drabo skriver:
Det er jo virkeligt svært at svare når du ikke kommer med nogle beløb for hvad lignende relationer altså niecer/nevøer og fætres børn ellers får gaver for i familien.
Men du mener tydeligvis ikke A har ret til at føle sig skuffet, så lev med hendes skuffelse og hold på dit. Jeg synes uagtet forholdet at 250kr i konfirtionsgave er fedtet fra et par i nær omgangskreds/familie, som ovenikøbet er inviteret til noget, af ren nysgerrighed hvad ville du synes ville være en rimelig gave såfremt personerne havde været med til selve festen?
Tænker at 400kr som fætter og kone gave lyder mere rimeligt, da de jo er et skridt længere ude. Men igen der er jo familier hvor 200kr er det almindelige og andre hvor 2000kr er normen.
Hun har ret til at være skuffet. Følelser er ikke forbudte. Det er mere, om hun har grund til det, jeg er i tvivl om.
Jeg springer nu ud som fætterens kone. Det fortæller jeg først nu, fordi jeg gerne ville høre helt spontane svar.
Det spegede ved sagen er, at vi var i tvivl om, hvor meget vi skulle give. Faktisk begyndte vi med at tale om 500, men jeg syntes selv, jeg fik en god idé, og kontaktede A’s søstre for at høre, hvad de gav. Da de skrev, de (og deres mænd) gav 500 tilsammen, syntes jeg umiddelbart, det var meget lidt. Og så var min idé slet ikke god alligevel, for hvis vi - noget længere ude i familien og kun to personer - også gav 500, ville det tolkes af søstrene som et klart signal om, at de var for fedtede. Det er en familie med meget drama og intriger. Jeg skulle aldrig have spurgt.
Nå, men 400 var ikke decideret nærigt i mine øjne, så det gik vi med. Og det har jeg det ok med. Og jeg synes stadig, søstrene godt kunne have givet mere.
Det viser sig nu, at det tilsyneladende kun er søstrene, A er skuffet over. På den måde holder min første indskydelse om, at det ikke var meget, de gav, stik. Der er dog helt klart også tale om en søskendedynamik, hvor A let føler sig mindreværdig og holdt udenfor. Det spiller også ind.
Jeg vil skyde på, at man tidligere har givet 500 pr. par, men det er kun et bud, for det er længe siden, der sidst var konfirmation og lign. Selv ville jeg nok have givet 600-700, hvis vi var gæster til konfirmationen, uanset at hun er “ny” i familien.
Vi er i øvrigt, alle parter, i en økonomisk situation, hvor der fint er råd til at give 600-700. Men jeg har hele vejen igennem syntes, at det var svært lige at finde ud af det rette at gøre hér. Derfor min nysgerrighed efter, hvad andre mente.