Pengegave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

694 visninger
22 svar
17 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. juli

Anonym trådstarter

Vi har været til eftergilde for en konfirmand. Hun er bonusdatter til A, som har været sammen med pigens far i 18 mdr. 

A er skuffet over beløbet på pengegaverne fra sin familie. Det drejer sig om: 

500 kroner i alt fra A’s to søstre og deres mænd

400 kroner fra A’s fætter og hans kone 

Er det nærigt? Giver man det samme til eftergilde som hvis man var med til den rigtige fest? Er det urimeligt at have med i overvejelserne om gavens størrelse, at man kun har kendt til konfirmanden i 1 1/2 år og mødt hende 5-6 gange? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Synes det er nogle fine gaver til et eftergilde. Hun lyder forkælet sådan helt ærligt.

Anmeld Citér

8. juli

Anonym

Jeg hæfter mig ikke ved gavens størrelse, jeg hæfter mig ved at der ikke er blevet snakket med konfirmanden om taknemlighed og at man laver et indlæg på et forum omkring det, det vidner virkelig om utaknemmelighed og ikke kun fra konfirmanden.

Synes gaverne er helt fint rimelige og selvom de ikke havde, siger man pænt tak og kommer videre

Har aldrig været til et eftergilde anede ikke at det var noget man gjorde

Anmeld Citér

8. juli

IenFart

Profilbillede for IenFart

Det er fine beløb og til gengæld et virkelig usympatisk pengefokus hos konfirmanden. Der er en samtale om taknemmelighed som skulle være taget for mange år siden. Eller også sammenligner konfirmanden for meget med vennerne og har glemt opdragelsen.

Anmeld Citér

8. juli

drabo

Profilbillede for drabo

Det er bonusmor og ikke konfirmanden som er skuffet ifølge opslaget, der står intet om konfirmandens holdning.

Tænker det kommer meget an på hvad størrelsen på gaverne i As familie plejer at være. Hvis nu f.eks. As egen datter fik mindst det dobbelte beløb til sin konfirmation, så giver det måske mening at være skuffet.

Jeg synes personligt gaver til specielle lejligheder er super svære, fordi man ofte har meget lidt at sammenligne med, og der kan være mange forventninger.

Personligt ville jeg ikke gøre forskel på bonusbørn og familiebørn i forhold til gaver heller ikke selvom de kun har været kort i familien. Og da jeg ikke har erfaringer med eftergilder, men tror ikke jeg ville gøre forskel på gaven.

Anmeld Citér

8. juli

Ekko

Profilbillede for Ekko

Jeg har slet ikke hørt om Eftergilde til en konfirmation før, og tænkte helt ærligt "Hvad er det? Og hvor længe skal man blive ved med at fejre det?" Men jeg tænker så, at det er en sammenkomst for mennesker, der er i konfirmandens netværk og ikke kunne deltage i selve festen. 

Jeg er ikke helt sikker på, om det er bonusmor eller barnet, der er utilfreds. Under alle omstændigheder er jeg enig med de andre, både i at beløbets størrelser er fint og i, at den "utaknemmelige" part, kunne have godt af at lære noget om god opførsel og taknemmelighed. 

Anmeld Citér

8. juli

IenFart

Profilbillede for IenFart
drabo skriver:

Det er bonusmor og ikke konfirmanden som er skuffet ifølge opslaget, der står intet om konfirmandens holdning.

Tænker det kommer meget an på hvad størrelsen på gaverne i As familie plejer at være. Hvis nu f.eks. As egen datter fik mindst det dobbelte beløb til sin konfirmation, så giver det måske mening at være skuffet.

Jeg synes personligt gaver til specielle lejligheder er super svære, fordi man ofte har meget lidt at sammenligne med, og der kan være mange forventninger.

Personligt ville jeg ikke gøre forskel på bonusbørn og familiebørn i forhold til gaver heller ikke selvom de kun har været kort i familien. Og da jeg ikke har erfaringer med eftergilder, men tror ikke jeg ville gøre forskel på gaven.

Det er da også rigtigt. Jeg skulle nok lige have læst indlægget igen. Men jeg synes nu stadig det samme. Fine beløb og et ubehageligt pengefokus. At det så kommer fra en voksen er bare trist. Man kan håbe konfirmanden var glad.

Anmeld Citér

8. juli

drabo

Profilbillede for drabo
IenFart skriver:

Det er da også rigtigt. Jeg skulle nok lige have læst indlægget igen. Men jeg synes nu stadig det samme. Fine beløb og et ubehageligt pengefokus. At det så kommer fra en voksen er bare trist. Man kan håbe konfirmanden var glad.

Præcis, men igen hvis familien ofte giver meget større gaver til disse begivenheder, så kan måske også tolke det, som en skuffelse over at de ikke ser bonus datter som en del af familien.

Anmeld Citér

8. juli

CKJ

Profilbillede for CKJ

Generelt skal forældre og konfirmander simpelthen slappe af og slippe fokus fra de s…. Penge! 
min søn fik dog ingenting! Som i nul kroner af to af vores gæster i år til konfirmation. Det synes jeg er helt uacceptabelt når man er inviteret til fest. 
Men jeg synes om man får 100, 200 eller 1000 så skal man være taknemmelig jeg har ikke selv italesat for min søn han intet fik….. men indeni mig, tænker jeg…. Det er under lavmålet. 

Anmeld Citér

8. juli

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
CKJ skriver:

Generelt skal forældre og konfirmander simpelthen slappe af og slippe fokus fra de s…. Penge! 
min søn fik dog ingenting! Som i nul kroner af to af vores gæster i år til konfirmation. Det synes jeg er helt uacceptabelt når man er inviteret til fest. 
Men jeg synes om man får 100, 200 eller 1000 så skal man være taknemmelig jeg har ikke selv italesat for min søn han intet fik….. men indeni mig, tænker jeg…. Det er under lavmålet. 

Altså fik han heller ikke en almindelig gave?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.