Anonym skriver:
Jeg har virkelig brug for noget sparing og råd. Min teenager på 13 år, er så strid, led, ond og tarvelig herhjemme. Kun her hjemme.
Han sviner mig til, sviner søskende til.
Han sviner mig til og bliver rasende når tøjet driller. Når jeg beder ham om at gå i bad. Når jeg ber ham om noget. Når jeg ber ham lave lektier. Han bliver gal smækker med døren osv.
Han siger onde ting. Forleden sagde han til mig at han håbede jeg døde af kræft. Dette blev jeg rigtig ked af og flippede helt ud. Jeg er rigtig ked af det.
Han siger også andre onde ting til mig.
han siger næsten hver dag at han hader mig, at jeg er den værste mor, og han ville ønske han havde en anden mor, at søskende ikke kan lide mig, at ingen kan lide mig, at jeg fejler noget og at han bare ikke kan lide mig.
jeg giver ham alt han ønsker, gør alt for ham.
mig og far bor ikke sammen. Og han er ikke sådan hjemme hos far.
Jeg fortæller ham hver dag at jeg elsker ham.
Jeg er en god mor, jeg har også tålmodighed men nogle gange når han er rigtig strid, knækker filmen for mig og jeg bliver rasende.
det er som om han presser mig ind til jeg ikke kan bunde mere og han får en reaktion, som så gør mig til den onde.
Forleden skete det igen. Han blev ved og ved. Det startede med jeg bad ham gå i bad og i skole, han blev sur over tøjet drillede og sagde flere onde ting til mig. Jeg bevarede roen. Så griner søster, pludselig siger han til søster at han ønsker hun dør og smækkede døren i. Så røg min tålmodighed, og jeg flippede ud. Jeg flåede døren op. Jeg råbte og skreg ham ind i hovedet at hvad helvede han bildte sig ind osv. jeg var rasende. Og mange grimme gloser. Og ked af det. Efter kæmpe skænderi og bølgerne går højt, fortalte jeg ham at nu var det nok og han kunne ikke bo her mere og at han skulle flytte hjem til sin far. Det fløj ud af mig. Jeg fik virkelig nok. Han sagde han blev bange for mig. Jeg er så ked af det. Jeg fortryder selvfølgelig jeg sagde som jeg gjorde og jeg føler mig som sådan en dårlig mor. han tog i skole og jeg på job, uden at sige farvel til hinanden.
har nogen stået i samme situation som mig?
jeg kan ikke klare det her mere. Det er så hårdt at stå i. Det er så hårdt at hver gang jeg kræver noget af ham så stejler han og så skal vi skændes.
jeg føler jeg skal gå på listefødder når jeg beder ham om noget.
en helt alm dejlig morgen blev frygtelig.
Ønsker ingen onde ord om mig, jeg føler mig i forvejen forfærdelig. Og jeg har grædt lige siden 

Åh kære dig
Jeg kan virkelig mærke din smerte – og jeg kan relatere til så meget af det, du skriver. Det er så drænende og hjerteskærende at stå i det. Herhjemme har jeg ikke været udadreagerende, men forsøgt at tale tydeligt og roligt — men det har heller ikke været løsningen.
I vores kommune har jeg benyttet mig af noget, der hedder Åben anonym rådgivning. Det var samtaler både med vores barn og os forældre. Det blev ikke journalført og føltes helt trygt. Jeg vil virkelig anbefale dig at tage kontakt til lignende tilbud. Kommunen kan også hjælpe med fx en familiebehandler – det er en kæmpe lettelse ikke at skulle stå alene i det.
Det er så vigtigt, at din søn mærker, at du elsker ham – og det gør han, det er jeg ikke i tvivl om, for du kæmper virkelig. Men det betyder ikke, at han skal have lov til at tale grimt til dig eller søskende. Ofte reagerer børn stærkest der, hvor de føler sig mest trygge – og desværre går det så ud over den forælder, de er tættest med.
Jeg ved det ikke er en trøst, men vi har kæmpet i over to år, og det er det hårdeste, jeg har prøvet. Jeg har grædt, følt mig som en fiasko og tænkt, om jeg havde gjort noget galt – men det har jeg ikke. Og det har du heller ikke. Du er en kærlig, engageret mor, som gør alt for dit barn. Men nogle gange er kærlighed ikke nok – man har brug for hjælp udefra.
Ræk ud. Du fortjener støtte. Og du er ikke alene.