Enebarn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. december 2009

Lone Jakobsen

måske lidt unfair at jeg vælger at svare i den her tråd... men stadigvæk.

vores den yngste er den eneste vi har sammen....og vi vil ikke ha flere. han er jo på ingen måde ene barn.... men hver anden weekend er han alligevel det eneste barn vi har hjemme. de andre er nemlig sammen med deres far/mor.

så vi har da snakket meget om hvilket forhold vi vil få til ham, om han bliver mere forkælet, mere stimuleret...om han kommer med mange flere steder hen end de andre...eller om han vil komme til at føle sig ensom når de andre ikke er her.

jeg ved godt det ikke er det samme som et ene barn, for han kender forskel, og den må være stor når han ellers har 4 søskende.... men der er stadig mange ting at tage stilling til.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. december 2009

Munder

Andrea er da enebarn. Hun er 3 år nu, og vi har indtil videre ingen planer om flere børn.

Jeg mener det er vigtigt at forældrene har overskuddet, hvis der skal komme flere børn, da der skal være tid til alle unger.

I vores tilfælde har hverken jeg eller min mand lyst til en mere nu, men måske om nogle år, det kan man jo ikke vide.... Men Andrea skal i hvert tilfælde ikke være storesøster for enhver pris.

Anmeld

11. december 2009

CamillaT89

TbCp skriver:

Jeg synes bare ofte man hører om at det bliver små egoister, at de ikke kan finde ud af at dele osv osv, men det behøver vel ikke være fordi de er enebørn?

Jeg synes da samtidig det er fedt at kunne give mig selv 100% til min datter, at jeg ikke behøver tænke på at der er et barn mere der skal have opmærksomhed, at det er billigere og nemmere at rejse med kun et barn, at vi ikke behøver så stort et hus osv osv

Der er faktisk lavet en undersøgelse, der viser, at enebørn ikke er mere egoistiske end andre børn i søskendeflokke. Jeg er selv enebarn, og har altid været alt for gavmild.

Det hele kommer jo også an på, hvordan man er blevet opdraget og hvilke værdier, der ligger til familien.

Men generelt tror jeg, at vi i denne tid vi lever i, opdrager børn til at være egoister. Vi skal jo alle sammen være individuelle og kunne klare os selv, få en super uddannelse osv. - Og så gør det det ikke bedre, at mange forældre bruger børnene som udstillingsdukker, så de går rundt i varermærker og skal se godt ud allerede i barndommen. Det kommer jo højst sandsynligt til at holde ved, og resulterer i, at børnene har nogle forventninger til sig selv, om at de skal leve op til alle de krav, som medierne stiller til dem - og de forventninger kommer fra forældrene. Det vil sige, at vi får en masse kontrolmennesker, som senere i livet må lære, at der ikke er noget, der er perfekt. Det kan sagtens(ud fra min mening) føre til mindreværd. Men det er bare en teori, jeg har..

Nå - det var vist lidt af et sidespring

Jeg ved endnu ikke, om jeg vil ha' flere børn eller om jeg vil nøjes med et. Som mange andre også siger, så er det dejligt ikke at skulle nærmest "slås" med en anden om opmærksomheden. Jeg er bestemt ikke ked af min barndom på nogen tænkelig måde. Jeg vil faktisk sige, at jeg er helt tilfreds   

Knus, Camilla .. 6+5

Anmeld

11. december 2009

TbCp

ct skriver:

Der er faktisk lavet en undersøgelse, der viser, at enebørn ikke er mere egoistiske end andre børn i søskendeflokke. Jeg er selv enebarn, og har altid været alt for gavmild.

Det hele kommer jo også an på, hvordan man er blevet opdraget og hvilke værdier, der ligger til familien.

Men generelt tror jeg, at vi i denne tid vi lever i, opdrager børn til at være egoister. Vi skal jo alle sammen være individuelle og kunne klare os selv, få en super uddannelse osv. - Og så gør det det ikke bedre, at mange forældre bruger børnene som udstillingsdukker, så de går rundt i varermærker og skal se godt ud allerede i barndommen. Det kommer jo højst sandsynligt til at holde ved, og resulterer i, at børnene har nogle forventninger til sig selv, om at de skal leve op til alle de krav, som medierne stiller til dem - og de forventninger kommer fra forældrene. Det vil sige, at vi får en masse kontrolmennesker, som senere i livet må lære, at der ikke er noget, der er perfekt. Det kan sagtens(ud fra min mening) føre til mindreværd. Men det er bare en teori, jeg har..

Nå - det var vist lidt af et sidespring

Jeg ved endnu ikke, om jeg vil ha' flere børn eller om jeg vil nøjes med et. Som mange andre også siger, så er det dejligt ikke at skulle nærmest "slås" med en anden om opmærksomheden. Jeg er bestemt ikke ked af min barndom på nogen tænkelig måde. Jeg vil faktisk sige, at jeg er helt tilfreds  

Knus, Camilla .. 6+5

Jamen jeg tror du har helt ret i af det er den måde vi opdrager vores børn.
Så håber jeg bare at vi giver vores datter den rigtige opdraglese for jeg vil nødig have en lille egoist!

Anmeld

11. december 2009

DK

Kirstine er enebarn, og jeg kan fortælle at sidste jul blev alle hendes julegaver lagt væk efterhånden som hun pakkede dem ud, da hendes to jævnaldrende kusiner (der er søstre) simpelthen ikke kunne tolerere at hun fik noget i gave de ikke fik... 

Jeg prøver at vise at bare fordi man er enebarn, behøver man ikke være selvcentreret eller egoistisk, men at der er masser af små unger med søskende der er det derudove i forvejen!!

Kirstine fylder nu 6 år, og er det eneste  barn i børnehaven der ikke har søskende Det er ret vildt synes jeg at alle automatisk får to børn i rap (i alt fald her hvor jeg bor). Naturligvis så kan to børn lege sammen, men de kan også blive jaloux og slås og hade hinanden. Jeg er ud af en stor søskendeflok, og jeg vil sige at først som voksne har vi virkelig fået noget ud af hinanden!!

Kirstine får jo meget mere voksenkontakt herhjemme, da det kun er hende. Der er altid en der har tid til at lytte/læse eller lege. Derudover så har vi da i alt fald mulighed for at have råd til at tage hende med på udflugter og ferier, noget vores økonomi nok ikke kunne klare lige nu hvis det var to børn vi skulle have med.

Jeg håber da engang at få et barn mere, men sådan set ikke for at lave en søskende til Kirstine, men fordi at jeg gerne kunne tænke mig endnu et barn engang. Og når de så begge er voksne, så spiller det ingen rolle de år der er i mellem. Det gør det i alt fald ikke i vores søskendeflok, hvor der er 15 år i mellem den ældste og den yngste.

Knus Ditte, der jo skal have to enebørn, he he!!

(jeg behøver ikke her fortælle at hun var hos sin far den jul, og at jeg ALDRIG ville have accepteret/synes det var en god ide at hun skulle kigge på deres julegaver hele aftenen, mens hendes var pakket væk, så kusinerne fra helvede ikke blev jaloux. Men altså, hun er jo, quote: "sådan en god pige, og så var der ikke noget ballade" JEG KAN BRÆKKE MIG!!!!!!!!)

Anmeld

11. december 2009

N&J

Jeg vil sige som de fleste andre at det kommer an på opdragelsen, men samtidig vil jeg også sige at jeg har oplevet forskel på hvor meget hensyn man tager til hinanden (eller bare at det er en selvfølgelighed at man tager hensyn i det daglige) og det var altså ikke til den positive side med enebørn, nu er hun jo så voksen, men der er bae nogle områder hvor hun ikke har været ødt til at skulle tage hensyn til andre end hende og hendes mor, og hvor jeg ud af en familie på fem, har en helt anden indfaldsvinkel til det.. 

Men selvfølgelig er det at være enebarn ikke noget der kan skade ens barn, men jeg ville personlig heller give min datter søskende så hun har nogle - børn og voksne er ikke det samme... men det er jo helt op til hvad man vil som person - og ikke noget vi kan diktere.. 

Anmeld

11. december 2009

4xGreve

min mand og jeg har haft snakken idag og jeg tror det ender med at Daniella bliver ene barn for ellres skulle det snart være at vi skulle ha en lille ny, for vil også gerne nyde det at børene er store mens jeg r forholdvis ung osv.

Men ved ikke syntes bare der er så mange ting der taler for og imod så er ikke sikekr men tror ikke vi får flere børn, tror vi stopper her, også selvom vi nemt har overskuedet til nummer 2 men ikke økonomien...

Anmeld

11. december 2009

4xGreve

og det skal lige siges at jeg er har 3 søskende 2 ældre og 1 ynger og elsker dem meget højt og har altid været glad for at ha dem men er bare ikke sikker på at det er den rette løsning her hjemme!!!

Anmeld

11. december 2009

SabinaS

Jeg ønsker også kun 1 barn (nu er jeg ikke mor endnu, så ved selvfølgelig ikke hvad jeg snakker om) men da jeg blev gravid tænkte jeg meget over det, for har selv 3 søskende som jeg har haft MEGET glæde af.. og især nu som 'voksen'

Men for mig som mor, tror jeg også bare det vil være bedst kun med eǹ guldklump at koncentrere sig om.

Anmeld

13. december 2009

malou

Victor er også enebarn.... og indtil videre er planen at han skal være enebarn...- jeg vil gerne nyde ham fuldt ud sålænge han er så lille og han skal vide hans mor er HANS mor..og ikke skal deles med andre. Jeg vil overveje en nummer 2 når victor bliver 2-3 år-- måske...

knus malou

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.