MUTT3 skriver:
Amning fordi??
Fordi det er det hurtigste fast food i verdenen.
Det er hyggeligt.
Det minsker risikoen for sygdomme, der i blandt er kræft det gælder både hos mor og barn.
Det er det sundesat føde overhovedet, for et menneskebarn.
Det styrker mundmotorikken, og der ved sproget.
Undersøgelser peger i retningen af at langtidsamme børn bliver klogere end flaske børn, eller børn der ikke langtids ammes.
Det minsker risikoen for allergi, selv børn af ikke alærgikere kan få allergi.
Fordi mit barn gerne vil ammes, og nydder det.
Fordi fast føde, før barnet viser tegn på at have behov for det, ikke er sundt for barnet.
Forbruget af bleer er mindre.
Barnet får dækket det MEGET vigtige behov for fedt i maden, på en langt sundere måde end tilskud.
Barnet regulere selv hvor meget det har behov for.
Jeg behøver ikke spikulere over, om mit barn får det, det har brug for, ej hellæer om det får for meget, fx via tilskud, eller ved at spise for meget af en bestemt fødevare.
Det tærre ikke det mindste på miljøet at produsere MM, mes det koster pænt meget at lave og give MME.
Far kan deltage i det hyggelige ved amning, min gemal har ingen problemer med at deltage (lige som jeg kan deltage når han giver flaske)
Putning er langt nemere med et barn der falder i søvn med en pa i munden.
Det styrker børnenes motorik, langt bedre end flaske gør, ikke kun højen-hånd kordinationen men også fin og grov-motorikken, finmotorikken ved at de kæler for brystet, gov ved at den ene arm og det ene ben skiftevis bliver fikseret under amningen, ved at give flaske kan man ikke fiksere nederste arm og ben korrekt.
Fordi jeg ikke får dårligsamvittighed ved at amme så længe mit barn gider.
Simbelthen fordi der flaske ikke er til fordel for værgen, miljøet, far, mor eller barn.
Jo jeg har prøvet min del ammeproblemer, det eneste jeg er slupet for (endnu, det kan stadig nåes) er betændelse, ellers har jeg prøvet alt, så jeg ved udemærket hvor hårdt det er at amme, men jeg kender også gevinsten ved at blive ved trods alt, jeg har prøvet den dårlige samvittighed over at stoppe før nødvendigt (og ved nu at det netop var det at jeg sagtens kunne have ammet længere der gav den dårlige samvittighed, og ikke alt muligt andet) men jeg har også prøvet den dejlige naturlige fornemmelse af at stoppe fordi mit barn ikke havde behov for at amme mere.
øhhh mutt?
så sidderj eg jo så og tænker...kender du slet ikke de slemme sider ved amning, for de findes altså!
der er jo den der med at man ikke har mælk nok...Jeg havde et prob. med Tif da hun blev ammet, hun er født for tidligt, 4 uger, og var enormt nem i starten, hun fik jo så også gulsot.
Jeg ammede på liv og løs, igen og igen, selv om hun var træt, og endelig fik vi bygget det op, og vi kom hjem fra sygehuset.
da hun var 1½ månede gammel, havde hun skreget i ca tre uger, hun skreg, og skreg.
Folk sagde ondt i maven, kolik, varme, kulde...og jeg sagde, jeg er bange for jeg ikke har mælk nok!
Det skal man jo så ikke sige til gæve gamle mødre...FOR DER ER ALTID MÆLK NOK! sådan lød svaret...og jeg ammede videre...og pigebarnet skreg.
så skulle hun passes, og jeg havde malket ud til hende...og det viser sig faktisk at den portion mælk jeg kunne malke ud, kun var halvdelen af hvad hun egentlig kunne spise!
så der måtte MME til, for at dække hende ind, og pigebarnet sov. (endelig langt om længe)
Så tog jeg mig en snak med min SP, som 100% stættede mig i at stoppe amningen...for da jeg forsøgte at vende tilbage til amningen, startede skrigeriet.
så derfor kom Tif på flaske.
SP fulgte hende meget nøje, og pludselig steg hendes vægtkurve, og på ca 7 mdr. har hun steget 3 vægtkurver så hun nu ligger på linie med normalvægten!
Amning er ikke altid det bedste...for jeg var opsat på at amme hele min barsel ud, men dælme ikke for alt i verden...jeg vil under ingen omstændigheder sulte mit barn!
og det med at det er en skrøne at man kan have for lidt mælk...det kan folk stoppe direkte op hvor det kommer fra, for det passer ikke.
Man kan have for lidt mælk.
det der er vigtigt, er at mor og barn trives med det valg man tager, for alt andet er ikke til at holde til...jeg kan sørme godt hunsk hvordan folks øjne gled op og ned af mig når jeg hev flasken frem...
men for fanden...mit barn skal vel have føde!
så passer det bedre at droppe amningen, så mener jeg nu stadig at det er et valg folk selv skal tage...for andres meninger kan tit såre mere end de gavner.
Jeg sidder f.eks med en lidt dårlig smag over de ting du har noteret ned her...(det er din mening, og den er du helt i din allerbedste ret til at have) men følelsen af at se på skrift, at fordi mit barn ikke fik nok ved mig, så er hun mere disponibel for kræft, og har en dårligere motorik...den rammer mig rimelig dybt. for jeg havde ikke valget!
øhhh, det her kan da se negativt ud, men det er sørme ikke ment sådan...bare lige så vi har det på det rene 8D