Udfordrende lillebror

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.914 visninger
18 svar
11 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. marts

Vana1991

Profilbillede for Vana1991

Hej alle

Vi er ved at være godt frustrerede herhjemme. Vi har en datter på 7,5 og lillebror, der blev 3 i januar.

Lillebror er sød, sjov, kærlig, siger “jeg elsker dig så meget” og “jeg har savnet dig” og motorisk langt fremme (fx spiser med kniv og gaffel og cykler på 2-hjulet cykel med pedaler uden støtte). Men han er godt nok også noget af en mundfuld. Der har ellers lige været en god periode, men den er desværre slut nu, og vi er tilbage til, hvor han tit går hen og slår, oftest sin storesøster, men det kan også være mig eller far. Han har meget stærke følelser, og nogle gange kan det være fordi, at man ikke lige har fået vasket hans yndlingstøj, eller fordi man kommer til at skære hans mad ud, når han selv vil gøre det. Men ofte kan det også være fuldstændig umotiveret. Det kommer dog ofte til udtryk, når han er træt, eller han keder sig, har vi indtryk af. Den anden aften sad vi fx og holdt fredags-biograf, og pludselig tramper han sin søster i hovedet, som selvfølgelig flipper helt ud.

Jeg ved ikke, hvor meget man kan gøre ved hans fysiske udskejelser (andet end selvfølgelig at fortælle ham, at vi ikke slår), men jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp til vores reaktioner. Vi kommer næsten altid til at reagere uhensigtsmæssigt og hæver stemning, fjerner ham fysisk fra situationen og siger stop, mens vi holder i hans arme. Vi er udmærket klar over, at det ikke er den bedste måde at løse det på - og tit og ofte ender han også bare med at grine os op i hovedet, og så er vi helt på bar bund. Samtidig vil vi også gerne vise over for storesøster, at der selvfølgelig bliver reageret og slået ned på den uacceptable opførsel.

Vores reaktion kommer selvfølgelig an på, hvor meget overskud vi selv har. Det er ofte bare ikke særlig stort, fordi vi føler, at vi er konfliktmæglere hele tiden og ikke ved, hvordan vi løser det bedst.

Denne weekend har været meget lang. Lige nu sidder jeg i bilen på en p-plads med lillebror sovende på bagsædet - vi var oppe omkring kl. 6. Han er ellers stoppet med lur men blev opereret sidste fredag og har været ret træt siden. Men jeg sidder og har så ondt i maven, fordi jeg tog ham ud i bilen og kørte en tur med ham, efter at han havde taget en af søsters ting og kastet i gulvet (som han tit gør), og det var dråben, der fik bægeret til at flyde over. Så jeg tog ham ud i bilen og kørte en tur, uden at sige et ord, fordi jeg var så -undskyld mig - skidesur over, at han ikke forstår et “stop” eller “nej”. Jeg føler nærmest hele tiden, at det er negativ opmærksomhed, vi giver ham - og det bliver en ond cirkel, når vi er to (mor og far) “efter ham” ��

Derudover er han ekstremt glad for mig (mor) og søger altid trøst hos mig, og når jeg så ikke kan overskue ham, fordi han slår/skriger/river eller hvad det nu kan være og derfor fjerner mig fra situationen, så føler jeg nok lidt, at jeg svigter ham.

Jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp til at bryde denne cirkel. Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende, eller som har nogle gode råd? Jeg glæder mig helt til at komme på arbejde i morgen, hvor der er fred og ro, og jeg bliver så ked af at have den følelse…

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. marts

nemisis

Profilbillede for nemisis

Jeg ved ikke om jeg har så mange gode råd, men jeg vil bare sige tak for at skrive dit indlæg - det kunne være mig der havde skrevet det.

Vi har helt samme problem, storesøster på 10 år og lillebror på snart 4. Helt samme adfærd og fuldstændig samme udfordringer for mor og far.

Anmeld Citér

16. marts

Pippihaløj

Vana1991 skriver:

Hej alle

Vi er ved at være godt frustrerede herhjemme. Vi har en datter på 7,5 og lillebror, der blev 3 i januar.

Lillebror er sød, sjov, kærlig, siger “jeg elsker dig så meget” og “jeg har savnet dig” og motorisk langt fremme (fx spiser med kniv og gaffel og cykler på 2-hjulet cykel med pedaler uden støtte). Men han er godt nok også noget af en mundfuld. Der har ellers lige været en god periode, men den er desværre slut nu, og vi er tilbage til, hvor han tit går hen og slår, oftest sin storesøster, men det kan også være mig eller far. Han har meget stærke følelser, og nogle gange kan det være fordi, at man ikke lige har fået vasket hans yndlingstøj, eller fordi man kommer til at skære hans mad ud, når han selv vil gøre det. Men ofte kan det også være fuldstændig umotiveret. Det kommer dog ofte til udtryk, når han er træt, eller han keder sig, har vi indtryk af. Den anden aften sad vi fx og holdt fredags-biograf, og pludselig tramper han sin søster i hovedet, som selvfølgelig flipper helt ud.

Jeg ved ikke, hvor meget man kan gøre ved hans fysiske udskejelser (andet end selvfølgelig at fortælle ham, at vi ikke slår), men jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp til vores reaktioner. Vi kommer næsten altid til at reagere uhensigtsmæssigt og hæver stemning, fjerner ham fysisk fra situationen og siger stop, mens vi holder i hans arme. Vi er udmærket klar over, at det ikke er den bedste måde at løse det på - og tit og ofte ender han også bare med at grine os op i hovedet, og så er vi helt på bar bund. Samtidig vil vi også gerne vise over for storesøster, at der selvfølgelig bliver reageret og slået ned på den uacceptable opførsel.

Vores reaktion kommer selvfølgelig an på, hvor meget overskud vi selv har. Det er ofte bare ikke særlig stort, fordi vi føler, at vi er konfliktmæglere hele tiden og ikke ved, hvordan vi løser det bedst.

Denne weekend har været meget lang. Lige nu sidder jeg i bilen på en p-plads med lillebror sovende på bagsædet - vi var oppe omkring kl. 6. Han er ellers stoppet med lur men blev opereret sidste fredag og har været ret træt siden. Men jeg sidder og har så ondt i maven, fordi jeg tog ham ud i bilen og kørte en tur med ham, efter at han havde taget en af søsters ting og kastet i gulvet (som han tit gør), og det var dråben, der fik bægeret til at flyde over. Så jeg tog ham ud i bilen og kørte en tur, uden at sige et ord, fordi jeg var så -undskyld mig - skidesur over, at han ikke forstår et “stop” eller “nej”. Jeg føler nærmest hele tiden, at det er negativ opmærksomhed, vi giver ham - og det bliver en ond cirkel, når vi er to (mor og far) “efter ham” ��

Derudover er han ekstremt glad for mig (mor) og søger altid trøst hos mig, og når jeg så ikke kan overskue ham, fordi han slår/skriger/river eller hvad det nu kan være og derfor fjerner mig fra situationen, så føler jeg nok lidt, at jeg svigter ham.

Jeg kunne virkelig godt bruge noget hjælp til at bryde denne cirkel. Er der nogen af jer, der har oplevet noget lignende, eller som har nogle gode råd? Jeg glæder mig helt til at komme på arbejde i morgen, hvor der er fred og ro, og jeg bliver så ked af at have den følelse…

Hvis han umotiveret tramper sin søster i hovedet synes jeg det er mere end det man typisk ser blandt søskende. Det kan jo ende galt. 

Hvad ser de i børnehaven? Måske kan I tale med en fra PPR. 

Anmeld Citér

16. marts

Anonym

Synes han lyder som en meget normal energisk 3 årige. Men en som søger grænser og konskvenser.

Hvad var der af konsekvens da han trampede på storesøster ?

Anmeld Citér

16. marts

Dutelidut

Profilbillede for Dutelidut

Vores lillebror er lidt derhenad, han er samme alder. Jeg er også nogle gange megatræt og frustreret - men husker på, at storesøster (vi har tre stk) i den alder kunne presse mig derud, hvor jeg seriøst ikke anede hvad jeg skulle stille op. Det blev ved i noget tid, men nu, hvor hun er syv, er der en del mere ro på.

Så jeg ser det som en udviklingsfase. Og jeg tror, at barn nummer to eller tre ofte har lidt mere brug for at råbe op - og det er lidt sværere for forældre at manøvrere i, fordi de også skal tage hensyn til et andet barn. Derfor påvirker den her fase os mere, når det er andet eller tredje barn

Med min datter mindes jeg at have afleveret bilen ved mekanikeren og så skulle gå hjem med hende i klapvognen, da hun var i den alder - og hun nægtede!! Ved at løbe ud af klapvognen og væk, vriste sig ud af selen igen og igen. Jeg var rædselsslagen for at hun skulle løbe ud på vejen. Jeg prøvede alt - både pædagogisk og upædagogisk, jeg tvang hende ned i klapvognen og spændte hende fast, men hun vrikkede sig løs og kastede sig ud af den - mens jeg gik. Og hun blev ved og ved og ved. Jeg kampsvedte og var så pinligt berørt. Og var bestemt ikke nogen politisk korrekt mor. Set i bakspejlet ved jeg stadig ikke, hvordan jeg skulle have håndteret situationen på en bedre måde.

Men altså, hun er en ret velafbalanceret 7-årig nu. Stadig med temperament, men slet ikke på samme måde.

Jeg tror bare, man må gøre sit bedste, når man står i de der lortekonflikter, og vide, at man netop gør det så godt som man kan, når man står i det. Hvis du ved, det hjælper ham at få en lur i bilen, når han er i det humør, så synes jeg da det er fint at putte ham derud og få ham til at falde i søvn. Han er tre år, og det er dig, der ved bedst. Selvom han brokker sig og skælder ud og du bliver nødt til at holde ham fast.

Når vores dreng slår de andre, siger vi til de store, at de skal sige: ‘Jeg vil ikke være sammen med dig, når du slår’ og så gå væk fra ham. Og så er vi altid klar med kram og trøst, når han bliver ked af det - han skal jo have at vide, at det ikke er ok, men som jeg ser det, er han for lille til at forstå en straf - fx time out. Så naturlig konsekvens i øjeblikket - og så er det glemt. Det samme med os - vi går væk fra ham, og så trøster vi ham, når han er klar. Man skal ikke finde sig i at blive slået og hevet i.

Nå, lidt en rodet omgang, men jeg håber du kan bruge det lidt. Du er i hvert fald ikke alene med en vred og grænsesøgende treårig. Og det er faktisk ikke forkert at vise ham, at nu har han nået grænsen, også på en måde, hvor det er til at forstå for en på tre år.

Jeg kan sagtens forstå dine følelser - men overvej også om du stiller lidt høje krav til dig selv? Vi er, har jeg erfaret, en del forældre i landet, der ikke altid formår at bevare den rolige, kærlige tilgang i en uendelighed af konflikter og skrig og skrål, selvom vi har hørt, at det er ‘det rigtige’. Det hjælper ikke noget, at I skælder jer selv ud over det. Det kommer der ikke noget godt ud af. Jeg er helt sikker på, at I er megagode forældre, der gør det så godt I kan

Anmeld Citér

16. marts

Pippihaløj

Anonym skriver:

Synes han lyder som en meget normal energisk 3 årige. Men en som søger grænser og konskvenser.

Hvad var der af konsekvens da han trampede på storesøster ?

Har nu aldrig set andre 3 årige decideret trampe sin søster i hovedet…..

Anmeld Citér

16. marts

Anonym

Pippihaløj skriver:

Har nu aldrig set andre 3 årige decideret trampe sin søster i hovedet…..

Hvis der er en sofa og barnet hopper i sofaen, kan man "nemt" komme til at hoppe over i søster.

Det sker altid, det er jo ikke sådan så han står med store sko på og tramper hende i hovedet, jeg læser det som en energisk 3 årige med lidt for meget fart på

Anmeld Citér

16. marts

Anonym

Lyder som Et barn der er på overarbejde der søger tryghed og ro. Men reagerer uhensigtsmæssigt fordi han ikke kan sætte ord på følelser og behov endnu. 

Anmeld Citér

16. marts

Anonym

Anonym skriver:

Hvis der er en sofa og barnet hopper i sofaen, kan man "nemt" komme til at hoppe over i søster.

Det sker altid, det er jo ikke sådan så han står med store sko på og tramper hende i hovedet, jeg læser det som en energisk 3 årige med lidt for meget fart på

Altid=altså

Anmeld Citér

16. marts

Solsikke9

Profilbillede for Solsikke9

Stakkels dreng. Han må have det rigtig svært inden i. Børn kan ikke regulere deres følelser, de har brug for et roligt nervesystem at spejle sig i. Når han bliver vred og du råber tilbage, ignorerer ham, skubber eller hvad ved jeg så viser du ham at det er sådan han skal håndtere sine følelser også gøre han mere af det. 

I er nødt til at have et roligt nervesystem, lade ham afreagere et sted (ikke på søster eller jer) og når følelserne er nede igen så kan I tale om det. Når følelserne kører højt er pandelappen i hjernen lukket for alt fornuft og han kan ikke stoppe sig selv eller tænke klart før han køler ned igen. Og det er der I skal vise at I er der for ham og tale med en rolig stemme mm. 

Det lyder til at i skal have hjælpe udefra til at håndtere det, fordi noget gør at han ikke trives siden han reagerer så voldsomt. 

Børn gør det bedste de kan. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.