Jeg har to børn.
Den første var jeg kulleret under graviditeten med, og kunne SLET ikke vente.
Så mit redebyggerinstinkt fik sørget for et dejligt værelse stod klar til termin.
Jeg brugte det også. Jeg gik derind og legede med min datter, allerede fra hun var helt lille og lå på maven. Så vænnede hun sig til rummet, selvom hun stadig sov i vugge inde i vores soveværelse.
Og nu er det selvfølgelig bare en teori JEG har, men jeg er overbevist om, at det var med til at gøre en forskel, da hun så en dag skulle på eget værelse og sove ...og i tremmeseng samtidig, fremfor vuggen (cirka 7 måneder gammel).
Dét at vi havde brugt en masse tid på værelset med musik og legesager, tror jeg var med til at gøre, at hun ikke følte rummet nær så fremmed. Det var en smal sag at få hende flyttet på eget værelse.
Til vores andet barn (som nøjagtigt er 8 måneder gammel idag) har vi et rum, som en dag skal blive til hendes værelse. Men det er pt. FYLDT MED ROD, så der er lang vej, før det bliver færdigt. Og det ærgrer mig ærligt talt. Selvom hun er lille, og ikke har brug for sit eget endnu, så ville jeg gerne putte hende derinde i egen seng, og vænne hende til, at have sine ting derinde, så hun også kunne få glæde ved at have sit eget.
Vores store havde jo på dette tidspunkt været på eget værelse i en måneds tid.
Min datter på 2 år leger meget på sit værelse. Og lillesøster på 8 måneder "besøger hende" meget, så de kan hygge sig sammen.
Men ellers er lillesøsters "værelse" at lege på tæppe i stuen, og så sover hun i fars og mors soveværelse ...selvom hun nok egentlig burde have sit eget nu. Men som nævnt, er der lang vej, før vi kan få hendes værelse gjort færdig og klar til brug ...desværre!
Så nu har jeg prøvet begge dele.
Og jeg foretrækker klart at have et værelse helt fra starten. Også selvom de i starten er for små til, at have et behov for det. For det kommer før eller siden, og så er det min overbevisning, at tilvænnelsen HELT FRA LILLE er til alles fordel.
Anmeld