Solsikke9 skriver:
Jeg gider ikke at hjælpe andre med deres byggeprojekter. Måske hvis det var en nær ven for en dag eller noget, hvis det virkelig hastede. Men min tid og energi er kostbar og jeg er træt i dagligdagen og i weekenden vil jeg bare gerne slappe af. Og jeg ville ikke selv spørge andre om hjælp på den måde eller forvente at andre kunne hjælpe mig.
Det er ok at sige ‘Jeg kan hjælpe lidt på søndag’ også afvise næste gang de spørger. Tror du er lidt en people pleaser - det er altså ok at sige nej til ting man ikke har lyst eller overskud til i perioder. De kan ikke forvente at venner og familie kommer hoppende for et projekt de ikke selv kan magte.
Det er rigtigt, at jeg tænker meget på, hvordan jeg kan behage andre. Men min mand er nok endnu mere en people-pleaser en jeg er.
Jeg har det med at komme til at egentlig skamme mig lidt og få dårlig samvittighed, hvis vi afviser at hjælpe på en sms, som "man næsten ikke kan andet end at sige ja til".
Jeg har personligt rigtig svært ved uforudsigeligheden i, hvornår de spørger næste gang. De har både spurgt om nogle ting, jeg aldrig nogensinde selv ville have spurgt om, men de spørger os også på tidspunkter, hvor jeg ikke selv ville have haft samvittighed til at spørge. Fx er vi blevet spurgt om midt i vores badeferie i udlandet om at komme hjem og hjælpe dem dagen efter, vi kom hjem fra ferie, selvom vi først kom hjem om natten. Jeg ville aldrig nogensinde belemre dem midt i badeferie, hvor de ligger og slapper af og pludselig synes jeg, de skal forholde sig til vores byggeprojekt herhjemme. Det ville jeg slet ikke byde dem. Det er sådan noget, jeg egentlig synes er mangel på situationsfornemmelse og uanset hvor travlt, jeg selv synes, jeg havde, så ville jeg slet ikke have spurgt.
Og så få beskeder, hvor der indirekte står, at hvis de kan få hjælp meget tit og måske hver dag, så vil de sætte pris på det.
Vi har heller aldrig selv været vant til, at folk er sprunget til med det samme, hvis vi ringede dagen før og dagen efter om morgenen står folk klar til at hjælpe. Jeg tror egentlig heller ikke rigtig, vi har prøvet det
Men vi har da spurgt om hjælp, men det var selvfølgelig afhængig af, hvornår vedkommende kunne komme og nogle gange ventede vi også længe.
Jeg synes, det er noget andet, hvis man har en deadline og pludselig går der ild i taget eller et vandrør sprænger eller en får en blodprop. Der er da ting i livet, hvor jeg tror, de fleste mennesker ville springe til og indimellem også smide, hvad man har i hænderne. I sådan nogle situationer ville jeg selv blive ked af det, hvis ingen ville hjælpe.
Men hvis det hele bunder i rigtig dårlig planlægning og det er så uforudsigeligt og det slet ikke virker som om, de har en plan b, så bliver jeg også ked af, at der ikke bliver tænkt på, at min/vores tid også er kostbar og at deres byggeprojekt nok bare ikke er lige så spændende for os, som det jo selvfølgelig er for dem selv.
Vi har også selv ting i huset, hvor vi tænker og har snakket om, at hvor kunne det have været fedt, hvis vi bare havde lavet det og det dengang, da vi byggede, men uanset hvor dejligt det ville have været, så ville vi aldrig have haft råd til det dengang, så det ville aldrig være blevet anderledes alligevel, selvom vi tænker på det nu