noget som helst??

Folk burde da kun få børn hvis de har råd til det, og ikke afhængig af om de bliver hjulpet med en slat penge pr. barn......

Jeg syntes det er en glimrende måde at sørge for at visse familier ikke bare får 6-7-8-9 børn, bare fordi de så får flere og flere penge af det offentlige.....

Jeg får børn (barn - et til at starte med) fordi jeg ønsker barnet,og fordi jeg mener vi har råd til det.... Ikke fordi jeg tænker at vi kun kan klare det med hjælp fra det offentlige.....

Jeg ved godt det desværre går ud over mange familier med mange børn, men jeg kan alligevel ikke lade være at tænke at det vel stadig er folks egen opgave at have råd til de børn de får...... Og ja jeg ved også godt mange enlige bliver ramt, men så igen, så kan der jo ikke ske besparelser på nogen områder, uden at der er nogle i samfundet der bliver ramt..........

Og det med at pengene skulle reguleres efter indkomst, det syntes jeg bare er fuldstændig ude i hampen, dvs. de mennesker der rent faktisk arbejder hårdt og tjener godt skal have færre penge af det offentlige end dem der måske ikke tjener lige så godt?? For mig lyder det lidt som om de "rige" skal straffes for at have taget en uddannelse/læst længe/-eller bare for at knokle r**** ud af bukserne, og det syntes jeg godt nok ikke er fair......

Hvorfor tror du folk får børn fordi de får penge....og hvorfor tror du folk arbejder hårdere fordi de tjener mere?

Jeg synes dit indlæg lugter langt væk af fordomme som ved gud intet har med virkeligheden at gøre.

Jeg synes det er ok at der skal spares, men så må det gælde over hele linien.

Den her tankegang og måde at sætte ind synes jeg lugter langt væk af noget som jeg er flov over at være en del af.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.