for alle håb om en god dag til os i morges (L)
Det blev en rigtig skøn dag og jeg er lige vågnet fra en 3 timers sofalur (C)
Det hele gik rigtig fint. Nova Maria var så sød i kirken, hvor vi endte med af invitere alle gæsterne med hen alligevel, fordi de havde truet med torden.
Så der blev desværre ikke nogen privat ceremoni, men til gengæld holdt jeg den tale, jeg havde skrevet til at døbe hende med ved bordet, så ingen var i tvivl om, med hvilke ord, vi ønskede at navngive hende... ( (?)woohohar, for en sætning 8D)
Tusind tak AG for meget opbyggelig tale, da jeg sad med forsovet hjerne i morges og syntes, at dåbstalen var en omgang pladder og forsøgte at skrive en masse om (L)
Nu vil jeg lige dele talen med jer :)
"Nu vil jeg gerne fortælle, hvad der egentlig skulle være foregået i dag, hvis de ikke havde lovet torden og regn. Vi skulle have været ude ved en dejlig sø for at døbe Nova Maria selv, men det syntes Gud tilsyneladende ikke var nogen god idé. Først lagde han et dødt egern ved et træ ved den første sø, vi kiggede på, så lagde han en død rotte ved den næste og til sidst truede han med regn og torden, så vi til sidst ikke turde andet end at bestille tid i kirken.
Men vi vil nu alligevel gerne dele de dåbsord, vi havde forberedt med jer, så nu vil jeg læse dåbstalen op.
Kære, lille elskede barn. Vi har samlet din familie for at byde dig velkommen til verden, for at fejre din fødsel og for at give dig et navn.
Far og jeg har valgt dette smukke sted til din dåb, da vi mere end noget andet ønsker dig et vidunderligt, frit liv i harmoni med naturen, både den inde i dig og den omkring dig.
Dine faddere, der her er repræsenteret af din farbror Konrad, din moster Anne-Louise, din morbror Jens-Christian, og dine næsten-mostre Rikke og Sarah, står her i dag for at være vidner til denne ceremoni, hvor Far og jeg vil forsøge at forklare essensen af, hvad vi ønsker at lære dig om livet, så de kan fortælle det videre til dig, hvis vi - Gud forbyde det - skulle dø, før vi får lært dig det selv.
Lille pige; Lad altid din ånd forblive flyvende, fri og levende. Lad aldrig din sjæl spærre inde. Lyt altid først og fremmest til dit hjerte, når du skal foretage valg i livet og gå aldrig på kompromis med dit inderste væsen. Stå ved den du er og lad aldrig nogle eller noget underkue dig.
I dit liv vil du måske støde på begreber som skyld og skam. Og her taler jeg ikke om den milde form, hvor du er ked af at have revet Far i øjet, ødelagt Mormors briller eller flov over at have slået en prut i fuld offentlighed, men om den form, der forhindrer dig i at føle, det du føler, fordi det måske ikke er come il faut i det samfund, du lever i. Der skal du vide, at Far og jeg vil gøre alt, der står i vores magt for at du aldrig nogensinde skal komme til at skamme dig over den, du er.
Lad aldrig din tanke begrænse. Du er alt, hvad du kan forestille dig og at ønske at være.
Vær mod andre, som du ønsker at de skal være mod dig. Lær at forstå andre mennesker, oplev det spændende eventyr, det er at sætte sig ind i et andet menneskes tanker og følelser og behandl dem med respekt og medfølelse.
Giv udtryk for enhver følelse, du mærker. Græd, når du har ondt eller føler sorg. Råb, når du er vred og syng og dans og le, når du er glad.. Le. Le hver dag, grin af dig selv, grin med andre og find den morsomme vinkel i en situation uanset, hvor dyster og tung, den er at bære.
En klog har engang sagt ”Alle som kan se verdens inderste væsen, kan genkendes på deres udprægede sans for humor. Kun de uvidende er dødens alvorlige og kan helt identificeres med deres tanker og handlinger.”
Der er ingen følelse, du kan have, der er mindre værd eller mindre pæn end andre. Skam dig aldrig over noget, du føler eller tænker, men handl med omtanke. Lad aldrig dine mere fjendtlige følelser gå ud over andre mennesker eller ud over dig selv, men læg mærke til dem, råb, syng eller hop dem ud, reflekter over, hvorfor de kom og grin så af dem.
Med denne jord, byder vi din lille krop velkommen til denne verden.
Med denne luft omkring dig, synger vi et velkommen til din sjæl og med dette vand forener vi alle elementer i dig og binder dig til os i uendelig kærlighed i Jesu navn Amen.
Vi døber dig Nova, da du er det nye liv. Du er friheden i de første solstråler, der rammer havet ved morgengry.
Vi døber dig Maria, da du er skønheden i kvinden. Du er den uendelige renhed og uskyld i kærlighedens inderste væsen.
Vi døber dig Magdalena , da du er urkraft og menneskelig natur. Du er født med uendelig energi, vildskab og ubegrænset vovemod."
Og det var så vist det længste indlæg skrevet til dato herinde 8D:$
Tusind tak, hvis du har læst med så langt (L)
Knus fra Birgitte
Anmeld