Det gik således:
Jeg ringede som sagt rundt og fik til sidst bekræftet fra både SU-kontoret og kontanthjælpsafdelingen på Århus kommunes telefonvagt som konfererede med din chef og begge meldte tilbage at jeg var berettiget til kontanthjælp hvis jeg gik på orlov fra studiet.
Jeg følte mig dog stadig lidt utilpas ved det og søgte derfor videre og fandt tilsidst en pjece fra studenterrådgivningen på nettet hvor følgende fremgik:
Studerende har kun i særlige tilfælde ret til kontanthjælp i forbindelse med barsel. Har du orlov fra uddannelsen, kan du kun få kontanthjælp, hvis du ikke ville have været berettiget til SU, såfremt du var indskrevet på uddannelsen. Er du ikke SU-berettiget, og tager du orlov fra uddannelsen, er du berettiget til kontanthjælp efter Aktivlovens §25, såfremt du ikke har indtægt, formue eller ægtefælle, du kan forsørges af.
Så ringede jeg tilbage til kommunen og fortalte dem om mit nye fund og efter at have konfereret med den øverste chef måtte de med skam melde tilbage at de havde givet mig forkerte oplysninger første gang. Så altså:
NEJ, jeg er ikke berettiget til kontanthjælp fordi jeg er berettiget til flere SU klip - til gengæld ER jeg berettiget til supplerende dagpenge idet jeg opfylder reglen om minimum 120 timers erhvervsarbejde de sidste 13 uger op til barslen (arbejder min.10 timer om ugen så det passer fint) og nu søger jeg så om det og om barsel fra 1.april. Dvs at jeg måske alligevel kan holde et års barsel.
Mvh
Rosa
Anmeld