Kære søde trætte trådstarter
Ja, jeg får lyst til at skrive igen - selvom jeg har skrevet et ca fem km langt opslag tidligere i dag.
Børn er forskellige! Nogle reagerer voldsomt temperamentsfuldt og skriger og er voldsomme med kæmpestore følelser udadtil. De raser og sprutter og er udadreagerende og højtråbende. Andre gør ikke. Men som forælder til to børn af den førstnævnte slags - og et af den sidstnævnte, så vil jeg altså sige: Det kan sagtens være fuldstændig normalt og ikke tegn på, at I ikke er ‘gode nok’ forældre til ham. (Selvfølgelig kan det også godt være nødvendigt at få professionel hjælp fra ppr eller noget familierådgivning. Det ved I bedst selv.)
Min erfaring er, at forældre til børn, der aldrig har været småtspisende ikke forstår, at man ikke bare kan få ungen til at spise hvad der bliver serveret. At forældre til børn, der aldrig har haft brug for at ligge snude mod snude hele natten, ikke forstår, hvorfor ‘de ikke bare sover i deres egen seng’. Og at forældre til det, man måske kan kalde viljestærke børn ikke forstår, at de unger opfører sig så udadfarende, råber så højt, skriger så meget, som de gør - og at det er helt normalt for dem…
Ud fra dit opslag er det jo helt tydeligt, at du godt ved, hvad I ‘bør’ gøre. Derfor bliver du ked af det, når du ikke kan leve op til den standard, der er i dit hoved for, hvordan en god forælder skal være i konfliktsituationer. Og det kender virkelig jeg godt - det er hårdt at have det sådan.
Du skriver, at I er i en ond cirkel - hvordan kommer I ud af den? Jeg tror, det første I skal gøre, er at tilgive jer selv for ikke at være som I føler, I burde være, og så forsøge at smide ‘burde’ langt pokker i vold. Og så tror jeg, I skal kigge på alle de gode ting I gør med jeres unger. Alle de gange, I griner og hygger og krammer og leger. Og så skælder I nok også lidt ud - men pyt. Jeres overskud bliver jo kun mindre af at I slår jer selv i hovedet med ikke at være ‘gode nok’. Så lad være med det. Og hjælp hinanden med at tage over, når det brænder på. Det nytter ikke noget at være helt udkørt af konflikter og så tro, at man får overskud til at håndtere konflikterne bedre ved at stille højere krav til sig selv. Måske skal I sænke kravene i stedet - til jer selv og måske også til jeres lille dreng. Jeg er fuldstændig overbevist om, at I er megakærlige og gode forældre, som bare er trætte lige nu.