Min (drenge)teenager er så strid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juni

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Åh kære dig

Jeg kan virkelig mærke din smerte – og jeg kan relatere til så meget af det, du skriver. Det er så drænende og hjerteskærende at stå i det. Herhjemme har jeg ikke været udadreagerende, men forsøgt at tale tydeligt og roligt — men det har heller ikke været løsningen.

I vores kommune har jeg benyttet mig af noget, der hedder Åben anonym rådgivning. Det var samtaler både med vores barn og os forældre. Det blev ikke journalført og føltes helt trygt. Jeg vil virkelig anbefale dig at tage kontakt til lignende tilbud. Kommunen kan også hjælpe med fx en familiebehandler – det er en kæmpe lettelse ikke at skulle stå alene i det.

Det er så vigtigt, at din søn mærker, at du elsker ham – og det gør han, det er jeg ikke i tvivl om, for du kæmper virkelig. Men det betyder ikke, at han skal have lov til at tale grimt til dig eller søskende. Ofte reagerer børn stærkest der, hvor de føler sig mest trygge – og desværre går det så ud over den forælder, de er tættest med.

Jeg ved det ikke er en trøst, men vi har kæmpet i over to år, og det er det hårdeste, jeg har prøvet. Jeg har grædt, følt mig som en fiasko og tænkt, om jeg havde gjort noget galt – men det har jeg ikke. Og det har du heller ikke. Du er en kærlig, engageret mor, som gør alt for dit barn. Men nogle gange er kærlighed ikke nok – man har brug for hjælp udefra.

Ræk ud. Du fortjener støtte. Og du er ikke alene.

Hej. Tusind tak for din besked. Jeg vil prøve det at søge det du skriver. Og samtidig har jeg lidt svært ved at jeg føler jeg går over hans grænse?

vi fik også en god snak igår. Jeg fik undskyldt for det jeg havde sagt og råbt. Han havde svært ved at sætte ord på hvad der lå til grund for hans opførsel. Men ja det er hårdt. I morges sagde jeg, igen, at han skulle børste tænder og pakke sin taske og først derefter kan han lave hvad han vil. (Jeg ved af erfaring at får han fx ikke børstet tænderne inden jeg går før ham, så glemmer han det) han blev sur. Han sagde at jeg altid var sur og at denne morgen blev som igår. Så sagde jeg nej. Og at jeg havde undskyldt og han enden måtte tage imod min undskyldning og eller lade hver. Han sagde så han så ikke ville tage imod undskyldningen. Jeg blev trist og stille, og gik bare væk. Så 20 min efter kom han ud og smilede til mig, han søgte smil, og han søgte at vise at han ikke var sur, kunne jeg se. Jeg lod det ligge og alle kom godt afsted. 

jeg synes jeg har erfaret at han siger grimme ting når han bliver sur. 
Er der ikke nogle gode råd til hvordan man kan gøre i forhold til konsekvenser for det? Eller det er måske den rådgivning også? Føler det er en ond cirkel. 

jeg krammede ham nærmest 100 gange igår og fortalte ham jeg elsker ham over alt i hele verden. Og at jeg altid er her for ham.

jeg fortæller ham hver dag at han er sød smuk og skøn. Men det er hårdt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juni

Anonym trådstarter

Dutelidut skriver:

Jeg kan godt forstå, at du ikke har lyst til at gøre noget, din dreng ikke synes er en god ide. Men du er den voksne, du ser, dit barn har det skidt og har brug for hjælp. Så du må skaffe ham noget hjælp, også selvom det måske ikke er efter hans eget ønske.

Åben anonym rådgivning er en god ide. Men skolen kan også hjælpe dig videre. Din dreng behøver ikke vide, at du kontakter lærerne/noget rådgivning i første omgang. Han er kun 13 år, han kan ikke selv se, hvad der er det bedste for ham, og det er megasynd for jer alle, hvis det, at han siger, at ingen må vide noget, betyder, at I ikke får hjælp.

Selvfølgelig er det noget rod at råbe af sit barn og sige, at han ikke kan bo hos dig. Men det ved du jo godt, og heldigvis kan man sige undskyld og reparere sådan noget. Han siger jo selv ting, der er langt over grænsen, og det reagerer du på. Det kan han også godt forstå, er jeg sikker på.

Fik I en snak sammen i går?

vi fik en god snak igår. Jeg fik undskyldt for det jeg havde sagt og råbt. Han havde svært ved at sætte ord på hvad der lå til grund for hans opførsel. Men ja det er hårdt. I morges sagde jeg, igen, at han skulle børste tænder og pakke sin taske og først derefter kan han lave hvad han vil. (Jeg ved af erfaring at får han fx ikke børstet tænderne inden jeg går før ham, så glemmer han det) han blev sur. Han sagde at jeg altid var sur og at denne morgen blev som igår. Så sagde jeg nej. Og at jeg havde undskyldt og han enden måtte tage imod min undskyldning og eller lade hver. Han sagde så han så ikke ville tage imod undskyldningen. Jeg blev trist og stille, og gik bare væk. Så 20 min efter kom han ud og smilede til mig, han søgte smil, og han søgte at vise at han ikke var sur, kunne jeg se. Jeg lod det ligge og alle kom godt afsted. 

Er der ikke nogle gode råd til hvordan man kan gøre i forhold til konsekvenser for det? Føler det er en ond cirkel. 

Anmeld Citér

4. juni

drabo

Profilbillede for drabo
Anonym skriver:

vi fik en god snak igår. Jeg fik undskyldt for det jeg havde sagt og råbt. Han havde svært ved at sætte ord på hvad der lå til grund for hans opførsel. Men ja det er hårdt. I morges sagde jeg, igen, at han skulle børste tænder og pakke sin taske og først derefter kan han lave hvad han vil. (Jeg ved af erfaring at får han fx ikke børstet tænderne inden jeg går før ham, så glemmer han det) han blev sur. Han sagde at jeg altid var sur og at denne morgen blev som igår. Så sagde jeg nej. Og at jeg havde undskyldt og han enden måtte tage imod min undskyldning og eller lade hver. Han sagde så han så ikke ville tage imod undskyldningen. Jeg blev trist og stille, og gik bare væk. Så 20 min efter kom han ud og smilede til mig, han søgte smil, og han søgte at vise at han ikke var sur, kunne jeg se. Jeg lod det ligge og alle kom godt afsted. 

Er der ikke nogle gode råd til hvordan man kan gøre i forhold til konsekvenser for det? Føler det er en ond cirkel. 

Søg noget hjælp - også til ham.

Hvis han f.eks. havde brækket et ben, så ville han jo ikke få lov til at bestemme han ikke ville til lægen. Det er det samme her, der findes mange gode tilbud til børn/unge, hvor både de og hele familien kan få hjælp

https://www.borger.dk/familie-og-boern/Brug-for-raad-og-hjaelp/Familieraadgivning-og-akut-hjaelp

Måske det også var en mulighed at han ringede til børnetelefonen og fik en helt anonym snak med en af deres rådgivere omkring hvad han synes er svært og som går ham på.

og måske kan i sammen se på den her: https://bornsvilkar.dk/nyheder/mange-drenge-og-unge-maend-i-mistrivsel-soger-forst-hjaelp-nar-de-rammer-bunden/

Anmeld Citér

4. juni

Anonym trådstarter

drabo skriver:

Søg noget hjælp - også til ham.

Hvis han f.eks. havde brækket et ben, så ville han jo ikke få lov til at bestemme han ikke ville til lægen. Det er det samme her, der findes mange gode tilbud til børn/unge, hvor både de og hele familien kan få hjælp

https://www.borger.dk/familie-og-boern/Brug-for-raad-og-hjaelp/Familieraadgivning-og-akut-hjaelp

Måske det også var en mulighed at han ringede til børnetelefonen og fik en helt anonym snak med en af deres rådgivere omkring hvad han synes er svært og som går ham på.

og måske kan i sammen se på den her: https://bornsvilkar.dk/nyheder/mange-drenge-og-unge-maend-i-mistrivsel-soger-forst-hjaelp-nar-de-rammer-bunden/

ja det er rigtig. Tak. Tak jeg vil kigge på det

Anmeld Citér

4. juni

Anonym

Body sds. 

Det er en massage terapi form. 

Det er ikke noget med klokker og vandløbs. Musik. 

Fik en gut der udøver det. Forklar jeres situation. 

Giv behandleren stik ord ift interesse.

Det fik vores til at sætte ord på hvad som var svært. Og bruge sin vejr trækning når det hele blev svært.  Vi bruge te 4000-5000 på de gange og det var godt givet ud. Fordi det var massage som fokus så kommer samtalen ofte hurtigere igang ved mange. 

Familie skole findes i nogle kommuner hvor du og din n er afsted for at styrke jeres relation. For det er hårdt for jer begge. 

Han har det skidt og holder noget inde mens han er afsted også hjemme kommer alt ud. 

Rutinen med bad og tøj om morgenen har vi afhjulpet med bad om aftenen og finde tøj frem der. 

Håret kan sættes om morgen.

Forsøg derudover at snig berøring ind selvom situation er svær. 

Anmeld Citér

4. juni

Mor11

Profilbillede for Mor11

Føler med dig. Det må være så hårdt at stå model til. Og hvor er det svært at reagerer hensigtsmæssigt… av.. 

Jeg tænker at han godt ved hans opførsel er uacceptabel. Og derfor vil han ikke have at du taler med far eller andre om det - han synes nok at det også er flovt, når det kommer på afstand. Men det er du nødt til. Du er den voksne og du har ansvaret for ham. Du behøver ikke fortælle o detaljer om hans udsagn, men du kan godt tale med far og skole om hans voldsomme udbrud som virker helt ude af balance, set i forhold til den dreng han ellers er/plejer at være. 
Han er 13 år og ved ikke bedst selv. Ikke endnu. 

jeg har selv en dreng på 13, og jeg genkender det her med at han ikke vil have at jeg fortæller noget videre. Eller drøfter det svære med andre. Men jeg har sagt til ham at det er jeg nødt til (med far). At det er vores opgave som hans forældre at tale sammen om vores fælles børn - for deres skyld. Og, at det ville vi jo også gøre hvis vi boede sammen Og det er han blevet okay med efterhånden. 

Anmeld Citér

9. juni

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9
Anonym skriver:

Ja det har du også ret i. Men skal jeg bare kontakte nogle, vel vidende at han på ingen måde ønsker det ? Det er vel også at gå over hans grænse??

Ja, det skal du. Du er den voksne og det er dit ansvar. Han ved ikke hvad der er bedst for ham. 

Anmeld Citér

9. juni

Anonymvic

Profilbillede for Anonymvic

Jeg studser lidt ved at “tøjet driller”, vredesudbrud og han siger selv at han har det svært. Jeg tænker noget ADHD eller sensitiv med sanserne. Han skal hvert fald have noget hjælp. Pøj pøj med det hele

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.