Anonym skriver:
Jeg har virkelig brug for noget sparing og råd. Min teenager på 13 år, er så strid, led, ond og tarvelig herhjemme. Kun her hjemme.
Han sviner mig til, sviner søskende til.
Han sviner mig til og bliver rasende når tøjet driller. Når jeg beder ham om at gå i bad. Når jeg ber ham om noget. Når jeg ber ham lave lektier. Han bliver gal smækker med døren osv.
Han siger onde ting. Forleden sagde han til mig at han håbede jeg døde af kræft. Dette blev jeg rigtig ked af og flippede helt ud. Jeg er rigtig ked af det.
Han siger også andre onde ting til mig.
han siger næsten hver dag at han hader mig, at jeg er den værste mor, og han ville ønske han havde en anden mor, at søskende ikke kan lide mig, at ingen kan lide mig, at jeg fejler noget og at han bare ikke kan lide mig.
jeg giver ham alt han ønsker, gør alt for ham.
mig og far bor ikke sammen. Og han er ikke sådan hjemme hos far.
Jeg fortæller ham hver dag at jeg elsker ham.
Jeg er en god mor, jeg har også tålmodighed men nogle gange når han er rigtig strid, knækker filmen for mig og jeg bliver rasende.
det er som om han presser mig ind til jeg ikke kan bunde mere og han får en reaktion, som så gør mig til den onde.
Forleden skete det igen. Han blev ved og ved. Det startede med jeg bad ham gå i bad og i skole, han blev sur over tøjet drillede og sagde flere onde ting til mig. Jeg bevarede roen. Så griner søster, pludselig siger han til søster at han ønsker hun dør og smækkede døren i. Så røg min tålmodighed, og jeg flippede ud. Jeg flåede døren op. Jeg råbte og skreg ham ind i hovedet at hvad helvede han bildte sig ind osv. jeg var rasende. Og mange grimme gloser. Og ked af det. Efter kæmpe skænderi og bølgerne går højt, fortalte jeg ham at nu var det nok og han kunne ikke bo her mere og at han skulle flytte hjem til sin far. Det fløj ud af mig. Jeg fik virkelig nok. Han sagde han blev bange for mig. Jeg er så ked af det. Jeg fortryder selvfølgelig jeg sagde som jeg gjorde og jeg føler mig som sådan en dårlig mor. han tog i skole og jeg på job, uden at sige farvel til hinanden.
har nogen stået i samme situation som mig?
jeg kan ikke klare det her mere. Det er så hårdt at stå i. Det er så hårdt at hver gang jeg kræver noget af ham så stejler han og så skal vi skændes.
jeg føler jeg skal gå på listefødder når jeg beder ham om noget.
en helt alm dejlig morgen blev frygtelig.
Ønsker ingen onde ord om mig, jeg føler mig i forvejen forfærdelig. Og jeg har grædt lige siden 

Har I snakket sammen om, hvad der foregår i ham, når han bliver så vred på dig? Hvad får ham til at sige de skrækkelige ting?
Umiddelbart lyder det jo til, at han har det rigtig svært. Ligesom du bliver presset til at råbe af ham, så er han nok også presset af et eller andet.
Det kan godt være, det er fint nok, at han bor hos sin far i en periode, men det skal ikke være på ‘mor smed mig ud’-måden. Så du må få talt stille og roligt med ham og finde ud af, hvad problemet er - lyt til ham.
Måske kan far være med i den snak, hvis I har et ok samarbejde. For hvis din relation til din dreng lige nu er betændt og fars relation er bedre, så kan I hjælpe hinanden med at samtalen bliver god og konstruktiv.
Jeg tror, han er en dreng, der trænger til at blive lyttet til - og som trænger til at få balance i relationerne. Han har det da heller ikke godt i, at du går rundt på listefødder og servicerer ham, han er stor nok til at tage ansvar for sig selv og sin opførsel, og det skal han have plads til - samtidig med, at du er den voksne, som han ikke skal kunne køre over med helt urimelig opførsel.
En hurtig teori er, at han søger efter dine grænser. Og hvis han ikke finder dem, fordi du går på listefødder omkring ham for ikke at få ham til at fare op - så presser han hårdere og hårdere - indtil han rammer grænsen, hvor du slet ikke kan mere. Og så flipper du ud og bliver rasende. Det er ubehageligt og grænseoverskridende for dig - og for ham.
I stedet synes jeg, din søn og du skal samarbejde om, hvordan I får sat nogle sunde grænser i jeres relation, hvor han selv skal tage mere ansvar - fx: Du skal i bad hveranden dag, du styrer selv hvornår, og så fx evaluering i weekenden.
Men det er jo bare noget jeg gætter på. Du bliver nødt til at sætte dig ned med ham og lytte efter, hvad der gør det så svært for ham og så lave aftaler om, hvordan I får det bedre sammen.