Børnehaver lider under forsinkede forældre

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. marts 2010

BK

Måske hænger det også sammen med, at det er de "velgodt" betalte job hvor man ikke har fri kl. 15. Eks. som en håndværker.

Jeg er selv et hverdags eks:

Hvis jeg skal være på arbejde til vi lukker, så er det til kl. 16.

Børnehaven lukker kl. 16.30, og jeg har 30 min. transport i BIL.

Heldigvis for os, så har vi begge børn sammen sted, men det vil vi ikke have efter sommerferien, og dermed kan vi ikke nå det hvis jeg først kan gå kl. 16.

Jeg synes ikke det er iorden, da mange i samfundet arbejder til kl. 16, og fredag er det helt galt - der lukker de kl. 16, endda noglesteder 15.30!!

Institutionerne skal også tilpasse os der møder sent, det kan ikke nytte man absolut skal være en håndværker far/ kontor mor.

Fair nok skal de så også lukke op kl 5 så jeg kan nå at være på arbejde til kl 6... For så siger jeg godt nok stakkels pædagoger...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. marts 2010

wamse

Som jeg ser det, så burde daginst. have mere fleksible åbningstider, som afspejler hvordan arbejdslivet ser ud i dag. min datters børnehave åbner nu først kl. 7.15 og har jeg brug for pasning før skal hun afleveres i en anden inst. som så følger hende hen i hendes børnehave kl. 7.15. Samtidigt med det, lukker de kl 15.15 om fredagen, og det er godt nok et problem for mig at få det hele til at hænge sammen. Ja jeg har valgt at få mine børn, men samtidigt forlanger samfundet altså også at man står til rådighed for arbejdsmarkedet, og det er altså et arbejdsmarked der er ret ligeglad med inst.åbningstider.

Anmeld

19. marts 2010

Lullaby

Jeg arbejdede engang i en bh hvor det ene barn konekvent blev hentet 5 i 5 og så ville moren altid liiige gerne snakke om dagen. Klaphat. Og hun havde endda fri kl 3 hver dag

Anmeld

19. marts 2010

wamse

Klock skriver:

Fair nok skal de så også lukke op kl 5 så jeg kan nå at være på arbejde til kl 6... For så siger jeg godt nok stakkels pædagoger...

Nu sidder pædagogerne der jo ikke fra åbningstid til lukketid, de har jo forskellige vagter, og det er vel ikke anderledes end mange andre ansatte indenfor plejeområdet. Hvis de evt skulle møde så tidligt som kl 5-5.30, så har de jo så fri før i den anden ende.

Anmeld

19. marts 2010

Fines mor

Klock skriver:

Jeg må ærligt tilstå at jeg synes det er forkasteligt at man ikke henter sine børn til tiden, kan man ikke selv nå det må man satme ansætte en barnepige...

Pt går mine børn i dagpleje, min datter skal i børnehave om 1½ måned... Hver anden uge har jeg aftenarbejde, og kan derfor ikke hente mine børn... Min mand har først fri fra arbejde kl 16:00, og en times transport (i bil), men jeg er temmelig sikker på at både dagplejen og børnehaver ville blive tosset hvis de blev hentet så sent, så jeg har været nød til at få barnepige på...

Jeg tror såment godt forældrene vil hente børn til tiden, men der er så lidt  "luft" fra man skal forlade sin arb. plads, og til de lukker så det er en svær balance. Sådan er det for rigtig mange her på Fyn, og fredag er den værste dag. Nogle er helt nede og vil lukke kl. 15, jeg ved ikke hvormange af jer herinde som har fri kl. eks. 14 hver fredag, så i kan hente inden kl. 15?

Vi har begge kontorjob, og nej... ikke skyhøje betalte job, bare alm. HK job for mit vedkommende, men derfor skal jeg jo være der 37 timer, og i åbningstiden ;-(( Men der er mange forstående arb. giver, men ligeså mange som ikke er det...!!!

Anmeld

19. marts 2010

Bayze

wamse skriver:

Som jeg ser det, så burde daginst. have mere fleksible åbningstider, som afspejler hvordan arbejdslivet ser ud i dag. min datters børnehave åbner nu først kl. 7.15 og har jeg brug for pasning før skal hun afleveres i en anden inst. som så følger hende hen i hendes børnehave kl. 7.15. Samtidigt med det, lukker de kl 15.15 om fredagen, og det er godt nok et problem for mig at få det hele til at hænge sammen. Ja jeg har valgt at få mine børn, men samtidigt forlanger samfundet altså også at man står til rådighed for arbejdsmarkedet, og det er altså et arbejdsmarked der er ret ligeglad med inst.åbningstider.

Så får du lige sådan én  tilbage!  For jeg er meget enig.

Jeg synes også at dette handler meget om et rent strukturelt problem - altså hvordan samfundet og særligt arbejdsmarkedet ser ud i dag og et behov for at daginstitutioner også tilpasser sig krav om fleksibilitet mm.

Og så vil der selvfølgelig altid være nogle forældre som ganske enkelt tager for let på åbningstider, hvilket selvføgelig er respektløst, men de udgør slet ikke det hele billede af denne problematik, synes jeg ikke... Derfor er det også for tyndt (igen) at køre den af på de forfærdelige forældre der ikke prioriterer de børn de selv har valgt at få...

Anmeld

19. marts 2010

BK

Fines mor skriver:

Jeg tror såment godt forældrene vil hente børn til tiden, men der er så lidt  "luft" fra man skal forlade sin arb. plads, og til de lukker så det er en svær balance. Sådan er det for rigtig mange her på Fyn, og fredag er den værste dag. Nogle er helt nede og vil lukke kl. 15, jeg ved ikke hvormange af jer herinde som har fri kl. eks. 14 hver fredag, så i kan hente inden kl. 15?

Vi har begge kontorjob, og nej... ikke skyhøje betalte job, bare alm. HK job for mit vedkommende, men derfor skal jeg jo være der 37 timer, og i åbningstiden ;-(( Men der er mange forstående arb. giver, men ligeså mange som ikke er det...!!!

Hvis du nu lægger mærke til et ord jeg har skrevet nemlig barnepige... Kan man ikke selv hente dem til tiden er man efter min mening forpligtet til at sørge for at nogen andre henter dem...

Anmeld

19. marts 2010

Fines mor

Klock skriver:

Hvis du nu lægger mærke til et ord jeg har skrevet nemlig barnepige... Kan man ikke selv hente dem til tiden er man efter min mening forpligtet til at sørge for at nogen andre henter dem...

Det er jeg da enig i, men her på Fyn kan der være op til 5 - 10 km. til børnehaven for nogle forældre, og så kræver det en barnepige som har en bil. Nu kan vi godt nå det, men det er kun lige på vippen, men jeg kan godt følge dem her på Fyn som ikke kan- det er rigtig træls ;-(

Anmeld

19. marts 2010

nannanadja

kan ikke forstå hvis man ikke kan overholde tiderne- det må være så irriterende for pædagogerne at de skal arbejde over så tit..

hvis man selv har fri kl 5 vil man jo også gerne selv hjem.

Anmeld

19. marts 2010

LinLin

Men måske pædagogerne også selv har nogle børn der skal hentes et andet sted..... det ville de så ikke kunne nå hvis de skulle arbejde længere..... og så er deres børns institution nødt til at holde længere åbent osv osv.... skruen uden ende.

Det har vi nemlig

I Århus Kommune har institutionerne i øvrigt åbent fra 6.30 - 17 (-16.30) om fredagen... SYnes da også 10½ time er rigeligt tid!!!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.