Bureaukratiet har sejret!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Det gik således:

Jeg ringede som sagt rundt og fik til sidst bekræftet fra både SU-kontoret og kontanthjælpsafdelingen på Århus kommunes telefonvagt som konfererede med din chef og begge meldte tilbage at jeg var berettiget til kontanthjælp hvis jeg gik på orlov fra studiet.

Jeg følte mig dog stadig lidt utilpas ved det og søgte derfor videre og fandt tilsidst en pjece fra studenterrådgivningen på nettet hvor følgende fremgik:

Studerende har kun i særlige tilfælde ret til kontanthjælp i forbindelse med barsel. Har du orlov fra uddannelsen, kan du kun få kontanthjælp, hvis du ikke ville have været berettiget til SU, såfremt du var indskrevet på uddannelsen. Er du ikke SU-berettiget, og tager du orlov fra uddannelsen, er du berettiget til kontanthjælp efter Aktivlovens §25, såfremt du ikke har indtægt, formue eller ægtefælle, du kan forsørges af.

Så ringede jeg tilbage til kommunen og fortalte dem om mit nye fund og efter at have konfereret med den øverste chef måtte de med skam melde tilbage at de havde givet mig forkerte oplysninger første gang. Så altså:

NEJ, jeg er ikke berettiget til kontanthjælp fordi jeg er berettiget til flere SU klip - til gengæld ER jeg berettiget til supplerende dagpenge idet jeg opfylder reglen om minimum 120 timers erhvervsarbejde de sidste 13 uger op til barslen (arbejder min.10 timer om ugen så det passer fint) og nu søger jeg så om det og om barsel fra 1.april. Dvs at jeg måske alligevel kan holde et års barsel.

Mvh

Rosa

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2010

MM1987

Ea skriver:

Skal man ikke passe lidt på med sådan at dele på et offentligt forum at man vil omgåes offentlige regler på en måde så man kan snylte lidt penge ud af samfundet som man egentligt ikke er berettiget til? Udover at det er amoralsk så tror jeg da heller ikke at du sådan kan modtage disse penge uden at skulle betale tilbage hvis det bliver dem bekendt at din udmeldelse af studiet kun er et tricknummer for at få de penge.

Kontanthjælpen ER jo ikke lavet for at mennesker der er på SU lige kan melde sig inaktiv på sit studie for at få lidt ekstra på lommen i 6 mdr. Kontanthjælpen er jo en sidste nødløsning til mennesker i en akutsituation som ikke har andre muligheder, og hvis alle de som ikke har behov for det stikker snabelen ned i kassen så ender det jo netop med der ikke er til de som reelt har et behov. Men ved godt at det handler om moral, når der nu desværre er et smuthul der måske gør det muligt at udnytte systemet på den måde.

Og så beklager jeg at jeg snakker moral, men gør det nu også lidt for din egen skyld, så du ikke får skrevet noget her, som går udover dig selv i sidste ende.

Håber du finder en god løsning

Nu prøver Rosa jo ikke at snyde, men at finde ud af hvilke muligheder hun har INDEN FOR LOVENS rammer...

Og så er det vel ikke at udnytte systemet, hvis man har muligheden for at få ekstra udbetalt indenfor reglerne skal man da tage den, og ikke tænke på moral...

Ellers har samtlige revisorer da også et moralsk problem, deres job (en del af deres job) er at bruge reglerne så man får flest muligt penge  ud af det...

Anmeld

10. februar 2010

MM1987

Rosa skriver:

Det gik således:

Jeg ringede som sagt rundt og fik til sidst bekræftet fra både SU-kontoret og kontanthjælpsafdelingen på Århus kommunes telefonvagt som konfererede med din chef og begge meldte tilbage at jeg var berettiget til kontanthjælp hvis jeg gik på orlov fra studiet.

Jeg følte mig dog stadig lidt utilpas ved det og søgte derfor videre og fandt tilsidst en pjece fra studenterrådgivningen på nettet hvor følgende fremgik:

Studerende har kun i særlige tilfælde ret til kontanthjælp i forbindelse med barsel. Har du orlov fra uddannelsen, kan du kun få kontanthjælp, hvis du ikke ville have været berettiget til SU, såfremt du var indskrevet på uddannelsen. Er du ikke SU-berettiget, og tager du orlov fra uddannelsen, er du berettiget til kontanthjælp efter Aktivlovens §25, såfremt du ikke har indtægt, formue eller ægtefælle, du kan forsørges af.

Så ringede jeg tilbage til kommunen og fortalte dem om mit nye fund og efter at have konfereret med den øverste chef måtte de med skam melde tilbage at de havde givet mig forkerte oplysninger første gang. Så altså:

NEJ, jeg er ikke berettiget til kontanthjælp fordi jeg er berettiget til flere SU klip - til gengæld ER jeg berettiget til supplerende dagpenge idet jeg opfylder reglen om minimum 120 timers erhvervsarbejde de sidste 13 uger op til barslen (arbejder min.10 timer om ugen så det passer fint) og nu søger jeg så om det og om barsel fra 1.april. Dvs at jeg måske alligevel kan holde et års barsel.

Mvh

Rosa

Dejligt du endelig har fundet en løsning, der giver mere end alm. SU...

Og det kan blive til 12 mdrs barsel, jeg ville også være ked af det hvis jeg kun kunne få 6 mdr af økonomiske grunde...

Men man skal altså være vågen, ellers kan det hurtigt gå galt...

Men jeg er ligesom dig, tjekker igen og igen, for det er bare rarest at have økonomiske spørgsmål afklaret...

Anmeld

11. februar 2010

Mettemus

Nu har jeg ikke lige haft fat i Århus Kommune i samme forbindelse som dig, men i alle mulige andre henseender - og det irriterer mig grænseløst at der er så dårlig service. Det har fx taget 6 måneder at få nyt sygekikringsbevis efter flytning og 4½ måned at få bevilget boligstøtte... Jøsses! Og har nøjagtig samme oplevelse af ligegyldighed når man selv forsøger at nærme sig venligt med seriøse spørgsmål.... Puha... Det lød vist mere surt en tilsigtet. Forresten har jeg selv tidligere snakket med SUmanden om hvad jeg skulle gøre med barn/su/orlov/kontanthjælp (da det var relevant). Jeg synes det var nemmest at tale med ham face to face, og det viste sig at være rigtig rart og meget nemmere end i tlf.

Anmeld

11. februar 2010

smokin

Jeg har ikke lige læst hele tråden, da den var LANG! Men jeg kan se på studenterrådgivningens hjemmeside at man ikke kan få kontanthjælp når man er på orlov, hvis man har SU klip eller slutlån tilbage. 

Har du det Rosa? For så har de muligvis informeret dig ukorrekt.

KH
Zette 

Anmeld

11. februar 2010

smokin

Rosa skriver:

For fanden da!!! Nu har jeg så fundet en pjece på nettet hvor der står at studerende KUN er berettiget til barselskontanthjælp i forbindelse med orlov HVIS man ikke har mere SU tilgode på studiet   Det er jo så et helt andet svar!!! Hvad fanden sker der - hvorfor kan de ikke selv finde ud af at give et ordentligt svar???

http://www.studraadgiv.dk/Default.aspx?ID=54

Det står der.

Anmeld

11. februar 2010

Mira0911

Åh det kan bare tage lang tid at komme igennem de linjer...

Idag måtte jeg selv ringe og brokke mig til Jobcentret og kontanthjælpsafdelingen... De havde afmeldt mig...

Det kunne jeg ikke få til at hænge sammen...

Det viste sig at jeg havde ikke fået informeret om at jeg hver. 7. dag skulle ind og bekræfte jeg søgte job... Det er deres fejl, at de ikke har informeret mig ordenligt fra start...

Så nu er spørgsmålet om jeg får penge 1. Marts.. Jobcentret siger at det gør jeg.. Jeg tænkte ja ja.. Den her måned fik jeg heller ikke pengene til d. 1.. Så der måtte jeg igen til at brokke mig...

Utroligt at de kommune/jobkonsulenter skal tale nedladende til en...

Anmeld

11. februar 2010

smokin

Zette skriver:

http://www.studraadgiv.dk/Default.aspx?ID=54

Det står der.

Jeg fandt et svar fra en rådgiver på nettet der skriver følgende: studerende er som udgangspunkt ike berettiget til kontanthjælp, heller ikke hvis de tager orlov fra deres studie. Man vurderer , at hvis de stadig ville være berettiget til SU eller studielån, hvis de ikke havde taget orlov, kan der ikke udbetales kontanthjælp. Kun i helt specielle tilfælde kan denne regel afviges, så umiddelbart tror jeg næppe, du er berettiget til nogen for form økonomisk hjælp fra kommunen. 

Øv, planen var ellers god! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.