Bureaukratiet har sejret!!!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. februar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator
Zafir skriver:

Åh det håber jeg da virkelig bliver godt for dig. men kan du så ikke kun være på barsel i 6 mrd?? Eller hvordan er det med kontanthjælp?

Jeg håber det blvier en god løsning.

kram

For fanden da!!! Nu har jeg så fundet en pjece på nettet hvor der står at studerende KUN er berettiget til barselskontanthjælp i forbindelse med orlov HVIS man ikke har mere SU tilgode på studiet   Det er jo så et helt andet svar!!! Hvad fanden sker der - hvorfor kan de ikke selv finde ud af at give et ordentligt svar???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2010

Moderator

Rosa skriver:

For fanden da!!! Nu har jeg så fundet en pjece på nettet hvor der står at studerende KUN er berettiget til barselskontanthjælp i forbindelse med orlov HVIS man ikke har mere SU tilgode på studiet   Det er jo så et helt andet svar!!! Hvad fanden sker der - hvorfor kan de ikke selv finde ud af at give et ordentligt svar???

Jeg havde det faktisk lidt på fornemmelsen...

men hvorfor er det at du ikke bruger dine barselsklip ?

Anmeld

10. februar 2010

Honningblomst

Det der er da småting....jeg skal aldrig nogensinde modatge kh igen.....du er simpelthen det laveste af det laveste, i følge dem man er i kontakt med og de undlader dælme ikke at gøre en opmærksom på det.

Så aldrig her...aldrig...

godt du fandt ud af det...

Knus..

Anmeld

10. februar 2010

Honningblomst

Rosa skriver:

Jeg er godt nok også overrasket over du får ja, for jeg mener helt bestemt ikke man kan det...kan du ikke ringe til en anden kommune, for reglerne er jo det samme, mon ikke?

Knus....

Anmeld

10. februar 2010

TbCp

Rosa skriver:

Så har jeg i dagevis nu forsøgt at nå igennem - og HOLD DA K*** hvor kan jeg godt forstå at folk som skal på kontanthjælp bliver frustrerede!!! Aldrig er jeg da blevet så nedladende behandlet - og jeg skulle såmænd bare stille et spørgsmål!!! Jeg er sgu chokeret, men døm selv:

Først ringer de tilbage (en dag for sent - jeg ringede i mandags) fra kommunens barsel/kontanthjælpsafdeling for at spørge helt forfra hvad det var jeg ville vide Jeg forklarer dem at jeg vil vide om jeg kan tage orlov fra studiet og dermed få kontanthjælp under barsel. DET ved de sørme ikke liiiige på kommunens kontanthjælps-/barselsafdeling...

Så de sender mig videre til jobcenteret som af 2 omgange forsøger at viderestille mig, men bare smider mig af linjen så jeg må ringe op igen som nr hhv 4 og 7 i køen Allerede der bliver man lidt irriteret, ikke? Men damen som tog den sidste gang jeg ringede op blev skidesur da jeg spurgte om hun ikke nok ville lade være med at omstille mig for jeg røg af linjen i stedet for "ja vi sidder her jo ikke for at smide dig af - VI kan jo ikke gøre for at systemet laver knas!!!"

Hun kan selvfølgelig heller ikke svare på mit spørgsmål men sender mig gennem et direkte nummer som jeg selv må ringe op videre til et 3. sted, rådhuset som burde kende nummeret til kontantjælpsafdelingen på jobcenter centrum,som er dem jeg måske skal spørge, fordi jobcenterets sekretær kun har en liste med mobilnumre ned til kontanthjælpsafdelingen

Jeg bliver fra rådhuset viderestillet til denne afdeling og telefonen kimer i laaaaaang tid fordi de ikke tager deres telefon skønt vi er 1 time inde i deres telefontid ifølge deres hjemmeside.

Jeg ringer op igen og det viser sig at det er et helt andet sted jeg skal stilles hen, hvilket jeg bliver, og får eeeendelig en meget rar ung fyr (ung nok til at de ikke har suget al service og livskraft ud af kroppen på ham) i telefonen som endda smutter ind og dobbeltchekker med sin chef

Det tog i alt over en time med endeløse køer og omstillinger og forvirring!

Men svaret er: JA - jeg kan hvis jeg er på orlov fra studiet er jeg berettiget til kontanthjælpsbarsel! Som ikke skal tilbagebetales!

Nu skal jeg så i gang med at få dette bekræftet hos SU  kontoret på Århus Universitet - de tager HELLER ikke telefonen, så NU har jeg sendt en mail med en præcis formulering af mit spørgsmål - så må vi se om de sender mig videre

Kh

En lettere frustreret Rosa

OMG!!!! Hvor mange grå hår nåede du at få???

Anmeld

10. februar 2010

Ea

Skal man ikke passe lidt på med sådan at dele på et offentligt forum at man vil omgåes offentlige regler på en måde så man kan snylte lidt penge ud af samfundet som man egentligt ikke er berettiget til? Udover at det er amoralsk så tror jeg da heller ikke at du sådan kan modtage disse penge uden at skulle betale tilbage hvis det bliver dem bekendt at din udmeldelse af studiet kun er et tricknummer for at få de penge.

Kontanthjælpen ER jo ikke lavet for at mennesker der er på SU lige kan melde sig inaktiv på sit studie for at få lidt ekstra på lommen i 6 mdr. Kontanthjælpen er jo en sidste nødløsning til mennesker i en akutsituation som ikke har andre muligheder, og hvis alle de som ikke har behov for det stikker snabelen ned i kassen så ender det jo netop med der ikke er til de som reelt har et behov. Men ved godt at det handler om moral, når der nu desværre er et smuthul der måske gør det muligt at udnytte systemet på den måde.

Og så beklager jeg at jeg snakker moral, men gør det nu også lidt for din egen skyld, så du ikke får skrevet noget her, som går udover dig selv i sidste ende.

Håber du finder en god løsning

Anmeld

10. februar 2010

Honningblomst

Ea skriver:

Skal man ikke passe lidt på med sådan at dele på et offentligt forum at man vil omgåes offentlige regler på en måde så man kan snylte lidt penge ud af samfundet som man egentligt ikke er berettiget til? Udover at det er amoralsk så tror jeg da heller ikke at du sådan kan modtage disse penge uden at skulle betale tilbage hvis det bliver dem bekendt at din udmeldelse af studiet kun er et tricknummer for at få de penge.

Kontanthjælpen ER jo ikke lavet for at mennesker der er på SU lige kan melde sig inaktiv på sit studie for at få lidt ekstra på lommen i 6 mdr. Kontanthjælpen er jo en sidste nødløsning til mennesker i en akutsituation som ikke har andre muligheder, og hvis alle de som ikke har behov for det stikker snabelen ned i kassen så ender det jo netop med der ikke er til de som reelt har et behov. Men ved godt at det handler om moral, når der nu desværre er et smuthul der måske gør det muligt at udnytte systemet på den måde.

Og så beklager jeg at jeg snakker moral, men gør det nu også lidt for din egen skyld, så du ikke får skrevet noget her, som går udover dig selv i sidste ende.

Jeg er ret sikker på man ikke er berettiget, men er da spændt på hvad Rosa finder ud af..

Anmeld

10. februar 2010

Laurits'mor

Jeg har nu været i bøgerne, og du kan ikke være på (barsels)orlov fra din uddannelse og modtage kontanthjælp, idet du kan forsørges af andre ydelser jf. aktivloven § 11 stk. 2, pkt. 3 "det er en betingelse for hjælpen (...) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser"   ....og det kan det jo gennem de fødselsklip, du er berettiget til.

I øvrigt Kontanthjælpshåndbogen: "Hvis du som har orlov fra uddannelsesinstitutionen i en periode, kan der kun ydes hjælp, såfremt du godtgør, at du ikke har uudnyttede muligheder for støtte efter lov om statens uddannelsesstøtte, herunder adgang til forlænget støttetid i forbindelse med fødsel..."

Håber at du kan bruge ovennvnte :-)

Hilsen Mai - socialrådgiverstuderende / skranke-pave in procress

Anmeld

10. februar 2010

Honningblomst

Laurits'mor skriver:

Jeg har nu været i bøgerne, og du kan ikke være på (barsels)orlov fra din uddannelse og modtage kontanthjælp, idet du kan forsørges af andre ydelser jf. aktivloven § 11 stk. 2, pkt. 3 "det er en betingelse for hjælpen (...) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser"   ....og det kan det jo gennem de fødselsklip, du er berettiget til.

I øvrigt Kontanthjælpshåndbogen: "Hvis du som har orlov fra uddannelsesinstitutionen i en periode, kan der kun ydes hjælp, såfremt du godtgør, at du ikke har uudnyttede muligheder for støtte efter lov om statens uddannelsesstøtte, herunder adgang til forlænget støttetid i forbindelse med fødsel..."

Håber at du kan bruge ovennvnte :-)

Hilsen Mai - socialrådgiverstuderende / skranke-pave in procress

Og så kan man risikere at man skal betale kh tilbage hvis man får det feks i en kort periode....? eller tager jeg fejl?

Anmeld

10. februar 2010

Moderator

Nånånånå nu forsøger jeg jo overhovedet ikke at "snylte" mig til noget som helst eller på "amoralsk vis omgås reglerne" som du skriver - jeg synes du udtrykker dig pænt skarpt, frøken!

Jeg har faktisk netop siddet i 8 telefonkøer i dag  for at finde ud af OM jeg er berettiget til de penge hvis jeg stiller studiet i bero fordi jeg som jeg skriver er nødt til at geare ned og ikke aflevere specialet 2 måneder før tid som det ellers var min plan - så jeg synes lige du skal klappe hesten, moster før du anklager folk for at "stikke snablen" nogen som helst steder hen. I stedet burde du måske finde din egen snabel frem derfra hvor den er gemt og bruge den til at sætte dine læsebriller på Derudover har jeg så OGSÅ ringet tilbage til kontanthjælpskontoret selvom jeg havde fået mit ønskede svar for at fortælle dem på kontanthjælpen at de tog fejl og jeg ifølge paragrafferne jeg fandt på nettet faktisk IKKE er berettiget til de penge selvom de 2 timer forinden havde sagt jeg var.

Altså om jeg fatter hvorfor du lige havde behov for i et og samme indlæg at beskylde mig for

1. At forsøge bevidst at omgår reglerne og snylte mig til penge jeg ikke har ret til

2. Lave tricknumre for at på amoralsk vis tilegne mig penge som andre har mere brug for

3.Stikke snablen i "kirkebøssen"

Men tak fordi du holder et så vågent øje med min moral... Du må virkelig være en af dem som betaler en hel del i skat siden du våger over de penge så nøje...

Rosa - for første gang på baby.dk temmelig hidsig! Og jeg er ellers blevet behandlet pænt nedladende af diverse telefondamer m.m. i løbet af dagen!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.