Jeg forstår SÅ godt dit spørgsmål, for jeg stillede mig selv det samme, da jeg hørte vi venter os en dreng. Jeg kan ikke svare dig på det, da det er mit første barn, men jeg vil gerne dele nogle tanker med dig, som jeg har gjort mig siden vi fik kønnet at vide.
Da vi fik at vide, at vi ventede os en dreng blev en lille del af mig meget i tvivl om hvad det egentlig vil sige, at opfostre en dreng. Jeg tænkte at piger var lige til højrebenet (jeg er selv meget piget). Men jeg anede ikke hvad jeg skulle stille op med en dreng! Jeg gider ikke lege indianer og soldater, og jeg kan ikke lære ham at tisse med tissemanden. Jeg kan ikke lære ham at blive en rigtig mand - eller kan jeg? Jeg kan ihvertfald lære ham noget om kvinder, og om mennesker - ud fra mit eget perspektiv.
Jeg tænkte med det samme: jeg ved hvad det vil sige at være i et mor-datter forhold, men jeg ved ikke hvordan det er at være i et mor-søn forhold!?! Lige så spændende det lyder, ligeså skræmmende kan det være, fordi det er ukendt. Jeg kom til at tænke på om jeg nogensinde ville forstå ham helt? Det kan kun tiden vise...
Jeg følte mig lidt udenfor, når min mand talte, om at nu skulle han lave alle mulige ting sammen med vores søn - "mandeaktiviteter"... Det kan jeg godt stadig blive lidt berørt af... Det er jo bare ikke sikkert at man får en "drenge-dreng". Måske får man en lille stille dreng, som elsker at tegne og ikke vil lege vildt - ligesom man kan få en drengepige, som elsker sport.
Jeg er dog nået frem til, at jeg helt sikkert skal bestræbe mig på at lære vores søn er almenmenneskelige ting, værdier, normer osv. som ikke er kønsspecifikke... En dreng har jo lige så meget brug for sin mor, som en pige har. Desuden er der jo mange der mener, at båndet mellem et barn og den forælder af det modsatte køn end barnet har et særligt bånd - mor/søn, far/datter.
Jeg glæder mig til han kommer, han er et ønskebarn uden lige, og det hele skal nok gå hen ad vejen